Spin off - Att flytta "hem" som vuxen

För mig lät det där som er mamma sa till Niffe snarare ett tecken på en öppen och kärleksfull relation som tillerkänner alla berörda alla sina egenskaper, goda som dåliga.

Istället för att spela typ Kärleksfull och Ständigt Självuppoffrande God Mor, visar hon sig som den människa hon är.

Jag tycker det låter fint.
Och jag tycker det låter hemskt.

Ja. Att som ung vuxen slippa misslyckas med sitt vuxenliv på det viset.
Och bo ute i arslet av världen och jobba på andra sidan stan och inte kunna åka någonstans själv etc etc. Det var långt mycket bättre för syrran att INTE flytta hem, hon hade (så här i efterhand) fått sluta på sitt jobb och således inte fått lån och således inte kunnat köpa sin lägenhet. Så det var ju bara jättebra att det blev som det blev liksom.

Tja kanske för att ”Jag tyckte det var så hårt och hemskt då eftersom hon ju uppenbarligen sa SNÄLLA FLYTTA INTE HEM IGEN”
:rofl:

Tro mig, du har fullkomligt missförstått. Det där var skrivet med jordens glimt i ögat. Hade jag tyckt att min mamma var hemsk och hård hade vi inte haft en sån fin relation.

Du gör en grej av ingenting. Jag är inte traumatiserad alls, jag lovar :D.

Det passar ju inte alla att flytta tillbaka till föräldrarna om man en gång lämnat boet. Kan ju till och med vara skillnad på syskon. Jag hade klarat det bra (och mina föräldrar också eftersom jag tillbringar min mesta fritid i stallet ändå så vi nöter inte på varandra, plus att vi jobbar väldigt olika tider så vi hade inte befunnit oss under samma tak så mycket ändå), men min bror separerade från sin sambo med ungefär tre månader kvar av sin utbildning i grannstaden och hade ingen möjlighet att skaffa ny lägenhet i studentstaden för den korta period som var kvar. Tjejen skulle absolut behålla lägenheten. Han fick flytta hem igen, och precis som det hade blivit för @niphredil så innebar det att han fick pendla rätt saftiga sträckor och eftersom han inte har bil fick pappa köra en rejäl omväg för att köra honom till bussen. Dessutom hade han ju skapat egna rutiner som mamma och pappa inte hade och ingen ville ändra sig. Vi andra bodde fortfarande hemma allihop då, och han hade varit ifrån "vårt" liv i flera år.

Då skulle mina föräldrar aldrig göra skillnad eller säga att vi inte var välkomna hem igen, men frågan är väl om alla parter mår bra av att flytta ihop igen.

:rofl:

Tro mig, du har fullkomligt missförstått. Det där var skrivet med jordens glimt i ögat. Hade jag tyckt att min mamma var hemsk och hård hade vi inte haft en sån fin relation.

Du gör en grej av ingenting. Jag är inte traumatiserad alls, jag lovar :D.
Det får vi verkligen hoppas att du inte är traumatiserad.

Det får vi verkligen hoppas att du inte är traumatiserad.
Jamen du tyckte ju att det var så fruktansvärt skrämmande och hemskt. Då borde du bli lättad av att veta att det var skrivet med glimten i ögat, vi har en superfin relation och jag inte är traumatiserad ;) :D.

Jamen du tyckte ju att det var så fruktansvärt skrämmande och hemskt. Då borde du bli lättad av att veta att det var skrivet med glimten i ögat, vi har en superfin relation och jag inte är traumatiserad ;) :D.
Visst är jag det men det ändrar inte faktum att jag aldrig skulle säga så till mina barn.

Men hallåå, det måste väl ändå bero på hur föräldrarna bor. Bor man i hus men massa utrymme så är det väl klart att man hjälper till. Ofta har ju barnens rum förvandlats till x-tra rum. Men om förälder(n) bor själv i en etta så är det ju en helt annan sak.

Nej. Mina föräldrar har 250 kvm, tre lediga sovrum på nedervåningen. Men vi vill inte dela hus, kök och bo ihop. En vecka fixar vi om det är sommar och vi är ute mycket, men de har inte ett stort hus för att vi ska kunna flytta hem igen, utan för att de vill ha det.

Visst är jag det men det ändrar inte faktum att jag aldrig skulle säga så till mina barn.
Men jaha. Vad vill du ha? Ett pris? Du skulle aldrig säga till dina barn att det nog är bra om de löser sin boendesituation så de slipper flytta hem och pendla extralångt, sitta fast och vara tvungen att be om skjuts, ha dåligt samvete över att föräldrarna måste börja gå upp halv tre på natten, må dåligt över att vara långt ifrån vänner och bekanta, vara tvungen att säga upp sig ifrån jobbet och därmed göra det än svårare att lösa boendesituationen på sikt.

Istället skulle du:

Uppmuntra dem att flytta hem så att de får pendla JÄTTELÅNGT när de jobbar 05-18, sitta fast hela tiden och be om skjuts, ha dåligt samvete över att päronen får gå upp mitt i natten, må dåligt över att vara långt från vänner, vara tvungen till slut att säga upp sig för att jobbsituationen blir ohållbar och på så vis göra det nästintill omöjligt att lösa sin boendesituation i Stockholm.

Bra, du vinner föräldratävlingen :up:.

Sen måste jag säga @Tora att ditt sätt att uttrycka dig på är så otroligt tråkigt. Du har ingen jävla aning om vad mina föräldrar har hjälpt mig och stöttat mig genom åren. Hur jävla fantastiska dom är. Men tjafsa ska du.

Men jaha. Vad vill du ha? Ett pris? Du skulle aldrig säga till dina barn att det nog är bra om de löser sin boendesituation så de slipper flytta hem och pendla extralångt, sitta fast och vara tvungen att be om skjuts, ha dåligt samvete över att föräldrarna måste börja gå upp halv tre på natten, må dåligt över att vara långt ifrån vänner och bekanta, vara tvungen att säga upp sig ifrån jobbet och därmed göra det än svårare att lösa boendesituationen på sikt.

Istället skulle du:

Uppmuntra dem att flytta hem så att de får pendla JÄTTELÅNGT när de jobbar 05-18, sitta fast hela tiden och be om skjuts, ha dåligt samvete över att päronen får gå upp mitt i natten, må dåligt över att vara långt från vänner, vara tvungen till slut att säga upp sig för att jobbsituationen blir ohållbar och på så vis göra det nästintill omöjligt att lösa sin boendesituation i Stockholm.

Bra, du vinner föräldratävlingen :up:.
Nej jag skulle bara säga till dom att dom alltid är välkomna hem. Men tydligen är det väldigt provocerande för vissa.

Sen måste jag säga @Tora att ditt sätt att uttrycka dig på är så otroligt tråkigt. Du har ingen jävla aning om vad mina föräldrar har hjälpt mig och stöttat mig genom åren. Hur jävla fantastiska dom är. Men tjafsa ska du.
Du gör dina tolkningar och jag gör mina. Men det enda jag har skrivit är att jag aldrig skulle säga till mina barn som din mamma sa till dig. Har inte skrivit något om hur dina föräldrar har stöttat dig genom åren. Det är dina egna tolkningar.

Om du tycker att jag utrycker mig dåligt för att jag skriver att mina barn alltid är välkomna hem...... tja det får stå för dig.

Jag anser mig vara expert på området.

Såhär tänker jag. Jag vet om att mina päron inte kastar ut mig på gatan. Jag vet också om att de helst slipper mig. Jag vet om att jag är extra besvärlig eftersom jag inte bara är jag, utan jag + 3. Men det finns ingen som helst poäng i att uttala det. Oavsett hur jobbigt det är för föräldrarna, så kan jag garantera att det är ÄNNU jobbigare för mig att som 37-årig småbarnsmorsa inte ha ett eget boende. Bara en sån grej som att inte kunna barnsäkra när man har en daredevil till unge är ju som att åka snabbfilen till HIA.

Det är fullt möjligt att uthärda om man bara bestämmer sig för att göra det. Livet behöver inte bli miserabelt för det finns trots allt ett ljus på andra sidan.

(Sen kanske jag är ett skräckinjagande exempel nu. Jag skulle bara stanna någon månad var det sagt )

Jag vet att jag skulle vara välkommen att flytta in till pappa och hans sambo om det krisar. Tror pappa som är.. eh.. ekonomisk hade föredragit det framför att skicka pengar.
Hans sambos son med fru och två barn bodde hos dem i några månader när deras hus inte blev klart som utlovat.
Att jag utan barn flyttade in vore nog enklare.

Däremot skulle jag ha enormt svårt att greja det.
Jag vet vänner jag skulle kunna bo hos(förutom pv). Det hade jag hundra gånger hellre gjort.
Pappa och jag har det bra när vi slipper bo ihop längre perioder. Det skulle inte funka om vi bodde ihop. Och verkligen inte i hans bostad.

Det funkar väl olika för alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka