Speedpass, stilpass.

N

Norrberge

Vad gör man egentligen i dom klasserna? :confused:
Skriv gärna detaljerat..

Sv: Speedpass, stilpass.

Speedpass: Där går det ut på att från flygande start klocka en tid på 100 m pass, start och nedtagning är oväsentlig hästen ska ligga i pass över tidsmätningssträckan. Snabbast tid vinner över 100 m.

Stilpass: Här ska ett antal moment genomföras, man kan kalla det en form av dressyrtävling fast i pass.

Moment 1: Hästen startar i skritt trav, tölt. Man kommer fram till en tratt i den skall galoppen tas, därefter kommer själva passläggningsstäckan där passen skall läggas. Här finns 1 poängdomare som bedömer läggning samt en domare som startar och godkänner att hästen ligger i pass över startlinjen. Här kommer man att passera en tidsmätnings linje där klockan startar, tiden mäts över 100 m men här finns även 2 domare 1 per 50 m som ger poäng för passkvalite. När tidsmätnings sträckan är slut står tre tidtagare som klockar tiden för dessa 100 m, och då tas en medeltid fram från dessa tre tider. Sist men inte minst står en poängdomare som bedömer nedtagningen med poäng, den femte och sista poängen får man genom tiden som presteras och tider långsammare än 12 sekunder på 100 m genererar i 0 poäng.

Sv: Speedpass, stilpass.

Okej, lite inväcklat för min smak. Men tack ändå! ;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
947
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka