Ibland kan tittighet bero på var kongen kommer när du belönar, eller är det ögonkontakt han söker?Det blir liksom olika fel mest hela tiden och det känns därför som att det blir väldigt rörigt. Exempelvis på synlig kong kan han bli ganska så "tittig" alltså släpper fryset och tittar mot mig för att sedan frysa igen. Belönar jag med kong på snöre eller annan kamp/kastbelöning så blir det värre. Försöker därför i mesta möjliga mån träna med godis (torrfoder). Kör vi markeringsträning på gömd eller delvis gömd kong kan han få för sig att försöka böka/krafsa fram den, kan vara tittig även då. Vi kommer liksom ingenstans för det går aldrig att förlänga tiden i hans markeringar.
Alltså när jag beskriver detta i text så inser jag att jag fortfarande tränar spretigt. Hade egentligen behövt köra typ hel kong på marken och successivt ökat hans markeringstid (nästan sekund för sekund) upp till minuten som är vårt mål. Det ÄR ju jag som går för fort och ostrukturerat fram. Nu igen.
Hur har du kommit fram till att du vill att han ska hålla markering 1 minut?
Att han krafsar på gömman och tar ögonkontakt, utan att ha sett det själv men utifrån hur du beskriver så låter det som om han är osäker på vad du vill att han ska göra. Han ska leta upp och ta den ibland, och ibland inte komma åt den och markera så blir det för svårt för honom.
Jag tänker att det egentligen är positivt att han försöker komma åt den. Jag tänker att det kanske kan vara bra att ha koppel på honom för att förhindra att han kan komma åt och krafsa, för att sedan belöna i samma sekund som han markerar eller lite innan.
Jag hade tex gjort så att jag kört lekutveckling och sedan tagit en paus från att leta helkong där han får ta den, utan så fort han hittar kong så kommer det en kong flygandes från dig. Då blir det lättare för honom att särskilja.
Nu skriver jag ju bara utifrån vad jag läser på buke och det är en väldigt liten del i det hela, så du får ta det jag skriver med en nypa salt och ta åt dig det du tycker stämmer in.
Jag håller med om att jag tycker du går för fort fram och det gör nog att han blir osäker på vad som förväntas av honom. Sen vet jag inte om det här är du, men många när hunden söker ögonkontakt tittar djupt in i sina hundars ögon och så kommer de inte framåt utan fastnat där. Jag hade plockat bort kongen och gjort om markeringen istället för att t.ex vänta ut och så belönat upp 1 sek ett par pass, sedan när du kommer upp till 5 sek så börja med störningar och vara beredd på att gå tillbaka till 1 sek med störning.
Att sitta och titta med förväntan på kong i 1 minut kan vara ganska långa tid, jag vill ha fokus och full förväntan och ingen avslappnad markering som jag vet att en del använder sig av. Då får man nog räkna med att det kommer ta tid. Och verkligen belöna upp markeringen.