Spik i hoven!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare wonderbaunbabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 6 814
W

wonderbaunbabe

Har nån av er drabbats av det?

Hur har ni märkt det? Vad vart det för behandling?
Ja, berätta så mycket ni kan om hur händelseförloppet varit :)

Sv: Spik i hoven!

Min hovslagares häst lyckades få en spik (söm tror jag) i hoven. Blev jättedålig, in akut till Strömsholm och avlivades sedan pga skadorna alternativt för att det kommit in skit för långt in i hoven, minns inte riktigt. :(

borde man inte märka ganska lätt om hästen har en spik i hoven:eek: borde ju halta om inte annat....

Min förra häst fick en spik fyra cm in i kronranden som missade leden med en hårsmån. Han fick antibiotika och smärtstillande men fick sedemera en elak böld som "jojjade" längs hovväggen. Men han blev helt återställd...

Nu var det inte riktigt det du frågade om men ändå.

Mitt ena sto trampade in en rostig spik i hoven ca 1 cm in. Jag tog ut den, sprutade in en massa jodlösning och la galoppbandage.

Min valack trampade in en liten bit taggtråd i hoven bara några mm, gjorde lika där. Inga problem.

Jag märkte på dem båda att de blev halta.....

Har nån av er drabbats av det?

Hur har ni märkt det? Vad vart det för behandling?
Ja, berätta så mycket ni kan om hur händelseförloppet varit :)

Det man som hovslagare gör är att notera läge längd och riktning när vi drar ut föremålet. Om vi har nån som helst indikering på att leden är involverad så skickas den till klinik bums. Annars så verkar man upp vid ingångshålet spolar rent och descinficerar sätter på ett polstrat klinikbeslag och ber hästägaren kolla tempen ofta och har regelbunden kontakt under några dagar. Man ber hästägaren att ta ut veterinär för att ge tetanusvaccin och slänga ett extra öga på det hela.

*KL*

INte spik, men pinne, men objeketet kvittar egentligen.

Häst diffust halt på lördag vid intag. Hittade inget. STod inne på söndagen, ingen skillnad. På måndag morgon blockhalt på VF, hoven kokhet och piruettar för att vända sig. RInger DV som säger 'hovböld, ring hovis'. Jagar hovis, ingen har tid. Får tag i en hovis som kan komma på kvällen.

Går än en gång igenom hoven minitiuöst utan att hitta något. Hämtar ett förstoringsglas och hittar en pinne som gått in på sämsta tänkbara ställe bredvid strålen.

Jag drog ut den, av ren okunskap, dock noterade jag längd och riktning tack och lov. Hovis ut akut och verkade upp, konstaterade att det såg inte bra ut, det var åt helvete för nära strålbensbursan. I bästa fall bara nära. Så order om att direkt ringa klinik.

Ringde kliniken som tyckte att 'du behöver inte åka nu ikväll/komma in inatt, men imorgon när vi slår upp portarna vill vi se honom härutanför'. Så han kom in akut på klinik, där de verkade upp ännu mer, konstaterade att det går minst ända in till strålbensbursan :Crazy: De försökte provtrycka men fick inget klart svar. Han blev kvar, och jag informerades väldigt noga om hur allvarligt det var, och hur kass prognosen var om det involverade bursan.

De talade också om att blir det infekterat ser det inte bra ut, och vitat 'då får man sätta in massiv antibiotika och börja be'.

Dagen efter när de rondat ringer de och uppdaterar, det är (inte optippat alls..) infekterat, de har satt honom på antibiotika. De provtrycker bursan flera gånger men får inget enhetligt svar, och gör en massa andra undersökningar och konstaterar att pinner går precis ända in till strålbensbursan och ev in i den. Han kontraströntgas men kontrastvätskan går upp i rök, de gör fyra försök, men nix.

Hoven helgipsas. Antibiotikan stabiliserar läget och det ser lite ljusare ut, men det är fortfarande allvarligt. Då han HATAR djursjukhuset och matvägrar och är apatisk och det inte är så bra för läkningen heller, så efter att ha diskuterat med mig skickar veterinärerna hem honom 'i förtid'. Med penicillin, samt en gipsad hov. Borta bra men hemma bäst, och både aptiten och gnistan återkommer.

Tyvärr är glädjen kortvarig, han chockar på penicillinet som måste sättas ut, sulfan fungerar inget bra och han kommer in akut till klinik igen. De verkar upp ännu mer, spolar, och ett helt batteri undersökningar och konstaterar att infektionen sprider sig och har fått fäste i hovbenet =/

Han ligger inne ett tag, men iv antibiotika, men vägrar återigen att äta och får komma hem. Verkar ta sig över gränsen hemma, och det går åt rätt håll. Sen bara vänder det, och fort, han blir blockhalt, han får hög feber och mår *inte* bra. Kliniken anser inte han är i skick för att komma in, och anser att det 'finns inget vi kan göra här som inte kan göras hemma, endera tar han sig igenom det, eller..'

Han lägger sig, och blir liggande, vill inte resa sig. Får 12 h att resa sig av vet (bedöms inte klara ens djurambulans..), om inte så nödslakt..

Jag har aldrig gråtit så i mitt liv, speciellt inte när han 'släckte ljuset i ögonen', och slutade kämpa, han gav upp helt enkelt... Jag var säker på att nu förlorar jag honom.

Efter 11 h och 30 minuter, när jag gått in för att ringa bilen, men går ut för att säga farväl, reser han sig, skakar av sig spånet, dricker en halv hink vatten och börjar äta hösilage och undrar vad all uppståendelse är om.

Där vände det, och han slapp sedemera gipset och fick sko med avtagbar täcksula och gips i hålet, och sen när det läkt tillräckligt fick han skor med sula BF.

Det tog två månader från första symptom tills han friskförklarades. Hovis som var ut akut berättade senare att han aldrig trott hästen skulle klara det. Inte heller veterinären trodde det. De fick aldrig något klart svar ang strålbensbursan, men teorin är att pinnen gick in och 'ytskadade' (?) den, men inte perforerade (en perforerad bursa slutar i princip alltid i himlen, säger/sa de iaf)

Så, jag skulle ALDRIG 'bara spola ur' om jag inte var 110% säker på att det satt långt från vitala strukturer, och gått in väldigt ytligt!

2 spiktramp har vi haft.

Jody trampade in en i strålbensbursan för många år sedan.
En timme senare var vi på klinik. Över 40 graders temp. Och på det var hon precis nyfölad.
Gips tio- 12 veckor med täta byten.
Jody är fortfarande hos oss som fölsto. Men vi hade förlorat henne om vi väntat.
(minns att jag frågade Ameo om chanserna för överlevnad då Jody stog på kliniken. Detta var på den
tiden Bukefalos hette stallet.com..längesedan alltså)

Föl undan Jody trampade in en spik som ettåring.
Den gick igenom hoven och upp mot kotan. :eek:
Allt blev förstört och fick avlivas.
Spiken var modell väldigt stor, handsmidd. Säkert från 30 talet eller nåt.

AM

Senast ändrad:

*KL*

Så, jag skulle ALDRIG 'bara spola ur' om jag inte var 110% säker på att det satt långt från vitala strukturer, och gått in väldigt ytligt!

Det just därför man alltid noterar längd och riktning.
Det här är inte något ovanligt utan mer eller mindre vardag. Oftast så är det ganska ytliga perforeringar men emellanåt så är dom allvarliga. Och skall behandlas därefter, det kan i värsta fall vara livshotande.

För två veckor sedan så blev jag uppringd av en hästägare vars häst blivit halt ett par dagar efter skoning.
Jag bestämde att jag skulle komma och kolla direkt efter arbetsdagens slut.
Hon hade redan ringt Vet i ett annat ärende. Även han skulle komma sent.
Jag misstänkte att jag ev. hade sömtryckt hästen då han har väldigt tunna hovväggar insida b.bak.
Vet. och jag kom samtidigt ca: 20:30 (Roliga arbetstider för både hovis och vet) Vet. visiterade hoven och konstaterade att -Du har nog sömtryckt den. Jo jag misstänkte det, sa jag.
Jag tog över hästen och rykte skon, Kollade mina sömingångar och kunde bara konstatera att alla sömmar var helt safe.
Vafan tänkte jag och började kolla nogrannare, Djupt inbäddad i ena trakthörnet satt skallen på en skruv.
Jag verkade lite runt den och greppade tag och ryckte ur. Nu var jag för en gångs skull i det läget att jag kunde lämna över ansvaret på att skicka till klinik eller inte till en mycket erfaren hästveterinär. Han tyckte att det räckte med en spolning och omslag. Han hade rätt, hästen är idag ohalt och helt OK.

Men som hovis utan Vet. så har man två ansvar i det här läget.
1. Aldrig riskera hästens liv
2. Inte skicka hästar i onödan till klinik.
Dels pga onödiga kostnader för hästägaren, dels för att veterinärerna på kliniken blir irriterade om man upprepade gånger remiterar bagateller. Dels för att bagatellartade remiteringar kan ta plats och tid som behövs för allvarligt skadade/sjuka hästar.

En morgon jag skulle ta ut mitt sto ifrån boxen så ville hon inte gå ut. hon kan tjura ibland så jag tog och smackade lite och hon rent av hoppade ut ur boxen och höjde sitt ena bakben högt. jag kollade in i hoven och såg spikens "huvud"! Jag trodde inte det kunde vara sant! en spik i bakhoven INNE i boxen :S. jag tog en tång och drog ut en lång kopparspik (ingen kännde igen den sortens spik som jag frågat) aldeles rak, ca 5cm(?) lång. har sparat den som minne. när jag drog ut spiken så ryckte hon till lite och det rann blod ur hoven. jag tog spenrengöringsvåtservetter och baddade runt öppningen och spolade med vatten. Sedan la jag på kompress, bommull och lindade VetFlex runt hela hoven.
efter ca 1timma kom distriktsveterinären och gav henne en spruta (tror det var pencellin?) och kollade till hoven och la ett nytt bandage (kompress, bomull och vetflex) första 2dagarna stog hon inne, sedan fick hon gå ut i hagen (med skyddad hov). tror hon fick spruta i 5dagar i rad om jag minns rätt.
hon fick inga men efter det. läkte ihop fint och snabbt.

när jag lånade ut min ponny var det en dålig hovslagare som skott honom. han var sömstucken på flera ställen så han ville inte gå. vi/de trodde att han hade fått fång och de började behandla honom mot det. sedan ville de inte ha kvar honom och vi fick tillbaka han.
Vi såg direkt att skoningen såg inte bra ut. vi drog av han skorna, och från att stöppligt knappt gå till att gallopera runt och bocka på 5minuter.. han fick kraftiga blödningar i hovarna, nu ca ett halvår senare är han så vitt vi vet helt återställd...

Senast ändrad:

Det just därför man alltid noterar längd och riktning.
Det här är inte något ovanligt utan mer eller mindre vardag.

Givetvis. Men det är många hästägare som inte tänker på det. Det var det jag menade med att jag inte bara skulle spola ur låta vara om man inte var säker. Många hästägare tänker ju inte på att notera längd, riktning etc utan drar ut den i panik. En annan sak som jag heller inte visste då men vet nu är att inte lura sig på att hålet sluter sig vid sulan. Det ska ju läka inifrån och ut.

Hade jag hittat pinnen första dagen när han var diffust halt, så hade jag nog då i okunskap dragit ut den, spolat rent och låtit vara. Nöjt nästa dag konstaterat att 'hålet var borta'. Och antagligen inte haft någon häst idag.

(Jag har efter den där plockat en pinne till på samma herre, utan minsta oro, den satt dock ytligt och dessutom på betydligt trevligare ställe).

Så, varken panika eller negligera, men inte 'bara' rycka ur och spola ur´, utan det är lite mer att tänka på, som man ofta inte vet om man inte gjort resan en gång.

Jag passade några hästar som gick på bete för ett antal år sedan.
En dag när jag kom så haltade russet, jag kollade och såg att han hade en liten brädbit fast på hoven:eek:
Min första tanke var att ta bort den... men så kom jag ihåg alla tips man fått att om ett främmande föremål är inne i kroppen ,så ska man inte dra ut det!
Jag fick ganska snabbt tag i både distriktarn och en kompis.
Mitt agerande var riktigt ( att inte ta bort det främmande föremålet)
Det var ett spiktramp
Hela historien slutade i detta fall lyckligt !
Hej från hambo

Min häst har fått en spik i hoven en gång, jag hade suttit upp för att rida en sväng och börjar skritta iväg. Het plötsligt så är han blockhalt på ena fram! :eek:
Har fått en spik i strålen. :crazy: Den hade gått in från sidan så spiken låg längs med hoven in i strålen, hade gått in ca 1cm. Drog ut spiken samtidigt som sköljde med jodopax. Ohalt direkt efter utdragningen. Tror inte att vi la omslag sen... :confused:

Sen nått år senare så var han diffust halt höger fram, dagen innan hade jag varit ute och ridit i skogen.
Upptäcker ngt misstänkt mitt fram i kronraden mitt i tillväxtzonen. :o När man kände lite försiktigt så reagerade han kraftigt. Ringer ut vår veterinär, som kommer och drar ut en nästan 3 cm tagg som gått rakt in. Han spolar rent och ger antibiotika. Lägger omslag och sen så är han helt ohalt igen. Vet ber oss vara uppmärksamma dock eftersom man inte kan vara helt säker på att den inte påverkat ngt i hoven, men han trodde inte det. Vilket visade sig stämma, har inte märkt ngt efter detta.

Jag vet exakt vart ifrån den taggen kom ifrån. Vid ett ställe skulle vi upp för en kort slänt där det växte buskar, vid uppgången så snubblar Kraten till och måste då ha fått taggen i hoven. Och efter det så galopperade vi en lång sträcka! :eek:
Om jag bara hade satt på boots som jag tänkt från början... :smirk:

*KL*

Om en häst trampar in en spik i hoven, är det någon skillnad om spiken är rostig eller ny?

Har hört att det är skillnad på människor, att det är bättre om spiken är rostig än om den är ny..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 733
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna