Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
(Om moderator tycker det passar bättre i fångtråden så flytta det dit).

I fångtråden har vissa goda erfarenheter av HH. Då jag av en slump upptäckte att min nyupptäckta foderförsäljare har ett sortiment som är nästan snuskigt heltäckande, och har bla Spillers, så kollade jag upp fodret lite mer.

Och blev mest skeptisk och fundersam?

De marknadsför det som ett 'unikt kalorisnålt fiberrikt foder'. Det innehåller 8,8 - 9 MJ/kg (står olika på olika ställen), vilket i mina ögon inte är direkt 'kalorisnålt'? Lågt i stärkelse och lågt i socker, och det kan jag köpa.

Innehåller alfalfa(lucern), halm, gräs, mint, vitlök, sojaolja, vitaminer & mineraler.

Men förutom då möjligen vitaminerna och mineralerna - VAD gör det eg bättre att ge/bättre effekt än att ge melassfritt lucernhack? Förutom möjligen om man inte vill ha såpass mycket protein som lucern innehåller.

För lucernhack är ju också stärkelse- och sockerfritt. Det är fiberrikt, ger lång ättid osv. Och innehåller ju mindre MJ/kalorier än HH?

Så vad är den ev fördelen med HH vid fång/fångrisk, jmf med t ex melassfritt lucernhack och mineraler/vitaminer i lämplig dos???

Jag ser inget förutom rena försäljningsargument/reklam, samtidigt är ju flera nöjda med HH?

Sv: Spillers Happy Hoof - vad är så unikt/bra med det egentligen?

De marknadsför det som ett 'unikt kalorisnålt fiberrikt foder'. Det innehåller 8,8 - 9 MJ/kg (står olika på olika ställen), vilket i mina ögon inte är direkt 'kalorisnålt'? Lågt i stärkelse och lågt i socker, och det kan jag köpa.

Innehåller alfalfa(lucern), halm, gräs, mint, vitlök, sojaolja, vitaminer & mineraler.

Men förutom då möjligen vitaminerna och mineralerna - VAD gör det eg bättre att ge/bättre effekt än att ge melassfritt lucernhack? Förutom möjligen om man inte vill ha såpass mycket protein som lucern innehåller.

För lucernhack är ju också stärkelse- och sockerfritt. Det är fiberrikt, ger lång ättid osv. Och innehåller ju mindre MJ/kalorier än HH?

Så vad är den ev fördelen med HH vid fång/fångrisk, jmf med t ex melassfritt lucernhack och mineraler/vitaminer i lämplig dos???

Jag ser inget förutom rena försäljningsargument/reklam, samtidigt är ju flera nöjda med HH?

Det undrar jag också.
Jag förstår inte heller riktigt hur de lyckas komma upp så mkt i energi även om det nog inte är exakt samma energienhet. Det består ju av lusern uppblandad med halm. Om jag blandar lucern och halm så blir energin lägre. Dessutom innehåller det inte lika mkt proteiner som lusern.

Annars tycker jag att för att vara ett fångfoder så måste detta foder vara mkt bättre än de flesta andra.

Den största nackdelen med det tycker jag verkar vara att det är mkt dyrare än att köpa lusern, halm och ev mineraler och blanda själv. Mint, vitlök och sojaolja kan hästen leva utan.

Jag blandar själv.

Senast ändrad:

Jag är ju en av dem som haft väldigt bra resultat med Happy Hoof, och jag är lika "förbryllad" som ni är :confused:! Jag VET inte vad det är som är så bra med fodret, men jag har aldrig sett shettisen så fin som hon är nu. Till och med hovis, som inte sett henne på 1,5 månad, kommenterade nu sist hur fin hon såg ut i päls och dylikt. Mamma (relativt icke-hästmänniska :D) tyckte för ett tag sedan: "Jisses, vad fin hon är! Hon ser ju ut som en liten arab. Hon har ändrat sig helt i kroppen"!

Har provat med melassfria lucernpellets till henne, som komplement till hö, men det verkar inte fungera lika bra. Det kan ju också vara så att hästen är "unik", och inte fodret. Hon fixar inte att äta jättemycket, dvs hon är inget matmonster. Happy Hoof äter hon med glupande aptit, och får alltså i sig det jag vill att hon ska äta.

Så tyvärr, jag kan inte hjälpa till med VAD som är unikt, bara att det fungerat över förväntan för oss :)!

Ja man kan ju undra.
Men om man ska jämföra med att ge lusern.
Hur mkt lusernpellets gav du till henne och hur mkt Happy Hoof får hon nu?
Det hade varit kul att veta.

Hon får nu 1 kg Happy Hoof, uppdelat på morgon och kväll. Planerar att dra ner till 0,5 kg, om det nya höet visar sig innehålla ungefär vad det innehöll förra året.

Hur mycket lucernpellets hon fick har jag lite svårare för att säga, men jag antar att jag försökte ge henne ett kg av det också. Hon gillar lucernpellets, men inte i alltför stora mängder. Det verkar som om de är jobbigare för henne att äta. Några stycken äter hon som godis, men större mängder så lämnar hon gärna en del.

Forest Autumn - Sojaoljan borde dra upp energin?

Bettysmatte - kul du svarade här, du är ju en av de jag vet har superresultat =) Har du (kanske innan fången?) provat ngt annat kraftfoder och hur han hon varit då?

Det var när jag insåg att lilla herrn här inte är så särdeles förtjust i uppblött lucern mer än i små mängder, som jag kollade upp HH lite nogrannare. (Iofs, om jag häller i små mängder torr lucern med vatten ovanpå går den ner, men då får man ge just små mängder). Nu ska det ju extremt mycket till innan jag ska behöva ge något kraftfoder i 'normalfallet', men att blanda mineraler i i vinter, alltis skönt slippa blöta en massa.

Men blev förvånad och lite besviken ska erkännas, och just nyfiken på - likt FA - om det jämförts med något, t ex lucern.

Forest Autumn - Sojaoljan borde dra upp energin?

Mitt lusernhack, GreenPower, innehåller 3% soja olja och 7,5 MJ.
HH innehåller 4% soja olja och 8,8 MJ.
Jag undrar om 1% soja gör ngn skillnad.

Nu är antagligen HHs energivärden i DE (smältbar energi) och GPs hack i ME (omsättbar energi). Jag antar att det kan bli ungefär samma siffror.

Jag antar att halmen och gräset i HH är blandat så att det ger ung samma energi och att det är dessa som sänker proteinet.

Jag är alltid misstänksam mot färdiga foderblandningar.

Men kul att detta har fungerat bra för din lilla ponny!

Kan ju höja ett varningens finger dock, efter att jag läst på SÄCKEN vad Spillers säger att Happy Hoof innehåller...

Här är listan: Nutritionally improved straw, chopped straw, wheatfeed, MOLASSES, dried lucerne, oatfeed, grass nuts, sunflower ext., ricebran, calcium carbonate, soya oil, salt, vitamins and minerals, calcined magnesite, vegetable oil, dried spearmint, garlic, lysine. Contains EU permitted preservatives (Formic acid and salts, Ammonium proprionate, lactic acid).

Om man alltså vill undvika ALLT socker i hästens mat, får man nog skippa även Happy Hoof. Skulle tro att melassdelen inte är stor, men den finns ju... Det är säkert därför Happy Hoof är så smakligt, och vissa hästar (som min och tydligen kanske även din) ibland ratar melassfria lucernpellets. De smakar helt enkelt inte gott nog...:crazy:

Det är 'digestible energy' i HH, vet inte ang GP:s alfalfa, men det borde stå på säcken väl?

Hoppsan, det var rätt stor skillnad mot vad SÄCKEN sa, och vad det står på deras sida att det innehåller. Där står ju 'bara' alfalfa, halm, gräs, mint, vitlök, sojaolja, vitamin & mineral.

Det står iofs inte att det är 'sockerfritt', utan lågt i socker och stärkelse (stärkelsehalt 4%), satt och funderade var stärkelsehalten kom från men tänkte att den nog är normal kanske för lucern etc. Men sen kom ju svaret..
Vad fasikens kulle de i med wheatfeed (vetekli/veteskal) och oatfeed för? (havrekli/havreskal) Visst, det är fibrer, men ändå, vitsen?

Och säkerligen är melassen hyfsat låg, men det står ju i fallande ordning, så innan melassen kommer är det bara halm och vetekli/veteskal. Det är ju MER melass än lucern t ex.. :crazy:

Ang smakligheten btw, på de melassfria - FULLBLODET, som anser att vanlig lucern är rent GIFT. Han äter de melassfria, knepigt nog. Man ska nog inte förstå sig på hästar tror jag ;)

Senast ändrad:

Vet ej, men jag har precis skickat iväg ett mejl till Spillers i England och frågat hur stor andelen melass egentligen är. Det finns ju också Spillers High Fibre Cubes att fundera på. Vet ej vad de innehåller, men där är stärkelseprocenten HÖGRE (10%), så det kanske inte är ett alternativ.

Fast tittar man på Spillers andra kraftfoder, så antar jag att stärkelsehalterna i både Happy Hoof och High Fibre Cubes är låga. Spillers har t.ex. ett foder som heter Competition Mix. Det innehåller 28% stärkelse, alltså 7 gånger så mycket som i Happy Hoof.... Deras Conditioning Mix innehåller 20% stärkelse. Nu vet jag inte vad "normala" nivåer ligger på i "normala" kraftfoder till "normala" (icke-fång) hästar :D?

Förresten ang värden. Lucernpelletsarna här är 8 MJ. Så fascinerande eg att melassfritt hack + sojaolja får ett lägre MJ/kg, än vad melassfria pelletsar får?

Men lucern borde ju likt hö skilja sig, Krafft anger ju 'normalvärde' på sina säckar, inte garanterat analysvärde utan normalvärde.

Så svaret kan ju finnas där, vilken lucern som ingår med.

Jo, jag tror att Spiller är helt framtaget för den engelska marknaden, och i jämförelse med många av de foder som finns DÄR så är det både kalorisnålt, fiberrikt och lågt i socker och stärkelse.

Samtidigt, det måste ju ändå vara samma lika med lucern därborta, att det rent värdemässigt spöar HH rakt av vad gäller socker/stärkelse/fiber/kalorier. Samtidigt, jag läser engelsk hästpress, och ALLA är vansinnigt förtjust i kraftfoder tycks det. Små feta ponnyer får, och rekommenderas, X kg hö och 1 - 2 kg kraftfoder av ngn sort.

Från spillers sida ang HH:

Example diets

13.2hh 350kg Native Pony – prone to laminitis on no grazing
2kg of SPILLERS HAPPY HOOF® or SPILLERS® High Fibre Cubes
5kg of Hay
(Liten fångbenägen ponny av naturras, 5 kg hö och 2 kg kraftfoder)

15hh 500kg Cob on limited grazing
3kg of SPILLERS HAPPY HOOF® or SPILLERS® High Fibre Cubes
4kg of Hay

(En 500 kgs cob på begränsat bete, ska alltså ha 4 kg hö och 3 kg kraftfoder..)

Kan ju höja ett varningens finger dock, efter att jag läst på SÄCKEN vad Spillers säger att Happy Hoof innehåller...

Här är listan: Nutritionally improved straw, chopped straw, wheatfeed, MOLASSES, dried lucerne, oatfeed, grass nuts, sunflower ext., ricebran, calcium carbonate, soya oil, salt, vitamins and minerals, calcined magnesite, vegetable oil, dried spearmint, garlic, lysine. Contains EU permitted preservatives (Formic acid and salts, Ammonium proprionate, lactic acid).

Det är ganska märkligt egentligen. Jag har en reklambroshyr här hemma om Spillers foder.
Där står det att HH innehåller straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil - with added vitamins and minerals.

Förstår vad du menar ang högt stärkelse annars, deras Horse & pony cubes, just för hästar som reagerar illa på stärkelse har 14% stärkelse, och cool mix (samma där ska vara lågt i stärkelse) har 20%

Som jämförelse har Krafft Groov 90 16% stärkelse, Krafft Groov 125 17% stärkelse, Krafft Groov 60 har 15%, Groov SPC 17%, PLuss Grön 10%.
Alla anses som låga i stärkelse av kraft.

Sen har vi musli grön - 30%, protein 10%, Grund 24%, Musli blå 40%, sport 24% , rehab 20% etc

Så i jämförelse med även dem, som inte är havrefria (dock varnas det ju för att titta på bara havrefritt, majs och korn innehåller ännu mer stärkelse än havre) är ju 4% ingenting.

Synd det inte står stärkelsehalt på Hestekraft, det borde vara proppat med stärkelse (nästan 25% majs). Fbl äter ju det om han behöver äta kraftfoder, han kan ju flyga av havre (dock av just havre, inte stärkelse i sig, sista han fick kraft stod han på 50 - 50 HK och kornkross)

Det är ganska märkligt egentligen. Jag har en reklambroshyr här hemma om Spillers foder.
Där står det att HH innehåller straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil - with added vitamins and minerals.

Som på deras hemsida, fast där har de bytt plats på lucernet och halmen (och jag antog ju kallt det var i den ordning det stod som det innehöll, dvs fallande ordning..)

A unique blend of oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals.

Som på deras hemsida, fast där har de bytt plats på lucernet och halmen (och jag antog ju kallt det var i den ordning det stod som det innehöll, dvs fallande ordning..)

A unique blend of oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals.

Jag har också lagt märke till det, lite underligt.

13.2hh 350kg Native Pony – prone to laminitis on no grazing
2kg of SPILLERS HAPPY HOOF® or SPILLERS® High Fibre Cubes
5kg of Hay
(Liten fångbenägen ponny av naturras, 5 kg hö och 2 kg kraftfoder)

Men HH är väl inte ett kraftfoder?
Det består i stort sett bara av grovfoder (beror visserligen tydligen på vilket innehållsförteckning man läser).
Men i den text jag har hemma står det att man kan använda det som enda foder om jag tolkar det engelska uttrycket
"can be used as a complete feed" på rätt sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka