Sv: Spiltans längd i hästsläp - enkät!
Vad är det för jättelång kuse du har
Var tvungen att gå ut och mäta mina igen (kollade dem när jag skulle bestämma längden på inredn i lastbilen och tänkte jag måste komma ihåg fel när jag läste denna tråd)
Om vi börjar med den gamla transporten
Brederup Royal m sadelkammare - 90 (tror jag)
Med bommen i bakersta läget 180cm - inga som helst problem även för de stora grabbarna (hingsten och min jättevalack på 175cm) att stå vanligt rakt och ändå ha plats kvar (alltså står inte klämda mellan bommarna utan kan ta ett steg framåt/bakåt)
När jag kör den lilla damen (168cm) som är ganska kort flyttar vi alltid fram bommen ett läge och hon har då 170cm samma där inte inklämd.
Nyare transporten Stema (extrahög/extra bred) med sadelkammare (stora 2,5tons vagnen) - 03
185cm med bommen i längsta läge = mkt gott om plats i längdriktningen.
170cm i inkortat läge för den mindre damen = fortfarande gott om plats.
Jag vill inte ha en massa utrymme mellan häst och frambom då jag har mkt dålig erfarenhet av det vad gäller att fiska benen över frambommen. Den lilla (på 168cm) har säkert en halvmeter fram till bommen om hon har den långt och backar bak och lättar = mkt enkelt att gå över.
Nu har vi ju i båda dessa transporterna sneställda landgångar vilket gör att där är mkt utrymme bakom bommen till landgången i steman tex nästan 40cm vilket ju gör att delar av gumpen /skinkorna är ju bakom bommen om de trycker på bakbommen vilket nästan alla mina gärna gör när man kör, de tycker om att ta stöd där, och då är det gott om plats framför även på de stora killarna tom i den gamla kortare transporten.