Sv: Spik i hoven!
*KL*
INte spik, men pinne, men objeketet kvittar egentligen.
Häst diffust halt på lördag vid intag. Hittade inget. STod inne på söndagen, ingen skillnad. På måndag morgon blockhalt på VF, hoven kokhet och piruettar för att vända sig. RInger DV som säger 'hovböld, ring hovis'. Jagar hovis, ingen har tid. Får tag i en hovis som kan komma på kvällen.
Går än en gång igenom hoven minitiuöst utan att hitta något. Hämtar ett förstoringsglas och hittar en pinne som gått in på sämsta tänkbara ställe bredvid strålen.
Jag drog ut den, av ren okunskap, dock noterade jag längd och riktning tack och lov. Hovis ut akut och verkade upp, konstaterade att det såg inte bra ut, det var åt helvete för nära strålbensbursan. I bästa fall bara nära. Så order om att direkt ringa klinik.
Ringde kliniken som tyckte att 'du behöver inte åka nu ikväll/komma in inatt, men imorgon när vi slår upp portarna vill vi se honom härutanför'. Så han kom in akut på klinik, där de verkade upp ännu mer, konstaterade att det går minst ända in till strålbensbursan :Crazy: De försökte provtrycka men fick inget klart svar. Han blev kvar, och jag informerades väldigt noga om hur allvarligt det var, och hur kass prognosen var om det involverade bursan.
De talade också om att blir det infekterat ser det inte bra ut, och vitat 'då får man sätta in massiv antibiotika och börja be'.
Dagen efter när de rondat ringer de och uppdaterar, det är (inte optippat alls..) infekterat, de har satt honom på antibiotika. De provtrycker bursan flera gånger men får inget enhetligt svar, och gör en massa andra undersökningar och konstaterar att pinner går precis ända in till strålbensbursan och ev in i den. Han kontraströntgas men kontrastvätskan går upp i rök, de gör fyra försök, men nix.
Hoven helgipsas. Antibiotikan stabiliserar läget och det ser lite ljusare ut, men det är fortfarande allvarligt. Då han HATAR djursjukhuset och matvägrar och är apatisk och det inte är så bra för läkningen heller, så efter att ha diskuterat med mig skickar veterinärerna hem honom 'i förtid'. Med penicillin, samt en gipsad hov. Borta bra men hemma bäst, och både aptiten och gnistan återkommer.
Tyvärr är glädjen kortvarig, han chockar på penicillinet som måste sättas ut, sulfan fungerar inget bra och han kommer in akut till klinik igen. De verkar upp ännu mer, spolar, och ett helt batteri undersökningar och konstaterar att infektionen sprider sig och har fått fäste i hovbenet =/
Han ligger inne ett tag, men iv antibiotika, men vägrar återigen att äta och får komma hem. Verkar ta sig över gränsen hemma, och det går åt rätt håll. Sen bara vänder det, och fort, han blir blockhalt, han får hög feber och mår *inte* bra. Kliniken anser inte han är i skick för att komma in, och anser att det 'finns inget vi kan göra här som inte kan göras hemma, endera tar han sig igenom det, eller..'
Han lägger sig, och blir liggande, vill inte resa sig. Får 12 h att resa sig av vet (bedöms inte klara ens djurambulans..), om inte så nödslakt..
Jag har aldrig gråtit så i mitt liv, speciellt inte när han 'släckte ljuset i ögonen', och slutade kämpa, han gav upp helt enkelt... Jag var säker på att nu förlorar jag honom.
Efter 11 h och 30 minuter, när jag gått in för att ringa bilen, men går ut för att säga farväl, reser han sig, skakar av sig spånet, dricker en halv hink vatten och börjar äta hösilage och undrar vad all uppståendelse är om.
Där vände det, och han slapp sedemera gipset och fick sko med avtagbar täcksula och gips i hålet, och sen när det läkt tillräckligt fick han skor med sula BF.
Det tog två månader från första symptom tills han friskförklarades. Hovis som var ut akut berättade senare att han aldrig trott hästen skulle klara det. Inte heller veterinären trodde det. De fick aldrig något klart svar ang strålbensbursan, men teorin är att pinnen gick in och 'ytskadade' (?) den, men inte perforerade (en perforerad bursa slutar i princip alltid i himlen, säger/sa de iaf)
Så, jag skulle ALDRIG 'bara spola ur' om jag inte var 110% säker på att det satt långt från vitala strukturer, och gått in väldigt ytligt!