Spin off - hur fattigt har du levt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

coolia

Trådstartare
Inspirerad av en annan tråd. @Hero Hur fattigt har du haft det när var som värst?
När jag hade det som tuffast var min lösning att sälja allt som jag kunde få pengar för. Jag sålde jeans och andra kläder. Prylar. Det här var före Facebook så jag fick gå runt till secondhand butiker och försöka få ihop lite pengar. Jag stal faktiskt mat på jobbet. Vi hade en frys med färdigrätter. Där hände det att jag tog mer än jag scannade. Det upptäcktes förstås och det vart tråkiga konsekvenser.
Jag promenerade alltid för att spara pengar. Handlade enbart mat med röda lappar. Köpte en 5 kilos säck med ris och åt det ihop med Ajvar relish för vitaminernas skull.

Jag hade heltidsjobb men pengarna räckte inte trots det. Jag varken rökte eller drack alkohol.
 
Ett tag när jag pluggade och skolan inte hade registrerat in avklarade poäng till CSN ännu levde jag på rester och hade 48 kronor på kontot i ett par månader. Det gick det också. Men då visste jag ju att jag skulle få studiemedel igen så fort skolan hade registrerat in poängen, så det var uthärdligt.
 
Inspirerad av en annan tråd. @Hero Hur fattigt har du haft det när var som värst?
När jag hade det som tuffast var min lösning att sälja allt som jag kunde få pengar för. Jag sålde jeans och andra kläder. Prylar. Det här var före Facebook så jag fick gå runt till secondhand butiker och försöka få ihop lite pengar. Jag stal faktiskt mat på jobbet. Vi hade en frys med färdigrätter. Där hände det att jag tog mer än jag scannade. Det upptäcktes förstås och det vart tråkiga konsekvenser.
Jag promenerade alltid för att spara pengar. Handlade enbart mat med röda lappar. Köpte en 5 kilos säck med ris och åt det ihop med Ajvar relish för vitaminernas skull.

Jag hade heltidsjobb men pengarna räckte inte trots det. Jag varken rökte eller drack alkohol.

Då är det väl bra om vi sänker skatterna på arbete så du får mer kvar i plånboken ?

Sen vad hade du för övriga utgifter ? Boende, bil och mat brukar vara dom största? Hade du djur också, häst kanske ?
 
Då är det väl bra om vi sänker skatterna på arbete så du får mer kvar i plånboken ?

Sen vad hade du för övriga utgifter ? Boende, bil och mat brukar vara dom största? Hade du djur också, häst kanske ?
Kan du svara på frågan?
 
Kan du svara på frågan?
Ja, om du svarar på min så?
Jag har varit student men kunde bo hemma och samtidigt jobba så jag arbetade upp en buffert. Så nej jag har inte behövt vända på kronor... Men jag har heller aldrig haft några höga utgifter.
 
Då är det väl bra om vi sänker skatterna på arbete så du får mer kvar i plånboken ?

Sen vad hade du för övriga utgifter ? Boende, bil och mat brukar vara dom största? Hade du djur också, häst kanske ?
Ingen bil. Inga djur. Det var boendet som kostade för mycket. Etta.
 
Ja, om du svarar på min så?
Jag har varit student men kunde bo hemma och samtidigt jobba så jag arbetade upp en buffert. Så nej jag har inte behövt vända på kronor... Men jag har heller aldrig haft några höga utgifter.

Vilket betyder att du är extremt privilegierad och ska tala väldigt tyst om hur de som lever under existensminimum borde göra. Eller så kan du försöka ha lite empati för de som inte är lika lyckligt lottade som du...
 
Vilket betyder att du är extremt privilegierad och ska tala väldigt tyst om hur de som lever under existensminimum borde göra. Eller så kan du försöka ha lite empati för de som inte är lika lyckligt lottade som du...

Jag har lite svårt att få ihop hur man inte kan leva på en heltidslön.
Även då jag jobbade 50% i butik så hade jag lätt kunnat leva på den lönen.
 
Jag har lite svårt att få ihop hur man inte kan leva på en heltidslön.
Även då jag jobbade 50% i butik så hade jag lätt kunnat leva på den lönen.

Tja, testa hur billigt det är att vara ensamstående förälder tex. Då ska pengarna räcka till mycket... så det blir svårt även om man skär ner sina kostnader så mycket man kan.

Dessutom, heltidslön? Det finns yrken där den inte är så fantastisk...
 
Vad kostade ettan ? Vad är det för ettor som tar upp en hel månadslön ?
Hade du kunnat sänka din boende kostnad genom att flytta till ett annat område , annat boende ?
Pga av skilsmässan så hade jag nästan inget med mig. Exet var vidrigt snål och han behöll även saker som jag hade fått i present.
 
Hur får man 50% butikslön att lätt räcka till eget boende, tfn/internet, försäkringar, mat, ev. kläder, skor, hygienartiklar osv :confused:

Bor i 2:a med avgift på 3000/mån (visserligen bostadsrätt, men finns billiga 1:or för samma pris här jag bor), Försäkring 150 / mån, mat 2000+ hygien, kläder 200 kr

3000+2000+150+200 = 5350 kr

Säg att du får ut 7500 kr på 50% arbete från butiken. Då kunde jag spara 2150 kr i månaden också , samt äta gott :).
 
Bor i 2:a med avgift på 3000/mån (visserligen bostadsrätt, men finns billiga 1:or för samma pris här jag bor), Försäkring 150 / mån, mat 2000+ hygien, kläder 200 kr

3000+2000+150+200 = 5350 kr

Säg att du får ut 7500 kr på 50% arbete från butiken. Då kunde jag spara 2150 kr i månaden också , samt äta gott :).
Med en hyra på 8000kr (inte alls orimligt för en (förvisso nybyggd) etta här i Göteborg) så hade du ju direkt gått back flera tusen.
 
Med en hyra på 8000kr (inte alls orimligt för en (förvisso nybyggd) etta här i Göteborg) så hade du ju direkt gått back flera tusen.

Är det rimligt då tycker du att du ska bo i en nyproducerad lägenhet om du inte har råd att leva eller i GBG ?
 
Jag hade ingen tv eftersom jag inte hade råd att köpa det. Sålde som sagt allt som gick för att få pengar till mat. Ja. Boende var för dyrt men i den akuta situation jag var i var det svårt med alternativ. Hyrde i andrahand. Och återigen: inget internet! Mycket svårare att leta på den tiden. Det var papperstidning som gällde.
 
Varför sätter du ett frågetecken? Herregud @Hero , så många gånger som folk tagit den diskussionen med dig. Det enda du visar upp nu är att du aldrig någonsin tar in vad folk skriver. Du skiter ju fullständigt i de svar du får. Din extremt lilla bubbla vacklar ju inte för något alls.

Jag har inga ekonomiska fördelar för det är just det vi pratar om.
Möjligtvis slipper jag köpa tamponger, men hur stor utgift är det ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp