Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?
Där slog du huvudet på spiken.
För det är det som jag menade tidigare.
I tillväxt-underdskott av foder-frigolitbitar.
Någon frågade om vi hellre över än underfodrar..
Ja, faktist så skulle vi välja det.
Vi ligger på överkant i foderstaten.
Men vi har våra på lösdrift så dom RÖR SIG mycket.
Dom är välmusklade och i fin hull. Dom har tät päls och mycket bra kondition och motståndskraft.
Dom här står inte och huttrar för att det vräkregnar, är snöstorm eller 30 minusgrader. Och dom är helt täckesbefriade.
Dom ungarna pallar med en riktig rejäl skitsommar med massor med flygfän.
(vi har då inte märkt att våra är överrepresentativa i detta med benbitar. Alla ungar röntgas)
Dom klassiska symtomen för överfodring är ju nog först och främst upprätade kotor skulle jag tro.
Det finns flera tecken till men dom kan förväxlas av "amatörer" ursäkta uttrycket..
Galliga ben (skulle kunna vara parasiter men även felaktig mineralbalans)
Tjock mage (parasiter)
Stel rörelseapparat. (allt från diverse sjukdomar till kraftig tillväxt)
Överutfodring sägs ge lösa benbitar av vissa.
Sanningen är nog inte så enkel då en överutfodrad unghäst som rör sig på ett naturligt sätt i ordentliga hagar löper mindre risk än en unghäst som står minst 15 timmar på box.
( dom ungarna jag sett, som står på tå är alla boxhästar)
Sanningen är heller inte så enkel då det finns överutfodring i stora mått då det gäller grovfoder och så finns det dito i kraftfoder.
Stor skillnad!!
Sedan har ju ridhästaveln selekterat bort alla avelshingstar som hade lösa benbitar??
Varför gör man detta om lösa benbitar handlar om en foderfråga???
En underutfodrad häst är värre enligt min åsikt.
Ungen har en programmering att växa i en viss takt på ett visst vis. Detta kan ingen styra.
Kommer då åter till frigolitbitarna på så sätt att OM ungen får i sig för lite, precis under en viss tillväxt-tid, ja, den skadan kan man väl inte reparera.
Dom här bristerna kanske aldrig kommer att märkas...
Om man bara går ut i en visningsring och får 48 påäng eller deltar i lite enklare tävlingar så håller säkert hästen ihop.
Kommer troligen inte visa något.
(Hur många här har friröntgat sin häst/hästar/fölmärrar??)
Men ska hästen ut på V75 eller höga klasser i hoppning/fälttävlan/distans..ja då syns det bättre hur uppfödd den är.
Och nu lägger jag händerna på spisplattan
För jag själv anser att en överbyggt unge á 7 cm är det allra mest typiska på underutfodring i nån period.
Ungen hänger inte med i byggstenar (läs frigolit) men fortsätter att växa, givetvis, den har ju sin genetiska programmering.
Själv tror jag att en sådan unge kan ligga i större riskzon ang lösa benbitar än den som får för mycket men rör på sig....
Sedan vill jag bara inflika en sista sak innan jag går ner och överutfodrar mina fölmärrar..
Just den dräktiga märren..glöm inte henne.
Om hon får dåligt med äta så har fostret säkert inget 5-stjärnigt där inne.
När den väl sen tittar ut och har en tillväxt på 100 procent och mer så lär märra ge di så det räcker.
Har man problem redan här, och INTE rättar till det, då får man elände senare.
Personligen tycker jag att grovfodret till fölmärren är precis lika viktig som det man ger unghästen.
AM
Underutfodring är väl lika illa??? Då kompenserar dom det med stor tillväxt på sommarbetet som 1-åringar i stället och då kan det ske oönskade saker i skelettets utveckling...
Där slog du huvudet på spiken.
För det är det som jag menade tidigare.
I tillväxt-underdskott av foder-frigolitbitar.
Någon frågade om vi hellre över än underfodrar..
Ja, faktist så skulle vi välja det.
Vi ligger på överkant i foderstaten.
Men vi har våra på lösdrift så dom RÖR SIG mycket.
Dom är välmusklade och i fin hull. Dom har tät päls och mycket bra kondition och motståndskraft.
Dom här står inte och huttrar för att det vräkregnar, är snöstorm eller 30 minusgrader. Och dom är helt täckesbefriade.
Dom ungarna pallar med en riktig rejäl skitsommar med massor med flygfän.
(vi har då inte märkt att våra är överrepresentativa i detta med benbitar. Alla ungar röntgas)
Dom klassiska symtomen för överfodring är ju nog först och främst upprätade kotor skulle jag tro.
Det finns flera tecken till men dom kan förväxlas av "amatörer" ursäkta uttrycket..
Galliga ben (skulle kunna vara parasiter men även felaktig mineralbalans)
Tjock mage (parasiter)
Stel rörelseapparat. (allt från diverse sjukdomar till kraftig tillväxt)
Överutfodring sägs ge lösa benbitar av vissa.
Sanningen är nog inte så enkel då en överutfodrad unghäst som rör sig på ett naturligt sätt i ordentliga hagar löper mindre risk än en unghäst som står minst 15 timmar på box.
( dom ungarna jag sett, som står på tå är alla boxhästar)
Sanningen är heller inte så enkel då det finns överutfodring i stora mått då det gäller grovfoder och så finns det dito i kraftfoder.
Stor skillnad!!
Sedan har ju ridhästaveln selekterat bort alla avelshingstar som hade lösa benbitar??
Varför gör man detta om lösa benbitar handlar om en foderfråga???
En underutfodrad häst är värre enligt min åsikt.
Ungen har en programmering att växa i en viss takt på ett visst vis. Detta kan ingen styra.
Kommer då åter till frigolitbitarna på så sätt att OM ungen får i sig för lite, precis under en viss tillväxt-tid, ja, den skadan kan man väl inte reparera.
Dom här bristerna kanske aldrig kommer att märkas...
Om man bara går ut i en visningsring och får 48 påäng eller deltar i lite enklare tävlingar så håller säkert hästen ihop.
Kommer troligen inte visa något.
(Hur många här har friröntgat sin häst/hästar/fölmärrar??)
Men ska hästen ut på V75 eller höga klasser i hoppning/fälttävlan/distans..ja då syns det bättre hur uppfödd den är.
Och nu lägger jag händerna på spisplattan
För jag själv anser att en överbyggt unge á 7 cm är det allra mest typiska på underutfodring i nån period.
Ungen hänger inte med i byggstenar (läs frigolit) men fortsätter att växa, givetvis, den har ju sin genetiska programmering.
Själv tror jag att en sådan unge kan ligga i större riskzon ang lösa benbitar än den som får för mycket men rör på sig....
Sedan vill jag bara inflika en sista sak innan jag går ner och överutfodrar mina fölmärrar..
Just den dräktiga märren..glöm inte henne.
Om hon får dåligt med äta så har fostret säkert inget 5-stjärnigt där inne.
När den väl sen tittar ut och har en tillväxt på 100 procent och mer så lär märra ge di så det räcker.
Har man problem redan här, och INTE rättar till det, då får man elände senare.
Personligen tycker jag att grovfodret till fölmärren är precis lika viktig som det man ger unghästen.
AM