Specialidrott - panik!

S

Silly

Ska ha specialidrott på mitt IV-val under 3an, jag får alltså 200 p för att hålla på i stallet med träning och tävling. Jag har haft min pålle i lite mer än en månad nu och innan dess red jag en ponny som jag startade upp till 80 cm. Jag har alltså inga imponerande tävlingsmeriter eller större erfarenheter men tycker endå att det är så förbaskat kul. Nu har jag dessutom en häst som jag faktiskt kan åstakomma lite med.

Satt och sökte lite på mental träning och hittade ridsportsförbundets tolkning av målen och betygskriterierna för specialidrott, och bl a måste man enl dom rida godkänt på LB nivå, alltså 1,10 i hoppning för att få MVG! Jag har hoppat 90 med hästen jag har nu och 1,10 för länge länge sen men jag har blivit så himla höjdrädd på sistone!

Så mina problem alltså, jag behöver verkligen ett MVG i kursen så det blir väl till att övervinna min rädsla, hur gör man det? Mental träning tänkte jag som sagt på, någon som har något att rekommendera? Eller ska jag skita i kursen helt och välja några andra kurser?

Sv: Specialidrott - panik!

När jag gick gymnasiet hade jag specialidrott (2003) hoppning. Då var man tvungen att rida på Elit nivå, och ha meriter vilket jag också hade, för att få ha specialidrott, Har reglerna ändrats?
det enda jag kan rekommendera dig är att skaffa en bra tränare/handledare som hjälper dig med såväl träningen som den mentala biten, Lycka till!

Jag skulle prata igenom det med skolan, höra vad dom ställer för krav på de som ska ha specialidrott. Därefter skulle jag prata med min tränare, höra om h*n tycker att det är en nåbar målsättning och jobba utifrån det. Lycka till! :)

I 2:an på gymnasiet hade jag också specialidrott inriktining hoppning.

Har för mig att nästan alla som söker specialidrott ska vara på elitnivå och också ha meriter dit upp. När jag hade specialidrott var det bara en eller två stycken i gruppen som faktirskt var på elitnivå. Min erfarehet är att det på pappret står ganska höga kriterier som lärarne egentligen inte går efter.

Jag hade nästan inga tävlingsmeriter på häst eftersom jag inte hade någon egen innan jag sökte SPIDA. Vi hade precis köpt vår häst när jga sökte kursen. Jag hade ingen aning om att man var tvungen att tävla 1.10m hoppning för att få MVG i kursen. Jag fick MVG i kursen och under den tiden jag hade SPIDA tävlade vi 1.20m hoppning men jag tror inte att det spelade någon roll för lärarna vilken nivå jga tävlade på faktiskt. Tror inte ens att de visste om den regeln?

Hoppas det löser sig och Lycka till!

Jag har specialidrott A och B (elitidrott) och enligt min skola måste jag ta mig till A-final i junior-SM för att få MVG, som att det nånsin kommer hända :smirk: :p

Tycker det verkar vara ett väldigt konstigt sätt att betygsätta på :crazy:

Jag har pratat med lärarna om hur det ligger till och det enda kravet de ställde var egentligen att man utövade sin sport tre kvällar i veckan och hade en handledare. Min tränare och handledare har haft fler elever med specialidrott och hon hade inget speciellt att säga om nivån jag låg på. Det känns som att i just ridsport kanske man inte skulle vara så hård, jag älskar hästar och lägger all min lediga tid i stallet, men det är svårt ekonomiskt att ligga på topp och även om jag hållt på med hästar hela livet och planerar att fortsätta det är jag en nybörjare i tävlingssammanhang... Oj vad rörigt det blev...

Alltså ni som säger att ni måste rida på elitnivå för att få MVG, går ni möjligtvis på ridsportgymnasium? Min kompis gick på "vanligt" gymnasium och valde till specialidrott och hon tävlade bara klubbtävlingar på sin gamla ridtravare, vet dock inte vad hon fick i betyg men jag tror att kraven är högre om man går ridsportgymnasium:D

Som jag har förstått och hur det var när jag hade speciela idrott, var att tränaren som jag tränar för på hemmaplan satte betyget. Jag hade fler, utsåg en till ansvarig, som satte betygdet och sedan skulle man skriva dagbok och lämna in.

Ja men typ så kommer det funka, jag skulle få några uppgifter av tränaren, vi skulle ses en gång i månaden och kolla av träningsdagboken och så har jag en lektion varannan vecka i skolan där vi planerar lite idrottsaktiviteter och gör arbeten.

Välj du specialidrott, som du har tänkt dig. Du brinner ju för detta. Får du sedan en vettig handledning av din tränare. Så löser det sig. Min dotter gick special-ídrott/ ridsport. Hon hade lediga förmiddagar 2 ggr/vecka då hon red för tränare och det var framstegen som ledde till MVG inte tävlings-meriterna. Först provade hon att jobba, den lediga tiden, i ett tävlingsstall. Men där utvecklades hon inte alls så hon bytte mitt i första terminen och det gick också bra.
Ta det lugnt. Ingen panik, med andra ord. Lycka till.:rofl:

På min skola är det som sagt höga krav, jag går vanlig samhälls-linje på vanlig skola.

Jag har specialidrott A nu, och kriterierna för att få det från skolan var att man skulle ha talang, vara på elitnivå och änga i princip all sin tid åt idrotten.
Hos oss är det tränaren som sätter betyget, men idrottslärarna kan höja eller sänka det beroende på hur man sköter sina inlämningar osv.

På vår skola kan man åckså välja specialidrott, det finns nog inga kriterier om elit nivå etc. men mjan måste ju verkligen lägga ner mkt tid på hästar. Det ända min kompis behövde (går på samma skola) för att ha specialidrott var underskrift av en C tränare

Jag går på vanlig gymnasieskola (specialutformat program inriktning naturvetenskap) och har specialidrott både som individuellt val och extra kurser.

Jag fick MVG i specialidrott A. Läser nu specialidrott B där jag också kommer få MVG. Ska även läsa specialidrott C där jag förhoppningsvis också får det betyget och är ev. inne på om det går att fixa så jag kan få specialidrott D också.
Vi har egentligen inte C och D på vår skola men har fått lite speciellt ;).

Jag tycker det är jättebra, blir ganska mycket tid av det faktiskt. Också har jag iaf några bra betyg tack vare det :angel::p. Vi får lämna rapport varje termi, där vi ska skriva om vi uppnått målen vi satte förra terminen, sätta upp nya mål m.m. m.m. Han som är ansvarig kommer dessutom ut engång per kurs och kollar på en träning och pratar med tränaren. Sen sätter dom tillsammans ett betyg.

Om du googlar kan du lätt hitta kursplanerna och betygskriterierna, det är iofs inte säkert att alla skolor följer det.

jag har precis fått specialidrott häst. Jag fick det fastän ja inte är på elitnivå, tävlar inte just nu heller. Blev lite förvånad vad höga krav vissa skolor har. Men det är nog väldigt olika. men ta det, man vinner mycket på det.

Jodå, för handledaren varannan och en dressyrtjej varannan.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! jag är en tjej som har en d-ponny på 15 år. Vi har tillsammans tävlat upp till LB i hoppning och på träningar har vi hoppat runt...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: nrciss
·
S
Ridning Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på...
Svar
6
· Visningar
1 298
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka