Spin off på "Dyraste ridkläder"

aysha

Trådstartare
Jag har alltid varit sådan att jag hellre handlar lite mer grejor och lite billigare än få och dyrare.
Nu har jag dock kommit fram till att det kanske är värt att betala 1500 för ett par ridbyxor som man kan ha varje dag i ett år istället för att betala samma summa för fyra olika par, som kanske inte sitter optimalt och som går sönder efter några användningar/tappar färgen efter tvätt.

Sen finns det ju olika saker man prioriterar. Jag skulle till exempel inte betala över tusenlappen för ett pannband bara för att det har swarowski-kristaller i. Däremot skulle jag kunna lägga den summan på ett par bra benskydd.

Hur resonerar ni? Köper ni hellre billigt och halvdan kvalitet och köper nytt när det går sönder eller är det värt att köpa de dyra märkesgrejorna?

:)

Senast ändrad:
Sv: Spin off på "Dyraste ridkläder"

När jag hade min ponny för ett par år sedan så handlades det friskt hela tiden, och var det billigt så köpte man sakerna för den skull - inte för att man behövde det... Han hade så sjukt mycket prylar så det var inte klokt, när vi skulle byta stallplats så hade vi en minibuss för att kunna få med alla sakerna :o ! & han var en vanlig fritidshäst men klart han måste ha allt i alla färger:love:

Så nu när jag köpte storhäst har jag bestämt mig för att köpa saker av bra kvalité och det som jag vill ha och behöver. Jag ville ha ex Eskadron skydd till henne, då köpte jag dem direkt istället för att köpa något annat som jag inte vill ha, då behöver jag inte gå och sukta efter Eskadronskydden och jag tror de blir billigare i längden.
Att köpa lite bättre kvalité, jag tror man tjänar på det faktiskt ! tycker det är roligare & hålla på också i stallet om man har bra grejer som inte blir fula och går sönder. Hellre få bra saker, än många och sämre !

Vissa grejer köper jag dyrt, vissa billigt, det är lite hur jag prioriterar, om jag tycker att det är nödvändigt att lägga så mkt pengar på den grejern, eller om jag klarar mig med en billigare med lite sämre kvalitet. Nu när jag har storhäst köper jag lite dyrare och med högre kvaitet än vad ja gjorde när jag hade ponny. För när jag hade ponny så tänkte jag att man blir av med grejerna ihop med ponnyn sen, grejerna skulle ju säkerligen inte passa min storhäst. Men nu när jag har storhäst så kommer jag ju ha honom i många år, då jag aldrig kommer växa ur honom, och grejerna kanske kan passa nästa häst också.
Så grejer som har med passform/andas egenskaper/hållbarhet och gra så köper jag lite dyrare, medans grejer som sporrar ,eller grimmor och grimskaft som kanske inte använde jätte ofta köper jag inte för hutlösa pengar.:)

Jag brukar köpa många och billiga saker än få och dyra.
Jag skulle aldrig kunna lägg ner ca 1500 kr för ett par ridbyxor, pannband eller vad det nu är.
Men där emot skulle jag tänka med att lägga ner ca 700 kr på ett schabrak.
Men förutsättningen för det är att det ligger perfekt på min häst!

och till sist, man rider inte bättre för att man har dyrare saker.

Absolut inte.

Det jag vill trycka på är att man får slå ut antalet användningar på priset. Vad tjänar man på i slutändan? Handla billigt och ofta eller dyrt och sällan?
För det är ju ett faktum att de dyrare prylarna är av annan kvalitet.

Det beror sig väl på vad man ahr för ekonomi också, har man råd att lägga ut den klumpsumman som blir ganska dyr så gör man det, annars så köper man "billigare saker ofta". Jag kan slå till på en impuls på ett döbert pannband med swarowskikristaller för att jag tycker det är fint och inte vill ha en massa tappade stenar efter bara ett tag.
Sen borstar och grimskaft och grimmor köper jag billiga, sådana grejer är inte ens kul att köpa dyra. Ett pannband, ett par ridbyxor, en sadelgjord etc, såndana saker jag kan köpra dyra, absolut!

Jag är lite både ochmen mest köper jag billiga grejor. Det jag köper billigt är tex ridbyxor (de jag har fått tag på har hållt länge och färgen har hållt bra), schabrak (roligare med fler så man kan skifta lite ;)), täcken (eftersom de går sönder förr eller senare i vilket fall och vill inte att det ska vara för dyrt att köpa nytt).

Däremot lägger jag lite mer pengar på tex sadlar och andra lädergrejor eftersom jag vill att de ska hålla länge. Fick dock med lite finare utrustning när jag fick hästen (var 4 år sedan), bla ett par Eskadronskydd som håller än och säkert kommer hålla många år till.

bla ett par Eskadronskydd som håller än och säkert kommer hålla många år till.

De kommer hålla! Jag har senskydd och strykkappor från Eskadron inköpa 1999. Fungerar lika bra fortfarande och då stryker min häst sig en hel del. :laugh:

Bra att veta :)! Använder dem inte så ofta visserligen och visst har de fått sina smällar, men det är absolut inget som gör dem sämre! Och ett par benskydd som är 10 år är inte dåligt!

Jag vill ha valuta för pengarna. Oftast har jag satsat på finare grejer till mig själv, då jag enbart har haft foderhästar. Även till mig själv så tycker jag att ridbyxor, hjälm och kanske även ridstövlar är värda att lägga lite mera pengar på, men det behöver inte vara de allra dyraste. Ser inte heller att jag ska ha dyra tävlingskläder när jag har använt de kanske två-tre gånger. Det är slöseri på pengar enligt mig.
När jag sedan skaffar häst, så kommer jag att satsa på ett kvalitetsträns och kvalitetssadel, för det tror jag är värt att ha bra och slippa byta ut hela tiden, om de inte håller. Täcken skulle jag köpa bra grejer kanske begagnat. Däremot schabrak, lindor, benskydd och krimskrams kan man lika gärna köpa lite billigare.
Min tumregel när det gäller att köpa grejer och det gäller allt är:
Ska jag använda det ofta, köp kvalitet.
Mode grejer eller sådant som jag kanske tröttnar på eller vill ha flera av, köp billigare.

jag rider mkt bättre i sköna pikeurbyxor och måttade ridstövlar som ger bra stöd åt mina ben än jag gör i obekväma illasittande byxor och stövlar som är 10 cm för korta och 5 cm för vida.. jag vill koncentrera mig på ridningen och avskyr att bli störd och hämmad av obekväma kläder.
och det finns en anledning till att märkessaker kostar mer, kvaliten och passformen är helt enkelt bättre! tex pikeur byxor har man i åratal! däremot har jag gärna tröjor från typ hm och cubus.

samma med träns och annat läder, det är stor skillnad på lädret och passformen. köper ibland billiga träns för att jag tycker dom är snygga, men oftast är dom så hårda och sitter så dåligt att dom aldrig används. hellre några få riktigt bra träns än 10 av halvdan kvalite.

tycker absolut att kvalite lönar sig. har tex eskadron skydd som är 15 år gammla och håller än! har även bucas och horseware täcken som jag haft i 14-15 år. sålde min gråa kingsland jacka nu, den var minst 6 år gammal och den såg ut som ny. varje gång jag försöker vara eknomisk och köpa det billigare alternativet så blir jag så himla missnöjd och besviken, det känns som helt bortkastade pengar. :( bättre att spara till det man verkligen vill ha!

att sk märkessaker till häst är dyra beror ffa på kvaliten, och det är märken som funnits i många år och har en gedigen kunskap om hur utrustning bör vara.
finns några få saker som är billiga OCH riktigt bra (tex jacsons luddskydd, horze neoprenboots, global schabrak) men oftast är det tyvärr så att man får det man betalar för.

handlar mkt utomlands och det kan man spara en hel del pengar på. sen kan man ju passa på när det är rea, på mässan nu så såldes massa saker för halva priset.:)

Där måste jag bara tillägga att man ibland faktiskt gör det. T ex när det gäller ridbyxor, så är min erfarenhet att byxor för mer pengar sitter bättre och är skönare, så därav rider ja nog bättre i de än i billiga saker som jag känner mig obekväm i.

Däremot så t ex skor kan jag hålla med dig om, jag kan känna mig mer bekväm i sådana för femtio kr ur rean, som är super sköna, än i ett par för flera tusend.

Därav skulle jag säga att det gäller att hitta de prylarna som man gillar och man känner sig bekväm i, oavsett pris. Sedan får man överväga hur länge de håller med tanke på kvalitén och göra en bedömning vad man tycker det är värt. Billiga prylar kan bli dyra om man måste köpa nya en gång i halvåret.

Absolut inte.

Det jag vill trycka på är att man får slå ut antalet användningar på priset. Vad tjänar man på i slutändan? Handla billigt och ofta eller dyrt och sällan?
För det är ju ett faktum att de dyrare prylarna är av annan kvalitet.

Det kan jag hålla med dig om. Visst, jag har köpt dyra saker för att få bra kvalitet. Men tex. ett pannband med swarovskistenar(stav.?) för 1300 kr tycker inte jag är ngn mening med att köpa. Ngn som håller med?

Där måste jag bara tillägga att man ibland faktiskt gör det. T ex när det gäller ridbyxor, så är min erfarenhet att byxor för mer pengar sitter bättre och är skönare, så därav rider ja nog bättre i de än i billiga saker som jag känner mig obekväm i.

Däremot så t ex skor kan jag hålla med dig om, jag kan känna mig mer bekväm i sådana för femtio kr ur rean, som är super sköna, än i ett par för flera tusend.

Därav skulle jag säga att det gäller att hitta de prylarna som man gillar och man känner sig bekväm i, oavsett pris. Sedan får man överväga hur länge de håller med tanke på kvalitén och göra en bedömning vad man tycker det är värt. Billiga prylar kan bli dyra om man måste köpa nya en gång i halvåret.

Jag håller med dig helt och hållet där. Men det jag vill få fram med "man rider inte bättre för man har dyrare saker" är att en del köper sakerna för märkets skull. Som tex en kompis till mig hade köpt en ridkavaj för ca 100 kr på rea, hon sa det till sin kompis som är en sån som köper efter märket osv. hennes kommentar till det va "men vilken skit du köper". Hon hade ju ingen aning om vad det va för kvalitet på den kavajen, den kanske till och med håller längre än henne för ca 1500 kr, det vet inte hon. Men ändå häver hon ur sig en sån kommentar.

Förstår hur du tänker. Har också tidigare ofta köpt "bara för att det var så billigt" men utan att egentligen behöva det. Slutar bara med att man är pank och har en massa grejor som man inte vill ha eller som är trasiga eller urtvättade. Droppen var när jag köpt ett par ridbyxor på rea för 300:- hade kostat 900:- efter en tvätt var färgen urtvättade, midjan hade krympt och skoningen hade töjt sig. Efter 1 tvätt i 30 grader utan att torktumla! Om de inte tål det så är det inte värda ens de 300:- jag gav för dem. Tänk om jag betalt fullt pris? Jag blev så arg att jag bestämde mig för att aldrig mer köpa billiga skitsaker. Och konstigt nog har jag mer pengar över nu än innan. Dels så håller grejorna och dels så funderar jag lite längre innan jag köper (eftersom det ändå är lite dyrare) och dels köper jag bara de jag verkligen vill ha och behöver inte bara de som är billigt.

Men jag köper bara dyrt om jag vet att det är bra kvalite och jag köper bara kvalite om kvaliten har en funktion. T ex ett par ridbyxor eller benskydd. Saker som pannband som bara är till för syns skull är jag lite snålare med (fast jag vill ju gärna ha ett med swarofski men det är sånt man får önska sig i julklapp). Har märkt att det lönar sig och dessutom är jag mkt mer nöjd med de grejor jag köper, innan var jag mer missnöjd. Det blir lätt så när man köper för att det är billigt utan att tänka efter. Är det lite dyrare så nöjer man sig inte med lite halvtaskig passform. Sitter inte byxorna perfekt så köper jag inte dem. Är det billigt är det lätt att tänka att det inte gör så mkt att de skär in lite i midjan, det är ju så billigt! Det slutar alltid med att de ligger i garderoben utan att användas. Det blir dyrt om man har många sånna byxor...

Jag köper kvalitet, ibland är det dyrt ibland billigt. Men ofta får man köpa lite dyrare men jag köper sällan. Rambotäcket som pollen har är över 10 år gammalt, det var verkligen värt sina pengar. Bra passform är superviktig för mig och det måste vara snyggt.

Jag skulle helt klart kunna lägga 1300 kr på ett pannband. Vill jag ha det och det är snyggt, så varför inte. Istället för att köpa 4 andra medelpris pannband med sämre kvalle.

:laugh:

Där håller jag med dig! Oftast är de prylarna i mellan klassen bättre enligt mig, för där betalar man mer för kvalitén än för namnet. Sen tror jag iofs att både du och jag är sånna som inte bryr sig om att det kanske är förra årets model som vi klär oss eller våra hästar i, så då fungerar det perfekt med att köpa bra grejer i rean! Snacka fynd prylar man kan hitta där ibland. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag slösar alldeles för mycket pengar på utrustning till mina hästar, MEN nu har tom jag sett för mycket!!!! Satt och tittade runt... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 021
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring