spindelben

E

Ewa Maria

Hej! Jag har en fråga om min medryttarhäst. Han står som en spindel med benen, alla fyra benen krokiga, väldigt stissig (vandrar omkring väldigt) när han äter... Det ser ut som han har ont i magen....(fast enligt ägaren har han inte det..blir väldigt stissig när man lägger på sadeln, drar gjorden, jag drar bara till första hålet, dvs väldigt löst för att det inte ska störa honom, jag drar inte åt gjorden färdigt förrän vi promenerat ett tag, några varv i padocken) Jag har varit medryttare i ett år och aldrig sett hästen kissa..(13 årig valack) så jag lurar på om det är urinstenar som spökar.. låter jag helt surrig eller är det någon som någon uppfattning om vad som felas honom..

Sv: spindelben

Har aldrig stöt på en häst som du beskriver den... Att han går runt när han äter verkar ju som att han inte känner sig trygg utan är uppstirrad hela tiden. Men de där med benen? Jag har varit med om att föl har varit spindlar i benen (då de råkat föddas med en bensjukdom som måste fixas till)
Jag kan mycke väl tänka mig att det skulle kunna ha något med urinblåsan att göra, kanske urinsten... Det verkar ju rätt möjligt att han skulle stå så för att det inte ska trycka ihop blåsan och spänner du sadelgjorden så tror jag de också sätter sig på blåsan lite (får ju dra in magen). Så jag skulle försöka få dit veterinären, men att han ör stirrig när man äter får jag inte ihop (om det inte är båda delarna?!) :crazy:

Sv: spindelben

Tack för svar, ja vetrinären borde nog ta en ordentlig koll på detta.. jag skall försöka få min hästägare att ta dit vetrinären.
:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 417
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna