Specialsök (Röd kong)

Jag har inte riktigt kommit igång med specialsöket sedan Valkyria dog. Körde lite med valpen jag sparade efter henne och det gick jättebra men honom sålde jag ju sen.

Nuvarande "valp" var inte så intresserad när hon var liten så jag satte det på paus. Men nu jäklar har hon fått upp ett väldans sökdriv på leksaker så nu ska vi komma igång. Har anmält till en kurs som börjar mars.
Är taggad!

Jag har inte riktigt kommit igång med specialsöket sedan Valkyria dog. Körde lite med valpen jag sparade efter henne och det gick jättebra men honom sålde jag ju sen.

Nuvarande "valp" var inte så intresserad när hon var liten så jag satte det på paus. Men nu jäklar har hon fått upp ett väldans sökdriv på leksaker så nu ska vi komma igång. Har anmält till en kurs som börjar mars.
Är taggad!
Funderar på att ta upp det med Xarko med nu när han börjar bli mer träningsbar. Han har en bra näsa så det borde teoretiskt passa honom.

Vi har tränat en del nu eftersom jag anmält till ett klass 2 prov om drygt en vecka. För första gången sen hon lärde sin markering har det hänt några gånger att hon släppet fokus på gömman vid markeringar för att titta på mig. Är rätt säker på att det är för att jag några gånger belönat väldigt snabbt när hon hittat gömman. Syftet med det var att öka sökintensiteten och det har det gjort. Hon är extremt taggad och mycket fin nos. Men nu har jag fått lägga lite krut på stadgan i markeringarna.

Ser provet mer som en check på hur långt vi kommit. Får se utifrån det vad vi ska lägga fokus på i träningen.

Testade att låta Xarko söka kongbit idag när jag hade några min över innan hundvakten kom. Plötsligt verkar poletten ha trillat ner för han fattade direkt vad han skulle leta efter!

Vi har varken markering, systematik eller något riktigt bra arbetskommando - men söker det gör han. Det går i 190 och han försöker sno belöning under tider, men vad gör det när han hittar det han letar efter ;)
Får styra upp träningen sen med markeringsövningar och systematik men just nu kör vi bara på arbetsglädje.

Testade att låta Xarko söka kongbit idag när jag hade några min över innan hundvakten kom. Plötsligt verkar poletten ha trillat ner för han fattade direkt vad han skulle leta efter!

Vi har varken markering, systematik eller något riktigt bra arbetskommando - men söker det gör han. Det går i 190 och han försöker sno belöning under tider, men vad gör det när han hittar det han letar efter ;)
Får styra upp träningen sen med markeringsövningar och systematik men just nu kör vi bara på arbetsglädje.

Helt rätt att starta så!

Har ÄNTLIGEN påbörjat lite kongsök med Daisy. Hon tycker det är roligt men är inte helt tänd på kongen ännu.

Bifogade filer

• Screenshot_2025-02-26-15-00-19-507_com.miui.videoplayer.webp
    Screenshot_2025-02-26-15-00-19-507_com.miui.videoplayer.webp
    72,2 KB · Visningar: 5

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 500
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka