SPILLERS Senior Conditioning Mix

E

Elemmírë

Funderar på detta foder till min äldre tant... Har lite frågor...

* Hur mycket bör man ge en häst i artonårsåldern, halvkass kondis, som är liiite i underhull? Hon är 143 cm mkh och relativt nätt byggd fäör att vara fjordkorsning.
* Är det någon som har bild på själva fodret? Som har egna erfarenheter? Bättre variant av seniofoder?

Första frågan är nog svår att svara på, men om nån kan, och kanske har ett liknande fall kunde det kanske hjälpa med lite riktlinjer. Ska prata med personalen i afären också, men jag ville höra om nån här hade erfarenhet:)
Ska även i affären fråga om jag kan få se/känna på fodret... men om någon har en bild eller kan beskriva det närmare så kan det alltid vara intressant
 
Sv: SPILLERS Senior Conditioning Mix

Du kan få lite värden av mig, 12,2 Mj och 140 smbrp per kg. Inga mineralvärden... Hur mycket du ska/kan/bör ge beror som alltid på vad ditt grovfoder innehåller och hur mycket din gamla dam kan äta av det. Lucern är ju ett säkert kort annars. Lätt att äta, bra näring, snällt mot magen...
//marti
 
Sv: SPILLERS Senior Conditioning Mix

Hon äter hösilage, och jag skäms för att säga att det inte är analyserat... Vågar man höfta?
 
Sv: SPILLERS Senior Conditioning Mix

Eftersom du inte har någon analys skulle jag i så fall satsa på lucern... Räknas som grovfoder så om det skulle bli proteinöverskott så kan pållen lättare ta hand om det. Uppsvällda lucernpelletsar med krosskorn och lite olja. Mumma för gamla hästar. Lucernet för proteinet och oljan för att höja Mj och kornet som godis...
//marti
 
Sv: SPILLERS Senior Conditioning Mix

Prova precis som du har tänkt dig. Spillers senior foder innehåller dessutom glocosamin, vilket inget annat senior foder innehåller.
 
Sv: SPILLERS Senior Conditioning Mix

Vi har en 25 åring i stallet som äter det o han har fått upp hullet bra på det fodret. Ser ut som müsli och luktar jättegott, o han äter det med god aptit. Han äter just under 1 kg/dag men hur mycket din häst ska äta törs jag inte svara på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp