Spiltförbud?

V

vbm

Hörde någon säga att det ska bli förbud med spiltor och att alla hästar ska stå i box senast 2010. :o

Blev väldigt förvånad, men denna personen kan ju ha haft fel.
har inte sett någon diskussion här på buke heller...

antar att det inte stämmer då? Eller? :bump:

Sv: Spiltförbud?

hittar inte länken..

den jag hittade gav inget konkret svar.
stämmer det? bara ja eller nej?

Det är väl ingen som vet, utan bara någon som hört ännu.. Tror att tråden på hästverksamhet baserades på någon artikel. Läs i början av tråden.

Hittade det här på www.ridsport.se

Ridklubb/Ridskola

2005-12-13
Nya föreskrifter för hästhållning diskuteras
Djurskyddsmyndigheten arbetar med nya föreskrifter för hästhållning. Bland annat gäller det daglig utevistelse och att samtliga hästar ska stå i box.
Enligt de föreskrifter som diskuteras ska alla hästar ha rätt till daglig utevistelse där de har tillräcklig yta för både skritt, trav och galopp. Dessutom ska inga hästar vara uppstallade i spiltor utan enbart i boxar.

Enligt Svenska Ridsportförbundets ordförande Sven Tolling påverkar förslagen en stor del av ridsporten, inte minst på ridskolorna.
- Det här är mycket allvarligt. För flera av landets ridskolor kan kravet inte uppfyllas utan att verksamheten flyttar utanför tätorten. En konsekvens blir att flera ridskolor får stänga vilket påverkar ungdomsverksamheten.

- Svenska Ridsportförbundet är självfallet inte emot att hästar ska ha det bra, men vi får inte förändra samhället för snabbt. Stallet är ofta orternas största ungdomsgård och vi måste hitta en balans mellan samhällsnyttan och djurhållningen, säger Sven Tolling.

Vad gäller föreskrifterna om att förbjuda spiltor berörs tre av fyra ridskolor.
- Många ridskolor kommer att behöva byggas om ifall de nya reglerna träder i kraft. Stallbyggnaderna behöver bli avsevärt större för att kunna husera samma antal hästar, vilket är en enorm kostnad. Kravet gör både hästhållningen och ridningen som sport dyrare, avslutar Sven Tolling.

Föreskrifterna är under bearbetning och något förslag finns ännu inte. En dialog förs mellan Djurskyddsmyndigheten och berörda instanser, däribland Svenska Ridsportförbundet.

Alltså är det på diskussions stadiet ännu..

det är ju bara att hoppas att det blir så, stackars pålklar som måste stå i spilta :cry:

håller med. Tycker inte det är snällt mot hästen att ha dem i spilta. Inte bra för deras ben heller då de inte kan röra sig. hästens blodcirkulation i benen är som den är på en människa som rökar i massa år= inte så värst bra alltså. de blir nog inte bättre av att stå i spilta

aah! okeej, tusen tack!
ja, det lär ju inte gå över en natt det här direkt...

spiltförbud är väl lite väl att ta i. De flesta hästar tycker det är helt okej att bo i en spilta. det ända dom inte kan göra är att rulla sej.

Det värsta är väl att det finns rdskolor som inte alls släpper ut sina hästar.

jag vet att folk säger att dom inte kan osv. men när man köper en gård och planerar att starta ridskola får man väl se till så man har hagar som räcker till året om. I annat fall kan det ju vara livsfarligt att ha hästar ståendes hela dagarna med tanke på energiknippen osv. går ju inte bara att ha lunkande hästar på halvfart. En bra ridskola skall erbjuda varierad ridnign när det gäller hästar såväl som omgivning.

skulle aldrig stödja en verksamhet som hade hästarna inomhus alltid.. då får man väl lägga lite extra tid på att åka till och ifrån ett riktigt stall istället.

jag tycker de stallen som kan, skall få bidrag elel rliknande för att ordna sin verksamhet så hästarna kan komma ut tex.. 3-4 timmar om dagen iaf.

trodde det var lika viktigt för alla hästmänniskor att låta hästarna vara ute.

ja precis. nästan hellre satsa på hagmöjligheter till de som inte har det!
Det kan nog bli otroligt jobbigt med bara boxar. Tänk att mocka dom istället för spiltor! Å andra sidan går ju hästens välbefinnande före. -att hästen trivs bättre i box är ju absolut inget att förneka.

En upprustning av alla sjaskiga ridskolestall skulle behövas!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 114
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar