Spiktramp! :(

Manji

Trådstartare
Min vita springare har råkat ut för spiktramp:(
1cm vågrätt in på sidan av strålspetsen.

Tog duschslangen, satte den på högt tryck och rengjorde hela hoven. Dränkte bomull i jodopax, satte mot spiktrampet, la en kompressor över och bandagerade med co-flex.

Inge värme i hoven, de blödde/vätskade ingeting och hon ömmar inte på direkt tryck. Medryttaren tycke hon kändes lite ojämn i gången och hittade då spiken. Eftersom de är lerigt och jävligt överallt så ville jag inte ta ut för att kolla ev. hälta efter att man tog bort spiken.

Pappa ringde hovisen nyss och han sa att de antagligen inte var så farligt då den gick in vågrätt i spetsen av strålen. Han sa att de skulle ha varit värre om den gick in i mitten (vilket jag fick bekräftat av er bukare tack vare sökmotorn).
Imorgon på morronen kommer veterinär för att kolla hur de ser ut och så.

Ska gå ner om ett tag och ta tempen på henne. Gjorde de inte tidigare eftersom man antagligen skulle få felaktiga siffror då hon just hade blivit riden och var uppstressad av vattenslangen.

Finns de något annat jag kan göra innan vet' kommer? Ska jag kräva att veterinären kommer ner NU?
Har streptocillinsalva hemma, ska man sätta in de vars spiken satt, eller ska jag bara låta jodopaxbandaget vara?

Medryttaren lugnade ner mig när hon var här, men nu när jag läste om hästar som nästan dött av spiktramp så behöver jag kanske inte nämna hur rädd jag är:cry:

Sv: Spiktramp! :(

Som hovslagaren sagt ska du tacka din lyckliga stjärna att den gick vågrätt och inte lodrätt. Min vite springare fick ett just där de INTE ska få.. Han höll på att stryka med av det, och det är mot oddsen att han lever.

Men veterinären kan utan problem vänta tills imorgon om inte hästen skulle bli väldigt dålig inatt. Du ska inte börja pyssla med streptocillin etc på eget bevåg, utan låt det vara.

Och de hästar som nästan dött är i princip alltid de som fått in spiken/pinnen/föremålet just där det är extra känsligt. Det sitter en strålbensbursa och en massa andra struktuer i hoven, ochd e mår inte alls bra av att bli perforerade. Spiktramp som tar utanför det 'farliga' området brukar inte vara några större problem, har de 'bara' tagit i strålen brukar det vara ännu mindre risk. Däremot finns det alltid en senare risk för hovbölder vid perforeringar, så det kan vara värt att ha spiktrampet i minnet om hästen börjar halta ett tag efter, och då kika efter ev böld vid perforeringsstället.

Min ponny har gjort liknande grej 2 ggr i sitt 23 åriga liv.

Båda gångerna så har han haft turen på sin sida och han blev aldrig ens öm av incidenten.

Gjorde precis som dig, gjorde rent och la jodomslag över hela hoven, lät det sitta över natten och bytte på morgonen till ett nytt som satt i hagen. Sedan så la jag ett vanligt hovbandage för att det inte skulle komma in ev skräp.

Det funkade bra, så om din häst ej har höjd temp, ej ömmar för tryck eller annat synbart är annorlunda så tror jag du kan vara lugn!

Låt jodomslag sitta över natten på hoven och ha bandage i hagen i morgon så det inte kommer in bakterier.

MEN om din häst får höjd temp, blir hängig eller halt, så kontakta genast veterinär.

Tack för svaren båda två!
Var nyss ner och tog tempen; 38.2c, vanligtvis är den på 37.7:crazy: Kan de vara så att den är hög pga ridturen (nattades och fick börja varva ner vid 21)?

Hon var då inte hängig i alla fall; Pigga ögon, öronen fram och hon hade slukat 2,5kg hö på mindre än 1,5h! Gav 1,5kg till och ska gå ner igen om några timmar för att kolla tempen och så.

Alexandra_W
Ibland har man tur i oturen, har haft de rätt många gånger nu med den här hästen. Tro jag på skyddsänglar? Javisst!

Hovisen sa att de kan bli en böld senare, så som du säger, man får hålla koll.

Senast ändrad:

Tack för svaren båda två!
Var nyss ner och tog tempen; 38.2c, vanligtvis är den på 37.7:crazy: Kan de vara så att den är hög pga ridturen (nattades och fick börja varva ner vid 21)?

Hon var då inte hängig i alla fall; Pigga ögon, öronen fram och hon hade slukat 2,5kg hö på mindre än 1,5h! Gav 1,5kg till och ska gå ner igen om några timmar för att kolla tempen och så.

Alexandra_W
Ibland har man tur i oturen, har haft de rätt många gånger nu med den här hästen. Tro jag på skyddsänglar? Javisst!

Nog har vissa hästar skyddsänglar allt! Min vite prins har det defeinitivt, alt ett vääldigt udda sinne för humor, tappat räkningen på hur många ggr han varit snubblande nära Döden, men i sista stund tyckt 'haha, nej jag ändrade mig'. I samband med spiktrampet när han var som sämst, infektionen spritt sig till hovbenet och veterinärerna inte kunde erbjuda mer hopp och han låg helt apatisk fick han ju 24 h att ställa sig, annars var det bara nödslakt kvar. Efter 23 h ställde sig det lilla livet, drack en halv vattenhink och började glufsa hö med en min av 'Vadå? Vad är all uppsåndelse om, får man inte ens vila på det här stället?'. Därifrån gick det bara uppåt.

Sålänge tempen håller sig under 39 och/eller hästen väldigt het (lite varm är okej) eller väldigt halt skulle jag andas.

Som tröst kan jag tillägga att när jag ringde Ultuna, efter att hovslagaren varit här och verkat upp vid spiktrampet och MYCKET bekymrad pratat om strålbensbursur och oj oj och ring Ultuna, så var det på en kväll, cirka sjutiden. Ultuna svarade att jag INTE behöver åka in samma kväll, men de ville se honom där DIREKT morgonen efter. Så försök att inte panika i onödan, och tänk på att även om han bara skadat strålen, så är en viss ömhet och en viss värme naturlig. (Som jmf så valackens hov var kokhet, och han piruettade i boxen för att vända sig och tempen tangerade 39.5... dvs det var inga tveksamheter nånstans)

Håller tummarna. Förresten, när är han stelkrampsvaccinerad sist? Det är en smart ide att ge en boosterdos när vet kommer imorgon.

6/4-05 fick hon senast...Så om de behövs en ny dos kommer dom nog lotta på veterinärstationen om vem som måste åka hit:rofl:
(Hästen är värre än dom värsta när de kommer till spruträddhet.)

Veterinären kommer som tidigast vid 09/10 imorron och hästarna går ut 06...Om hon fortfarande mår bra; Ska jag sätta ut henne i hagen? Ska jag byta bandaget och kanske göra de mer vattentätt med exempelvis en liten plastpåse? Är väldigt lerig här nu:(

Liknande trådar

Hästvård Ena ponnyn trampade en spik i hoven för 3 dagar sedan. Satt 1-1 1/2 cm precis brevid strålspetsen och eftersom jag såg då det hände satt...
2
Svar
21
· Visningar
6 207
Senast: Grettir
·
Hästvård I går när jag kom till stallet fick jag veta att min häst var halt på höger bak så jag gick raskt ut och hämtade in honom från hagen!Han...
Svar
6
· Visningar
5 410
Senast: TinkerTant
·
Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: grimman
·
Hästvård Jaha nu har det hänt som inte får hända. Husse har för ett par veckor sedan varit duktig och bytt ut det ena loftgolvet, de gamla...
Svar
5
· Visningar
2 887
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023