Spermiedonation

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Balsamin

Efter mycket vånda och med stöd av er på Buke och min mor hade jag tillslut accepterat tanken på att försöka bli gravid med spermiedonation. Jag har främst sett etiska problem med att skapa ett barn som inte har tillgång till halva sitt ursprung. Men möjligheten att så småningom få veta vem den biologiske fadern är finns ju i alla fall i Sverige.

Igår var jag på undersökning för att kontrollera att det inte fanns några hinder för mig att bli gravid. Undersökningen var inte behaglig, men gick att uthärda.

Sedan säger läkaren att allt såg bra ut MEN tyvärr är du för gammal (38) för att hinna fram i kön. Ert enda alternativ är att åka till Danmark och göra det privat.

Jag önskar att jag fått veta förutsättningarna innan undersökningen.

Det sitter inte i pengarna, men i Danmark är donatorn helt anonym. Det eventuella barnet kommer alltså aldrig att kunna ta reda på sitt ursprung.

För mig känns det hopplöst nu igen. Min sambo tycker att det är ungefär lika som innan. Snarare bättre att ingen far mer än han kan dyka upp någonsin.

Jag önskar till viss del att jag fått veta att det var nåt fel på mig också. Då behövde jag inte ens fundera på alternativen.

Jag vill inte leva mitt liv utan att en enda gång ha fått chansen att bli gravid. Jag vill inte överge min man heller. Men jag är rädd att vårt eventuella barn aldrig ska kunna förlåta oss för vad vi gjort om vi nu gör det...
 
Sv: Spermiedonation

Men då så refererar jag till mitt tidigare förslag med en Bukeinsamling.
Du får väl specificera längd, vikt, hårfärg och ögonfärg, så får vi ta och titta på våra sambos och se vad som kan passa in.

Ärligt, det fungerar så i lagen att är man gifta, så är ALLA barnen mannens barn, oavsett varifrån de kommer.
Så rent juridiskt, så håller det ju.

Eller gå på krogen och titta ut ett bra objekt.
Eller be en god vän om hjälp.

En skvätt spermier kan det väl inte vara så svårt att få tag på?
 
Sv: Spermiedonation

Om jag vore barn tillverkad på det viset skulle jag inte anklaga föräldrarna, tvärtom, ni har ju gjort allt för att barnet skulle få bli till!

Det är bara en kort tid vi har haft icke anonyma donatorer i vårt land och tidigare gick det alldeles utmärkt.

Det är ju din man som blir PAPPA.

Som genom att osjälviskt strunta i generna och storsint istället använda det som står till buds kan få just ert barn att födas.

Det skulle inte finnas något att förlåta!

Men vad är det för :devil: landsting ni bor i som har VÄNTETIDER i din ålder?? Flytta hit :idea:

Eller fundera på privat insemination. Typ få en mugg med färskt innehåll från en närstående fertil man vid din ägglossning, och så sprutar ni själva upp det högst upp i vagina med en vanlig spruta.
 
Sv: Spermiedonation

som någon sa innan, lite spermier borde väl inte vara så svåra att få tag på? :angel: ;)
 
Sv: Spermiedonation

Inte_Ung skrev:
Men då så refererar jag till mitt tidigare förslag med en Bukeinsamling.
....

En skvätt spermier kan det väl inte vara så svårt att få tag på?


:D ..och vi har ju ruggigt fertila sambos också somliga här :angel:
 
Sv: Spermiedonation

Vi har ju annars unga och fertila och väl beprövade sambos.
Och de har olika både hårfärg och ögonfärg, någon av dessa borde ju passa.

Min skulle ställa upp, det är jag övertygad om.
Han vet ju hur glad han är över sin egen son, så han skulle utan vidare unna någon annan denna glädjen.
 
Sv: Spermiedonation

Är ni seriösa?
Jag personligen skulle nästan tycka att det var ännu jobbigare att veta exakt VEM som lämnat för då är ju han pappa och inte min man (om jag nu skulle stå i den situationen), tror även att min man skulle tycka att det var hemskt mycket jobbigare.
Jag förstår tanken, men ändå, mannen som ger sperma blir ju pappa, vet han vem givaren är blir det ju desto tydligare på nått sätt.
En anonym spermadonator tror jag inte alls tänker på det på det sättet.

Och till inläggsskrivaren.
Man blir inte föräldrar bara för att man gör ett barn, man blir föräldrar för att man tar hand om barnet.
De sa på nån nannyakut eller vad det var något fint till ett par adopterade barn vars föräldrar även hade biologiska barn när barnen inte tyckte att de var lika mycket "värda" för sina föräldrar som de biologiska barnen, att "ni är födda ur hjärtat".
Visst kan det vara jätteviktigt för vissa att veta sitt ursprung, men samtidigt så kommer väl ert barn att få en bra pappa redan som längtar och önskar sig ett barn, om han nu sen inte kan ge sperman spelar väl ingen roll i det stora hela.
Jag personligen hade åkt över till Danmark.
Att ni önskat er ett barn så starkt att ni tom gjort det tror jag kommer att väga tyngre för barnet än att få reda på vem som lämnade sperman...
Min tanke om det hela :D .
 
Sv: Spermiedonation

Jag är seriös.

Förälder, det blir man inte av litet sperma, det blir man av att ta hand om ett barn.
Sambon håller dessutom med.
 
Sv: Spermiedonation

Ang. väntetider så var jag inte heller beredd på det. Åldersgränsen här är 40 år. Tidigare när vi hoppades på att kunna göra ICSI med "egna" spermier var det inte fråga om väntetider. Vi fick tom en ny tid inom en vecka när vi missat datum en gång. Vi var då på IVF kliniken i Falun.

Enligt läkaren så gjordes donatorinsemination enbart på universitetssjukhusen och vi skulle i så fall skickas till Uppsala. Där var åldersgränsen enligt honom just 38 år. Kanske är det bristen på donatorer som är orsaken till att kön är längre där. När jag tittade på aftonbladets sammanställning från 2004 stod det att åldersgränsen i Uppsala var 40 så jag vet faktiskt inte hur det hänger ihop.

Jag ska kolla upp det där lite mer.

Jag tycker också att det är konstigt att bara Universitetssjukhusen får göra donatorinsemination. Själva inseminationen är ju något som varenda distriktsveterinär kan klara av. Det går ju tom att göra själv hemma med spruta eller sugrör. Det måste ha något att göra med kontrollen av donatorns identitet och annat administrativt.

Själv är jag ganska hoppfull att det skulle kunna gå bra trots min ålder. I varjefall på mammas sida är det många som fått flera barn efter 40. Min mormorsmor var 46 när hon fick sitt sista barn. Av hennes döttrar har flera fått mer än ett barn efter 40. Och på den tiden var det ju helt utan medecinska hjälpmedel.

Tack alla som svarat!
 
Sv: Spermiedonation

Inte_Ung skrev:
Jag är seriös.

Förälder, det blir man inte av litet sperma, det blir man av att ta hand om ett barn.
Sambon håller dessutom med.

Jag håller med, man blir inte pappa bara för att man tillverkar barn!
 
Sv: Spermiedonation

Jag skulle åka till Danmark om jag inte hade nån vän som kunde donera. Det är ju ändå din mans barn inte nån annans! Pappa är den som är där och tar hand om barnet under deras uppväxt ingen annan.

Så mitt förslag är: Åk iväg och tillverka barn!!!!
 
Sv: Spermiedonation

Till Tokmaja

Jag och min sambo har helt olika uppfattning om anonymiteten. Jag tycker att barnet har rätt att få veta och skulle helst vilja veta själv också. Min sambo vill veta så lite som möjligt och hellst vill ha en helt anonym donator. Vilket han nu verkar ha möjlighet att få.

Jag känner mer för Bukebaby varianten. Halvseriöst i alla fall...

Och som vi diskuterat i en tidigare tråd så borde barnet då få heta Gunnar. Om det blir en flicka vad ska hon heta då? Gunnilla, eller kanske Mandalaki?

Jag ska försöka rycka upp mig från besvikelsen igår och i alla fall ringa till Danmark för att se om jag förstår vad de säger.
 
Sv: Spermiedonation

Svårt det där. Ett par jag känner har gjort det i Danmark just och de har inga problem med det. Man fick ju nogrannt välja donator och då valde de en där beskrivningen stämde in på den som inte skulle bära på barnet (de är töser båda två). Sonen är ruggit lik dem båda två så det är ju inte bara det biologiska som avgör likhet, uppväxtmiljön är lika viktig den.
 
Sv: Spermiedonation

Min sambo har en sjukdom som dels orsakat våra problem att få barn, men också gjort att han har rörelsehandikapp. Jag tror att sjukdomen gör det svårt för oss att bli godkända för adoption. Dessutom håller vi på att bli för gamla även för det.

Hans sjukdom som är ärftlig är också en anledning till att donation känns som ett ganska bra alternativ.
 
Sv: Spermiedonation

Jag hoppas verkligen att ni lyckas med donationen antingen från fertila Buke-sambosar (jag kan tyvärr inte bidra med min....) eller på annat vis.

Som Inte_Ung med flera säger. Förälder blir man av att ta hand om ett barn !
 
Sv: Spermiedonation

Om jag hade en sambo är jag säker på att han skulle ställa upp.

Jag har nämligen inte för avsikt att bo ihop med någon annan sorts man :)
 
Sv: Spermiedonation

Förälder, det blir man inte av litet sperma, det blir man av att ta hand om ett barn.
Håller fullkomligt med om det, men just vetskapen om att han där borta i grannhuset.. det är hans sperma, ja JAG skulle ha svårare med det än med en anonym, men det är ju inte mitt val..

Håller oavsett tummarna för att det lyckas, buke bebis eller danskbebis :bump: !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 313
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 805
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp