Sv: Spelar det nån roll VAR man gör MH:t?
*kl*
Dock verkar många klubabr ta bruksraser före "övriga"så det borde väl vara possitivt för en beuceron (ursäkta ev. felstavning). Jag skulle dock vilja säga att vilket ställe inte är helt avgörande, men om du ändå känner hundfolk som gjort mentaltest, hör efter vart dom gjort sitt och hur det gick till.
Även om det är ett "standardiserat" test så sker ju vissa i skogsområde och andra mer öppen mark, vissa testledare är "bätte" på att få hundarna med sig vilket ger "bättre" resultat på kontakt och lek. Jag har också upplevt skottet som närmre/längre bort på vissa. Passitivitet har varit i långt gräs, på skogsmark och på kvistigt underlag. Framförallt avståndsleken tror jag är beroende av hur området ser ut om det är öppet eller lite skogsområde, samt vilket figuranterna själva påpekar; vilken kappa de har, vissa har äldre kappor som hänger fel och ger hundarna konstiga signaler. Jag har varit med om förföljande på plan mark och i lättare uppförsbacke, vad allt detta betyder för just den hunden vet man ju inte. Beskrivarna står inte alltid placerade på samma ställe, vilket också kan påverka, jag har sett en hund gömma sig bakom beskrivaren vid spöken, vilket antagligen inte hänt om beskrivaren stått längre åt sidan och närmre spökena än ägaren, vilket jag också sätt, hur hunden skulle reagerat då vet man ju inte...
Jag har gått två mentaltest och varit med på ytterligare ett, samtliga på helt olika ställen, två i Västergötland med 1 timmes bilresa mellan och ett i Blekinge. jag har sett minst en hund gå förutom den jag gått med vid samtliga tillfällen, så jag har haft tid att studera. Om och hur de olika förhållandena påverkar vet man ju inte eftersom man bara gör testet en gång...