Spelar åldern på importerad häst någon roll för eksemrisken?

G

Grim

Har förstått att ca 50% av alla hästar som importeras från island får eksem.
Det jag undrar är om risken för eksem ökar eller minskar med hästens ålder när den importeras eller om den är konstant?

Alltså om man importerar en 1 åring, löper den lika stor risk att utveckla eksem som en häst som importeras som 5 åring?

Hur är det med moderlivsimporter, är deras eksemrisk lika liten/stor som en svenskfödd häst med svenskfödda föräldrar?

Det är mindre risk att ett föl som importeras får eksem än en vuxen häst. Ju yngre häst ju mer "formbart" immunförsvar. Men efter 2-3 år tror jag inte man kan se någon skillnad längre.

Vad gäller moderlivsimporter så är de likställda med svenskfödda förutom att man inte vet föräldrarnas allergistatus.

När ni diskuterar exem så kastar jag mig in med en snabb fråga. Tim, du vet den där en meter höga lilla varelsen i min hage, hon är attans kliig nu och synnerligen irriterad. Lyfte på hennes gigantiska man och ser varigt sår längs hela mankamman. Ingen svullen mankam, inga tecken i svansen, ingen svullen eller hård under magen. Inga insekter vad jag ser och mitt exemsto reagerar inte alls.
Kan det ändå vara exem?

JA det kan det, hon är ju svenskfödd och kan kanske reagera lite på det mesta men inte få sånt där typiskt fulminant "isländskt" eksem. Så här års brukar det ofta vara pälsätare eller svamp i varm päls dock. Hennes tjocka man talar ju för det. Mer som "Golden Retreiver- våteksem". Pröva att klipp/raka rent under manen, bort med all päls och så tvätta noga med typ yes så allt fett och klistrigt försvinner. Sen på med bakterie- och svampdödande medel av nån sort (gubbens whisky kanske :D) och ev fläta manen så det blir luftat.

Behövs något läkemedel kan tex Kenacutankräm/salva vara bra. (mot infekterat eksem, tar även svamp)

Det spelar heller ingen roll hur länge de är eller har varit i Sverige. Ett flertal i vårat stall som har varit här i ca. 5-7 fick eksem förra sommaren.
Så det är även trist att det inte finns någon viss längd. Fast vanligast är dock att de visar eksem andra sommaren.

/Niggi

------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Undrar i fall det är någon som har erfarenhet av att betäcka exemston, brukar många hingstägare betacka sig för att ta emot exemston? Vet ju att bl.a. Tim gör det.
Har även ställt frågan på avel, men väntar mig nog inte så många svar där...?!

Vi tar inte emot eksemston, av flera skäl.

Det tyngsta är att vi sett flera av dem komma hit med föl vid sidan (iofs efter andra hingstar, men ändå!) med eksem, alltså små föl som redan visar eksemtecken :cry:

Allergisk benägenhet är ärftlig, så är det bara. Även om bara ca 20% av fölen efter eksemston får eksem själva tyder det ändå på att man bidrar till att hålla anlagen kvar i populationen istället för att avla bort dem.

MEN det finns fler sidor än avelshygienen.

Eksemston har mer problem med infektioner, lite svårare att bli dräktiga och när de blir det kastar de oftare sina föl. Det finns ingen vetenskaplig studie på det vad jag vet men vår egen statistik är entydig på den punkten. De flesta "problemston" som kommer tillbaka år efter år och som kräver massor med behandlingar har eksem. Det är anledningen att vi har "släpat efter" och haft eksemston hemma flera år efter att vi stoppade nya. (vi hade levande föl-garanti)

Eksemston är till större bekymmer i flocken. Eftersom de inte kan gå nakna utan täcke och inte gå med täcke hos hingsten av säkerhetsskäl så måste man ta in och ut och gruppera om flocken hela tiden. Vilket ökar skaderisken.

Eksemston kräver oändligt med skötsel och deras mattar uppskattar i princip aldrig att man lägger ett par timmar om dagen på deras pålle utan gnäller tex på att citronellat kostar 3 kr/dag.

Det är Ebberöds bank att ta emot eksemston om man inte har dem på havsbeten el dyl. Det kostar betydligt mer än betesavgiften i medicin- och täckeskostnad att hålla dem besvärsfria. Det finns ingen möjlighet att ta ut merkostnaden av stoägaren för att man måste anställa folk som jobbar i skift kring deras hästar och gör av med mängder med schampo, salvor, krämer, knottskydd och reservtäcken.
(Vi har ju inga egna eksemhästar men har fått ha 12 täcken rullande ändå för att hinna med att alltid ha hela till gäststona - vad kostar det tror ni? :devil: )

Eksemston ger hingsthållaren en konstant känsla av otillräcklighet och ångest för knott/kliande.

Eksemston kan ha ett helvete när de är mammor med sönderbitet juver som måste vara "naket" och tillgängligt för fölet. Alternativt får fölet en undermålig uppväxt instängd på stall större delen av den tid då det bara borde bocka runt på stora ytor.

Eksemston ger fler eksemföl, vilket kan utpekas vara hingstens fel även om han är "oskyldig" i sammanhanget.

Eksemston äter dessutom gärna upp hingstens och de andra stonas manar :eek:

Det är INTE värt det! Underligt att inte fler hingsthållare kommit på det :confused:

Tim

Allergisk benägenhet är ärftlig, så är det bara. Även om bara ca 20% av fölen efter eksemston får eksem själva tyder det ändå på att man bidrar till att hålla anlagen kvar i populationen istället för att avla bort dem.

Precis som med människor, har tre barn med två olika män - den förste inte allergisk inte heller det barnet, den andra med pollenallergi något som båda dom barnen ärvt. Kan tilläggas att jag inte är allergisk.

Nu skulle jag ju inte velat avstå mina barn för att inte riskera allergi på dom men för hästar är det ju ingen självförverkling att få föl, där är det ju snarare ägaren som vill förverkliga något, ibland är det nog pengar inblandade också :( i bägge fallen borde man av djurskyddsskäl avstå anser jag.
Sen kan jag förstå att det är en sorg när ens häst får eksem men vem :devil: har sagt att livet alltid är rättvist...

Själv hade jag en grandis som jag velat avla på, supersnygg och lugn och snäll, men vid 2½ års ålder opererades hon för brustna korsband i vä. bakben. Veterinär tyckte att om det inte fanns svaghet hos hennes föräldrar eller syskon så var det ändå inget problem att avla på henne eftersom skadan då nästan säkert berodde på en olyckshändelse. När hon var 3 brast korsbanden i hö. bakben. Hon opererades igen och nu var rekomendationen att inte avla på henne, något som jag i det läget aldrig skulle drömt om i alla fall. Både för att inte fresta hennes bakben med den extra tyngden men framförallt för att inte riskera att föra hennes dåliga bakben vidare.
Nu finns hon inte längre :cry: i påskas, vid drygt fyra års ålder, nästan på dagen fyra år efter att vi hämtat henne gick hon sönder igen, hon avlivades eftersom det inte fanns mer att göra för henne. Ytterligare operationer skulle bara vållat henne lidande och det bakben som var "helt" saknade menisk och var försvagat av en tidigare operation. Hon fick somna lugnt och stilla och vår veterinär som följt henne sen hon var valp snyftade när hon tog bort henne. Hennes minnessida
Om jag hunnit avla på henne innan hon visade symptom hade jag ju inget kunnat göra åt saken, men aldrig att jag skulle utsatt henne eller några valpar för risken när jag visste om det.

Om nu någon orkat så här långt genom allt svammel så är min poäng att om man avlar på en häst som senare får eksem så har man gjort det i "god tro", men om man medvetet avlar på en häst med eksem så bör man nog tänka sig för vad man håller på med eftersom man utsätter hästen och riskerar att utsätta dess avkomma för onödigt lidande.

En eloge till hingsthållare som inte tar emot eksemston. Avlar man på friska sunda djur är chansen mycket större att vi får friska sunda hästar i framtiden också, och hundar....

Skulle ni våga avla på ett sto som är eksemfritt men har gett (minst) två eksemavkommor?
Jag skulle inte göra det men ägaren tycker stoet är lämpligt för avel bl a för att hon är oridbar pga spatt. :crazy:

Så då får nästa generation både spatt och eksem. Otroligt intelligent. Jag hade gärna sett att min pålle hade sluppit båda sjukdomarna!!!

Den där stoägaren får du försöka tala förstånd med. Om det inte biter att dispositionen för spatt är ärftlig så borde hon åtminstone fatta att en häst som är oridbar pga spatt inte ska bli dräktig och tung.

mandalaki

"Om eksem är ärftligt så har de fått det från hingsten", hingsten är också eksemfri men de gånger jag varit där har han stått på stall.

Svar till: Eksemston äter dessutom gärna upp hingstens och de andra stonas manar :eek:(slut citat)

HM, VAD KNEPIGT OCH INTRESSANT !! ! Kan de ha brist på något?!
Vad kan håret i en MAN innehålla, kreatinin, kalk, magnesium, A-vitamin...SELEN m.m

En liten fråga: Är det någon speciell häst de äter manen på?:confused:

Man kanske skulle göras en hår/man analys i studiesyfte..
för å kolla vilket näringsämne som dominerar.
Var jag långsökt nu?

Kom å tänka på en annan sak. Helt plötsligt.
Nu får jag nog Nobel-pris ;)

nämnligen:

Alla dessa vacciner som de får i Sverige som innehåller
Tiomersal som konserveringsmedel = Kvicksilver i stora
mängder.
Till människor har det kommit och börjar komma
kvicksilverfritt vaccin.
Till djuren är det fortfarande jättestora doser.... kvicksilver = jordens giftigaste metall.
En tesked kvicksilver kan förgifta en medelstor svensk sjö!!!
Om hästen har dåligt Selenintag kanske de blir extra drabbade eftersom Selen binder tungmetaller.

Något att fundera över!!

Jag ska återkomma med en egen tråd om dettta,
tror jag.

Om alla börjar begära kvicksilverfritt vaccin så
är de ju tvugna att ta fram det även till djur!

Jag spånar :idea:

Övrigt:Jag ska strax ta hand om ett exemsto, hon ska få gå vid havet och beta, så det kan ju underlätta exemen.

HM, VAD KNEPIGT OCH INTRESSANT !! ! Kan de ha brist på något?!
Vad kan håret i en MAN innehålla, kreatinin, kalk, magnesium, A-vitamin...SELEN m.m

Bristen är av sk klikompis, en eksemhäst signalerar klåda genom att bita eller gnaga den andra pållen i madkam och över rygg. Och man vänder sig ju gärna till sin kavaljer först och främst, eller sen andra klibenägna kompisar.

Jag har själv en valack som har eksem, för det mesta märks det inte på honom om han får ha sitt täcke över sommaren. På hösten när jag plockar av täcket, brukar andra hjälpsamma eksemkompisar slita hans man i stycken för att få lindring åt sig själva.

Stackarn begriper inte vad dom menar, eftersom han själv inte har klåda och behöver därmed ingen hjälp. Då hänns det väldigt hopplöst att vara hästägare, när man lyckats klara hela paketet till hösten för att se allt åka på ett bräde. :(

Nu har jag hittat en lösning på No Bite, detta blandar jag ut med vatten och sprutar i man och svans. Han har numera sin frilla i behåll, även under höstens fina månader. :cool:

Liknande trådar

Träning Kanske ska köpa hem en 14-åring. Importerad för ett år sen, blev inriden vid 8 års åldern. Jag tyckte om henne väldigt mycket, snäll...
Svar
2
· Visningar
694
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 822
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Islandshäst Är risken att en häst får eksem så småningom lika stor livet ut eller kan man "andas ut" när hästen uppnått en viss ålder/varit i...
Svar
12
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka