Spelar det roll vart ponnyn är reggad??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PonnyPenny
  • Startdatum Startdatum
P

PonnyPenny

Ni som skall köpa ridponny och även uppfödare, tycker ni att det spelar någon roll vart ponnyn är reggad? För att få fram en ridponny kan man ju göra olika korsningar och beroende på dessa finns det ju olika alternativ vart avkomman kan registreras. Tex. har vi ju ASRP, ASVH, Welsh partbreed, Brittisk ridponny, bara för att nämna några alternativ. Finns ju säkert en hel uppsjö fler val.
Har ni märkt någon skillnad ur avels- och försäljningssynpunkt med det ena eller det andra valet?

Sv: Spelar det roll vart ponnyn är reggad??

Ur avelssynpunkt så bör ju hästen reggas i "rätt" avelsförening. Men med tanke på alternativen så verkar det ju inte som den är uppfödd för avel. Avelsdjur hör ju till sin ras och sin stambok.

Nu var det ju inte en specifik avkomma jag menade utan generellt för riponnyer. Ponnyn registreras ju i det förbund där fadern är godkänd. På så vis kan det ju bli olika förbund som ponnyerna är reggade i men de kan ju ändå räknas som ridponny.
Min fråga var ju om detta verkar ha betydelse för hur eftertraktade de sedan blir.

Som ren ridponny med egna prestationer spelar det mindre eller ingen roll var den reggad.
Men som avelsdjur har den ju inget direkt värde om den inte uppfyller kraven från stamboken.

Som ren ridponny med egna prestationer spelar det mindre eller ingen roll var den reggad.
Men som avelsdjur har den ju inget direkt värde om den inte uppfyller kraven från stamboken.

Mao så reggar man en Sv Rp i ASRP om man har använt en Rp hingst. Använder man en licencierad welshhingst så blir det WPB. Är hingsten godkänd el i kvalitetsboken så kan man välja antingen välja ASRP el SWF eller både och alltså regga i ASRP och sätta WPB stämpel i passet.

BRP vet jag inget om så det låter jag vara osagt.

Om man har ett ridponny sto reggad i ASRP och tex. betäcker den med en hingst godkänd i BRP så kan ju avkomman ändock bli mycket intressant ur avelssynpunkt. Linjerna med den hingsten kan ju tex. passa bättre än med en hingst från ASRP och tvärt om.... Att bara begränsa sig till en avelsförening känns lite snävt då utbudet av hingstar är väldigt smått. Risken för inavel är stor (det ser vi ju redan prov på). Dessutom måste man väl ändå se till vilken hingst som passar stoet och inte bara till förbund. Eller?

Jag hade undersökt vilken rasförening hästen hade fått "bäst" papper i och reggat där. Hellre en grönpapprad BRP än en vitpapprad Sv.RP (eller om det skulle bli tvärt om).. Nu är det ju säkert andra papper på andra raser men jag kan bara de varmblodiga ridhästarna lite hjälpligt.
Om jag inte har fel så kan du ändå ställa ut som WPB om du vill det bara det finns tillrackligt m welsh i .
U

Om man har ett ridponny sto reggad i ASRP och tex. betäcker den med en hingst godkänd i BRP så kan ju avkomman ändock bli mycket intressant ur avelssynpunkt. Linjerna med den hingsten kan ju tex. passa bättre än med en hingst från ASRP och tvärt om.... Att bara begränsa sig till en avelsförening känns lite snävt då utbudet av hingstar är väldigt smått. Risken för inavel är stor (det ser vi ju redan prov på). Dessutom måste man väl ändå se till vilken hingst som passar stoet och inte bara till förbund. Eller?

Vet inte om det var riktat till mig:confused:
Vilken hingst man väljer är upp till stoägaren.
MEN tänk på att en licencierad welshhingst inte automatiskt ger 93 i raskod hos ASRP. Welshhingstarna idag är inte alltid avelsvärderade vilket ställer till det för många som vill använda welshhingts på sina ston och tror att de kan reggas som 93 or. HUruvida man kan använda sig av BRP hingst el ej låter jag vara oskrivet då jag inte vet något om dem som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Jag tycker personligen att det smäller högst i avelssynpunkt att hästen är reggad i 43 reg om jag vill avla sv ridponny. Vill jag avla BRP så använder jag och reggar mitt avelsdjur i BRP. Har jag som mål att få fram bra WPB så reggar jag hos SWF. Förstår eg inte vad som är problem med vart man ska regga. Man måste väl veta innan man betäcker vad man får ut för ras på avkomman :confused:

Ur försäljnings synpunkt måste jag säga att ponnyerna reggade i RSF/BRP har hos oss varit betydligt mer lättsålda! Inte vet jag om det beror på hingsten eller avkomman i sig. Nu mera kan man regga sin ponny i RSF och sedan skicka passet till Asrp och SWF för att få passet efter stämplat.
Jag som hingstägare i både Asrp, SWF och RSF har numera fått ta del av att mina hingstar i RSF är varmt välkomna på hingstshower o dyl på Asrps Riksutställning. Avkommorna efter dessa hingstar är också godkända att efter dom fått pass också kan reggas i Asrp!
RSF är ju en dotterförening till stora NPS och har en ganska betydande status ute i stora vida världen!
M.a.o regga där ni tycker det passar bäst och stämla i de andra två föreningarna! Ur status synpunkt ska en ridponny vara i en ridponnyförening, betäcker man med en welsh hingst tycker jag personligen att det är en WPB och ska grundreggas där också.

Tack Rodde!
Äntligen någon som gav ett svar på ställd fråga!!

Till Welsh vill jag säga;
jag har inte menat något av det jag skrivit som direkt riktat till dig. Vet inte ens vad det skulle vara. Känner inte dig och vet inte vad du har för hästverksamhet hemma. Så hoppas att du inte tog åt dig av något personligt!

Rodde: "M.a.o regga där ni tycker det passar bäst och stämpla i de andra två föreningarna!"

Fråga: Om man har en ponny med pass i SWF GÅR det verkligen att få den "stämplad" (=registrerad) i ASRP? Känner till att det går att göra tvärtom.

För mig är det viktigast att ponnyn och avkommor är stamboksberättigade i den förening den är registrerad i. Vilken det sen blir spelar ingen större roll för mig.

Hej Zaba!
Jag vet inte säkert men, alla jag har talat med har sagt till mig att mina avkommor efter stamboksförd hingst i RSF och SWF går att registrera i Asrp. Nu har jag inte provat ännu, jag har endast skickat RSF till SWF och tvärtom det går utmärkt. För mig är det viktigt att man trivs i sin förening och att man får en god service. Sedan är det ju en viss skillnad på WPB och Ridponny! Det är också skillnad på en Ridponny och en Svensk Ridponny.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 811
Senast: Fetaost
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: cissiny
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Masse
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • PS5 - headset
  • Gör någon annan det här?

Hund, Katt, Andra Djur