Spekulera i hingstval med mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xantat
  • Startdatum Startdatum
X

Xantat

Förutsättningar:

Sto, född 2004 e.Akribori-Zero WattXX-Hertigen-Urbino

3-års test (2007):887888 (hopp 66) = Diplom gång
Kvaliten (2009):988666 (uppsutten hopp 78)

Har en fin (i mina ögon)tvååring e.Corlensky G

Stoet ska ev betäckas igen då det verkar som en gammal skada (sen hon var 1år) spökar och hon inte kommer att hålla för ridning.(Obs ej ärftlig!)Diskussioner pågår med veterinär,men inget besked är tagit ännu.

Hon har ju tyvärr inga egna tävlingsmeriter,men det känns lite hemskt att kassera henne rakt av bara pga det.

Har ett foto,men hur i all världen får jag in det?

Vill ni spekulera hingstval med mig?

Sv: Spekulera i hingstval med mig!

Vad anser du är hennes 4 starkaste respektive 4 svagaste sidor?
vad vill du fölet ska användas till (syftet)?
Pris fråga?
Temprament?
=) En bra början så experterna sedan kan hjälpa dig (avskriver mig den förmågan)

Ur protokoll:

Mankhöjd:167 cm

Typ:Välproportionelig,långlinjerad,ädel
Hhb:Väl ansatt hals, liggande bog,djup bål,vackert och uttrycksfullt huvud,något sluttande kors
Extremiteter:Gracil,tendens till tåtrång

Gångarter
Skritt:Energisk och vägvinnande,ren och taktmässig
Trav:Lätt,god mekanik,ren och taktmässig,energisk,kommer ibland i framvikt,går stundtals mot hand i övergångar
Galopp: God balans,väl undersatta bakben,ibland obalanserad/i framvikt, ofta på dubbla spår i vänster varv
Övrigt:Elegant häst som behöver visa mer elasticitet,något överbyggd för dagen.

Hoppning
Teknik och förmåga:god rytm,god framåtbjudning och hoppvilja,rättar sig bra,något dålig spänst
Temperament och allmänt intryck:god samarbetsvilja,gott förtroende,sansad,avspänd
Övrigt: (Inga kommentarer finns)

Jag trodde att det skulle bli en dressyrhäst men hon hoppar riktigt bra.

Hon har ett mycket gott temperament och är lättlärd och lätthanterlig.Hon är en jättebra mamma.

Varför inte ta Corlensky G igen ? Eller kanske hans halvbror Floré Star, samma mamma men Florestan på fädernet.

Mitt sto har en treåring efter honom (CG alltså) och om/när jag betäcker igen så är han en mycket stark kandidat.
Ffa med avseende på att han har goda gångarter OCH hoppar bra.

Jag lägger också en röst på Floré Star. Han representerar både hopp och gångartsblod och det gör trots allt Akribori också. Vore dumt att slösa bort hennes fina hoppförmåga. Lägger dock in Belamour som förslag också. Ditt sto har bra halsansättning vilket är Belamours sämsta egenskap, däremot har han en nia på benen och han hoppar också helt okej:).

Jag är förstås mycket nöjd med min 2-åring e.Corlensky

Jag åkte direkt från treårstestet till seminstation 2007 då hon började brunsta på visningen.

Mitt första val var egentligen Camaro M då,men det var något med hans spermakvalitet (då) så jag fick blixtsnabbt bestämma mig för någon annan.Jag hade då sett Corlensky på bruksprovet samt att det fanns 2 föl efter honom på stationen som var mycket fina.Därav blev det Corlensky.

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till honom nu.Det är tyvärr så många som slänger skit på honom (och man vill ju inte ha en avkomma som är helt osäljbar).Jag hoppas att det visar sig att han nedärver sig fantastiskt nu när första årgången ska gå treårs.

Om man tänker sig att fortsätta på Cor de la Bryére linjen kanske Odermus R är ett alternativ?Honom gillar jag skarpt och han har ju ett mycket starkt möderne.

Jag finner honom inte på språngrulla.......

Fann honom på blup istället...

Jaha då har vi varit inne på klinik.Jag blev inte klokare.

Böjprov utan anmärkning
Longerprov utan anmärkning
Fullständig ryggröntgen utan anmärkning

Men ridprovet gick inte alls, visade ögonvitorna. (Bra unghästutbildare red).

Får kanske starta en egen tråd i det ämnet...

Någpn annan som har en åsikt om ev.hingstval?

Om du kan lägga en saftig slant så kanske själva Calido är en kandidat.

Ja det hade kanske varit något,men det ligger nog strax över min budget.Tanken är ju att avkomman ska säljas (med en inte allt för stor förlust).

Men du tycker inte att Odermus är ett dåligt val till mitt sto?

En erfaren uppfödare i min närhet tipsade om Algot.....vad tror ni om det om det ev skulle bli aktuellt?

Om man ska använda någon av Cardentos söner är Cyklon min favorit:). Är lite snyggare än Algot;).

Jag är ingen expert på hingstar, allra minst hopp och multitalanger, har inte heller granskat ditt stos stam. Men jag vill ändå skriva att rent meritmässigt tycker jag att ditt sto uppfyller kraven för att vara ett fullgott avelssto;)

Mm han har en snygg sida.Men gången var väl inge vidare-657?

Väcker liv i tråden igen......

Lämnade stoet på seminstationen direkt efter klinikbesöket igår.

Stoet är kollat idag och på väg in i brunst.Bör semineras första gången på lördag (om det ska göras alls)......

Funderar på Careme som kommit tillbaka hem till Sverige.Funderar.Funderar.Funderar.

Känns tufft att ta bort henne helt,men jag kan ju samtdigt inte fylla hela stallet med hästar som ska bli kvar.Mycket att fundera över idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka