spekulant på en sele...

X

xbella

undrar bara vad ni tror om denna sele påminner den inte om en armesele lite grand?

31876.jpg

Sv: spekulant på en sele...

xbella skrev:
undrar bara vad ni tror om denna sele påminner den inte om en armesele lite grand?

31876.jpg
Det ser ut att vara en arbetsele och det är bra selar. Armens selar har inte så bred däckelbåge och dom finns med både däckelbåge och mjukdäckel och så är det ställbara dragläder och dom passar till många olika hästar för dom är mycket ställbara.

det har den här med
fick flera bilder men den är säkert för liten till min häst
synd för jag blev verkligen förtjust i den
tack för infon

Kollade också på denna snygga sele! Snygg däckel. Ingen armésele men kan ju vara en bra sele iallafall. Lycka till med ev köp!

Åååhhhhh, villhavillhavillhavillha!!!:love:

Den i annonsen ser också väldigt fin ut!

Lotta

xbella skrev:
det har den här med
fick flera bilder men den är säkert för liten till min häst
synd för jag blev verkligen förtjust i den
tack för infon

Jag känner en som gör sånna selar själv(tror han har gjort dom själv iaf, nästan 100 på det) han håller på med min vagn o sele nu. Borde vara klart nästa vecka:bump:

Kolla på floby överskottskager!
http://www.flobyoverskottslager.nu/
Men dom selarna är väldigt dyra har jag för mig!

Hehe du kan få köpa min tänkte jag säga, det går ju inte nu när det är farsans och den är inte alls lika ställbar :(
Bara samma svarta lokor och resten natur, vilket jag inte tycker om då det bara blir flammigt när man smörjer eller när hästen svettats.
Samt har en loksele med lika däckel (inte lika finnt gjord annars samma) men den tycker jag bara är klumpig :angel:
Men man kanske kan hänga skaklarna där :idea: för jag kan ta bort remmen som sitter där, men det blir väl bara pannkaka när dragringarna m tillbehör är så tungt :(
Håller på att göra en sele utav två finnlokor jag fått :)
Tänkte köpa en komplett bröstsele o skippa bröstan o ha dom draglinorna till lokorna ist. Men jag blev ju sugen på en brun (inte naturfärgad) sele och då vet jag inte hur jag ska göra med lokremmarna o läderögglorna uppe vid nacken, för det ska ju vara i samma färg. Jag blir bara mer o mer intresserad av den bruna selen men stånkoppel kanske går (det tror jag man kan köpa i samma färg)? Det är ju ett par remmar med spännen iaf, grova o rätt långa?
Jag vet inte, lagt på is just nu ere iaf :(

/Lisa

Vem o vart bor han då? *nyfiken* :D
Alltså naturfärgade lokselar? Sådan bågdäckel??
Vad får du ge för den??
Gör han vagnar oxå?

/Lisa

Men Lisa, inte har du väl tänkt att köpa en komplett bröstsele, bara för att använda endast draglinorna????:confused: De kan man ju köpa separat...:D Men du kanske skulle använda däckeln också?:angel:

Han bor 4 mil söder om sthlm. Han har själv en ardenner som han kör med i skogen, o en gång visade han upp sin sele på hästen o jag tyckte den var väldigt fin(såg ut som den på bilden)men den var nog svart. Han har gjort en brösta till mej o håller på med vagnen som är en vanlig rockard med bildäck, på den ska han höja svängeln, höja sätet o höja/bredda skacklarna.

Men om jag skulle velat ha min brösta i naturfärg eller liknande så skulle han nog fixat det.

Här är en hemsida till honom. Läs under Häst och under Läderarbeten
http://www.chenon.com/index.htm

Flummigt skrivet av mig kanske :D
Jag ska köpa en hel komplett bröstsele men bara byta ut bröstan mot lokor!

/Lisa

Jepp men då måste jag köpa till draglinor, baksele, tömmar o huvudlag separat o då kan man ju lätt räkna ut att det är smidigare att köpa hela kitet på en gång ;)

Det jag har nu är bara natur färgat, enkel loksele o rep tömmar :(
Detta är ju så himmla svårt, lokselarna jag lånar är ju bra (dom är några år max 10-15 men sparsamt använda o övrigt väldigt fina, tärnsjöläder :smirk: )
Men jag skulle villja ha draglinor (inte i kätting som jag har nu, sånt skrammel :eek: Ööh visst skulle väl rep duga dock :o :crazy: ) samt en baksele, gärna lädertömmar :)
Då jag inte gillar naturfärgat så måste jag då köpa en annan loksele för att det ska passa ihop. Detta funderade jag på länge men det blev liksom inte så snyggt för den pengasumma jag vill spendera. För när jag ändå köper nytt vill jag ha en fin finsele, för arbetssele/vardagssele har jag ju redan!

/Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Det är inte en armesele och jag tycker inte ens det påminner om sådan heller?
Armesele har oftast ställbara dragläder och fler ögglor till övre lokremmen, sällan sådan däckel.
"Nytillverkad militärsele, kopia"

/L

måste bara låna tråden lite och fråga dig _L_ om denna sele du visade bild på , såg att det var massa såna extraremmar så man kan ställa in den för många olika hästar(alltså hänga den övre lokremmen över nacken) jag tänkte då att skillnaden mellan den översta och den nedersta läget måste ju vara otroligt stort bilir inte då draglädret i fel läge på bogbladet då?
om selen är anpassad för den översta läget så borde ju en mindre häst få draglädret på mitten av sitt bogblad eller nåt och den stora hästen får draglädret jättemkt för långt ner på bogbladet eller tänker jag helt konstigt?

Obs att jag kan ha fel nu (otroligt nog hihi) men det lutar åt att det är en norsk sele, vanligen utan stoppning på däckelputorna. De är av trä och det ansågs vara tillräckligt. Jag tror stoppningen har kommit till i efterhand. Varför man har valt att svänga ut järnet till en lång krok, (karaktäristiskt för "norskselarna") så att upphållsremmarna hänger ut 15 cm vet jag inte riktigt, jag har hört anledningen för länge sen men har tyvärr glömt bort det..

Senast ändrad av en moderator:

Det finns lokselar där man inte kan ställa in övre lokremmen och draglädret sitter tokigt på hästen iaf!
Man måste kolla så att det blir riktigt oavsett inställnings möjligheter!
Men i regel kan man välja en öggla så att det sitter bra!

/Lisa

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: LadySara
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
976
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 625
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar