Spin-off på försäkringstråden (ang. nyförsäkring och reservationer)

bettysmatte

Trådstartare
Nu blev jag faktiskt lite nyfiken, och vill gärna höra andra erfarenheter. I korta drag: Ägde för ett antal år sedan en häst som haft fång ca 6 år innan jag köpte henne. Detta uppgav jag i min försäkringsansökan. Fick ingen skriftlig reservation i försäkringsbrevet, men tydligen fanns den ändå. När hästen fick fång i min ägo vägrade försäkringsbolaget att ersätta och hävdade att "reservationer inte behöver vara skriftliga"? Hur har det sett ut för er andra som har nyförsäkrat en häst med någon typ av tidigare skada/sjukdom? Har ni fått en skriftlig reservation i försäkringsbrevet? Skulle också vara intressant att höra vad det var för skada eller sjukdom!

Hade en travhäst som ridhäst utan några skador.
UA på besiktning.
Han fick reservation på alla fyra benen när jag fick försäkringsbrevet. Det sa dom inte till mig i telefonen när jag tecknade försäkringen. Tycker väl ändå man berättar det? :confused:

Hade en annan travhäst som ridhäst och när jag nytecknade för henne fick jag inga reservationer. Dock ett annat bolag. Ingen besiktning innan.

Så dom verkar göra lite vad dom känner för oavsett om hästen varit sjuk eller inte.

@bettysmatte jag har tack och lov inte haft häst med reservationer öht under alla mina år, men katt och då var det självklart skriftligt och reservationen gick dessutom att lyfta vid ombesiktning pga skadan det handlade om. För mig är det självklart att reservationer bör vara skriftligt men försäkringsvärlden är inte alltid en snygg värld långt därifrån så jag hade kollat med ngn juridisk oberoende instans om jag varit du , eftersom jag inte vet vad lagen egentligen säger . Tror även många missförstånd uppkommer när folk höjer försäkringar efter skada, då tror jag inte alla bolag skriftligen specificerar att höjningen inte gäller tidigare skadan, dvs de redovisar inte att en reservation finns på det höjda beloppet.

Förr var det ju så att man alltid var tvungen ringa sitt fb i samband med behandling/skada för att "anmäla/bekräfta" men numera är det ju inte så utan allt ska direktregleras där och då/alternativt skickas in i efterhand..... Fler tillfällen för obehagliga överraskningar för lekman nuförtiden frågar du mig .

Senast ändrad:
Hänt två gånger att jag nytecknat häst och talat om att den haft besvär. Den enda hade haft några hudutslag som gick bort med kortison. Försäkrades i Sveland, 1995 eller nåt. Fick en reservation för hudsjukdomar som kunde hävas med vetintyg efter 6 mån.

I andra fallet en häst som haft fång hos tidigare ägare. Försäkrades i Agria. Fick en reservation för fång, ej hävningsbar. Detta var 2009.

I båda fallen har alltså både skrivits ut reservationen samt om/när den gått att häva.

I de fall jag utökat försäkringar och fått reservation på den höjda delen har även det varit skriftligt och med information om ev möjlighet att häva.

Jag har fått både och under åren. Men sämst var när jag tog över en befintlig försäkring där det inte stod något i säljarens försäkringsbrev och inte heller i mitt när det kom. Utan det var ett år senare när jag skulle försäkra det föl hästen då fått, som mitt ombud frågade om jag visste att det fanns en reservation.

Jag fick en reservation i min befintliga försäkring iom att vi hittade en lös benbit i samband med hältutredning på min importhäst. Vi skickade altså in pappren för att ev få ersättning, men såklart skickade de bara ett nytt försäkringsbrev där det stod att det nu fanns en reservation för ocd och kotledsjukdomar.. Samt ett papper om hur och när det kunde omprövas, ett år efter operation gällde för denna. Agria.

Nyförsäkrade hunden o Folksam och hon var behandlad en gång för våtexem så hon fick reservation för det direkt men står ingenting om att den går att ompröva eller så.

KL
Jag har en häst med hjärtfel och en som är opererad för ocd. Jag har inte fått skriftligt om att de har fått reservation. Men jag räknar med att jag får om jag skulle vilja höja försäkringen. På ingen av mina försäkringsbrev står att någon av hästarna har reservation. Kan de alltså ha det i alla fall? Det måste jag kolla upp.

KL
Jag har en häst med hjärtfel och en som är opererad för ocd. Jag har inte fått skriftligt om att de har fått reservation. Men jag räknar med att jag får om jag skulle vilja höja försäkringen. På ingen av mina försäkringsbrev står att någon av hästarna har reservation. Kan de alltså ha det i alla fall? Det måste jag kolla upp.
Ja verkligen kolla upp det och gärna som jag tidigare skrev, även om dialogen skulle ske på telefon så vill du ha det bekräftat skriftligen på mail .
Att allt inte alltid står förtydligat i själva försäkringsbrevet är som sagt inte helt ovanligt men det borde stå ang djur en kort mening att reservation finns . Tror tyvärr mycket handlar om administration och brister runt bestämmandet/lagar hur ett försäkringsbrev ska vara utformat och även vad som gäller ang försäkringar /regler osv i sak .

OT: men gällande försäkrings komplexiteten :
Det fanns utskick som utgick från allmänna pensionsfonden för ett par år sedan till människor allmänt då de uppmanade folk att redovisa/kryssa i ev sjukdomar/skadehistorik osv och skicka in och delge dem och redovisa . Väldigt märkligt och det har aldrig skrivits en enda rad om detta öht än mindre att ingen öht skickat in uppgifter på deras begäran eller att avsaknad av respons skulle vara ngt juridiskt problem .

Lurigt som sagt med försäkringar allmänt .

Senast ändrad:
KL

Var de försäkrade under tiden de fick sina sjukdomar/skador? I så fall borde de ju inte ha någon reservation så länge du inte ändrar något. Men om du, som du skriver, höjer eller gör någon annan ändring så lär det ju bli reservation på den delen som ändras. Som jag fick på min shettis. Hon har ju ingen reservation på sin "gamla" del, men har såklart det på plus-försäkringen som jag lade till efteråt. Men det står ju på försäkringsbrevet, så inga oklarheter där.

Var de försäkrade under tiden de fick sina sjukdomar/skador? I så fall borde de ju inte ha någon reservation så länge du inte ändrar något. Men om du, som du skriver, höjer eller gör någon annan ändring så lär det ju bli reservation på den delen som ändras. Som jag fick på min shettis. Hon har ju ingen reservation på sin "gamla" del, men har såklart det på plus-försäkringen som jag lade till efteråt. Men det står ju på försäkringsbrevet, så inga oklarheter där.
Det är ju inga konstigheter det du skriver ang höjning/reservationer på höjning osv men sånt står långt ifrån alltid med i försäkringsbrevet i sig .

Jag har nu fått försäkringsbrevet på min häst (från den andra tråden). Det är alltså en nyförsäkring på en tidigare oförsäkrad häst, och jag uppgav att hon haft ett fånganfall för flera år sedan. Reservation fång utskrivet i försäkringsbrevet. Så ja, jag fick det utskrivet.

Hade en travhäst som ridhäst utan några skador.
UA på besiktning.
Han fick reservation på alla fyra benen när jag fick försäkringsbrevet. Det sa dom inte till mig i telefonen när jag tecknade försäkringen. Tycker väl ändå man berättar det? :confused:

Hade en annan travhäst som ridhäst och när jag nytecknade för henne fick jag inga reservationer. Dock ett annat bolag. Ingen besiktning innan.

Så dom verkar göra lite vad dom känner för oavsett om hästen varit sjuk eller inte.

Fick också reservation på min travare på alla fyra ben vid nytecknande trots vet bes UA. Denna gick att häva, detta var tydligen rutin på alla travare som nytecknades som ridhästar. Så vi gjorde en ny bes UA och så försvann reservationerna.

Jag har nu fått försäkringsbrevet på min häst (från den andra tråden). Det är alltså en nyförsäkring på en tidigare oförsäkrad häst, och jag uppgav att hon haft ett fånganfall för flera år sedan. Reservation fång utskrivet i försäkringsbrevet. Så ja, jag fick det utskrivet.

Jag misstänker faktiskt att de missade att skriva ut det i mitt försäkringsbrev. Hästen är ju sedan flera år död, så det är inget jag tänker gräva i, men det det är något som jag alltid bär med mig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 881
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 805
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 974
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka