L

linabergmer

Har byggt en spilta till min häst, men hur långt ungefär ska grimskaften vara? Fattar ju att hästen ska kunna ligga ner utan problem..

Gärna bilder på era spiltor, tack på förhand!

Sv: Spilta?

Jag tror inte det finns något exakt mått, är inte säkert. Hästen ska dock kunna lägga sig ner, samt kunna vända huvudet och titta bakåt.

jag har för mej att det är såhär:
ringen (på väggen) ska sitta i höjd med hästens bringa (eller var det i mankhöjd? hmm...), och repet ska nå ner till backen ca 20cm ut från väggen när det är "utdraget" till max.
Hästen ska alltså kunna ligga med huvudet i golvet.

Det skall vara bringan, blir lite högt annars.... Jag brukar binda upp och sen justera efter hand lixom, det är ju jätte svårt. Skaftet får ju inte ligga på golvet då hästen står normalt och äter. Då är det bättre att det är aningen för kort ist för att den skall riskera att trampa på det.

Ingen skriver ut det, men jag antar att alla tänker kloss och grimskaft som löper genom ringen, eftersom det är ett krav? Jag blir lite fundersam på vilken ända det är hästen ska trampa på när den äter. Äter den från golvet sträcker klossen grimskaftet, men äter den ut krubba kan den förstås trampa på ett för långt grimskaft.

I gamla böcker brukar det stå att ringen ska sitta ungefär i höjd med bogspetsen och det stämmer ju bra med bringan! Dessutom ska klossen vila på golvet när hästen står i normal position och vilar. Det där är förstås väldigt luddigt, men hästen ska inte behöva gå så långt fram att den måste böja halsen för att slippa hålla upp tyngden!

Personligen tycker jag att det verkar fungerar bättre med halsring än med grimma, särskilt på hästar som gärna krafsar med frambenen när de äter hö/halm, men jag har ingen stor erferenhet så det kan säkert andra bättre an jag.

oj,,, får man bygga spiltor nu. det skulle ju tas bort, och man fick endast bygga boxar till sina hästar.

Tack för era svar! Jag har idag testat att ha min häst i spiltan, men tyckte att hon var orolig, och det känndes inte helt bra, hur har ni gjiort som har hästar i spiltor när ni har vant dom att stå där uppbundna?

En bekant fick godkänt att bygga nytt stall m 10 spiltor i somras utan problem. Det är på förslag att man inte ska få bygga spiltor men det finns inget beslut än, om jag har fattat det hela rätt

när jag tränade mina att stå i spilta, så gjorde jag det korta stunder i taget. det är som all annan träning,, inte för länge. givetvis blir det lite oroliga, men de vänjer sig snart. bara du är lugn och visar att du finns där, så ordnar det sig!

Hej!
Jag tycker inte att det är en bra ide att försöka vänja hästen alls. Hästar är inte byggda för att stå i spilta. Tänk er själva att stå uppdunden den mesta delen av dagen och inte kunna röra er eller se allt som händer bakifrån. Att bara titta in i en (ofta smuttsig) vägg hela tiden är väl inte så kul? Och kom inte och säg att hästar bryr sig inte, eller de vänjer sig nog. För de ska väl inte behöva vänja sig vid att ha det dåligt? Det kan vara OKEJ om hästen går ute ca 8 timmar.
Tål kritik!

Jag håller med på sätt och vis.
Jag är ganska anti mot spiltor faktiskt.
Hästar ska kunna röra sig fritt, även på natten, i åtminstone en box, om inte på lösdrift. Inte stå uppbundna..

ja, på sätt o vis håller ja med dig. har haft spiltor förr,, men nu har jag bara boxar. dock går mina hästar ute ungefär 15-16 timmar per dygn. så det är inte många timmar de är inne...
vad det frågades efter är: hur man vande dem vid att stå i spilta.

Jag håller med på sätt och vis.
Jag är ganska anti mot spiltor faktiskt.
Hästar ska kunna röra sig fritt, även på natten, i åtminstone en box, om inte på lösdrift. Inte stå uppbundna..

jag gillar inte heller spiltor, men jag har spilta till ena hästen tills det blir en ledig box ;)

våra är ute mellan 10-12 timmar/dag. skillnad är det om en häst har väldigt lite utevistelse.

men för att svara på grundfrågan, så har jag grimskaftet så pass långt att klossen ligger ned på golvet när han står i "vanlig" position och när han ligger ned så kan han ligga ca 40cm ifrån väggen.
vi har en ganska bred spilta som är 1.90 cm
hästen är en D-ponny

här är en bild på hästen när han står tvärs över spiltan och tittar ut på sidan av spiltan. så han kan röra sig väldigt bra i sin spilta :D

kalle13sept06003.jpg

Hej!
Jag tycker inte att det är en bra ide att försöka vänja hästen alls. Hästar är inte byggda för att stå i spilta. Tänk er själva att stå uppdunden den mesta delen av dagen och inte kunna röra er eller se allt som händer bakifrån. Att bara titta in i en (ofta smuttsig) vägg hela tiden är väl inte så kul? Och kom inte och säg att hästar bryr sig inte, eller de vänjer sig nog. För de ska väl inte behöva vänja sig vid att ha det dåligt? Det kan vara OKEJ om hästen går ute ca 8 timmar.Tål kritik!

Vad hade det med saken att göra? (åtta timmar)...
Bara för att man låter hästen stå i spilta när den är inne så betyder väll inte det att man måste vara dålig hästhållare? och att man har smutsiga stallar...:confused:

Men jag kan hålla med dig om att spilta inte är ngt jag skulle valt.

TS: Jag har inte särskilt stor erfarenhet av spilta, men då vi tränade vårt sto att stå i spilta (inför dräktighetsundersökn.) gjorde vi ungefär som med transportträning.
Spiltan ingick i de dagliga rutinerna, hon fick sitt foder där när hon kom in från hagen och fick stå där en stund.
I början var det korta stunder men de blev längre och längre.
Hoppas det går bra för dig!

Det har gått jätte bra, hon står där utan problem varje natt!!

Hej!
Jag tycker inte att det är en bra ide att försöka vänja hästen alls. Hästar är inte byggda för att stå i spilta.

Hästar är inte byggda för att stå i box heller:P (var bara tvungen att inflika)

Föredrar box framför spilta, men lösdrift framför box. Sen har ju allt med omständigheter att göra, är nog hellre en häst stående i spilta i ett kärleksfullt hem än en häst stående i box eller t.o.m. lösdrift på ett ställe där man inte är omtyckt, får bra mat etc, etc..

till TS; så bra att det går bra. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Kropp & Själ Har vi nån bukefalist med denna komb av diagnoser? Asperber kanske inte är rätt begrepp - men i så fall borde det vara Autism nivå 1...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cirkus
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama