Spec.foder för högprest. hästar!

Sv: Spec.foder för högprest. hästar!

KL

Dom flesta märken har foder för högpresterande hästar, eller om man vill ha mer power i hästen.

Jag tycker spillers och eggersman är bäst, eggersman är väl lite billigare. High energy heter deras müsli.

Själv har vi aldrig analyserat vårt foder, vi har fodrat på känslan och, ja bondens öga fodrar kon, brukar man väl säga. Det har fungerat väldigt bra genom alla år.

Ger du betfor, visa hästar går bäst när de får betfor.

Ibland blir jag nästan rädd när jag läser vad du skriver! Vi gör alltid så lika:p

Mina hästar får ganska mkt betfor - till varje mål, vill inte fodra torrt kraftfoder. Tillskillnad från dig då så gillar jag havren bäst:D Men jag tror faktiskt jag ska ta och ringa Kraffts foderrådgivare och prata med dom, jag hatar detta med foder när man ska börja fundera! Förmodligen klarar hon sig ypperligt på det hon får, havre och ett super grovfoder (tack och lov) och lite olika vitaminer/mineraler, men det kan ju vara bra att kolla lite!

Annars gör vi alltid som ni - fodrar efter sunda förnuftet men det vågar man ju typ inte säga här:p

Vad är Salsa för foder? Jag vill liksom inte ha mer snabbenergi om man säger så (låter som en nybörjare när jag pratar om foder) Man skulle kunna säga att jag vill att hon ska ha mer långsam energi kanske?:crazy:

Jo, dom har ju det men jag vill ha nått som kompletterar havren. Funderar på att bara köpa ett fetare kraftfoder att ge lite av, typ Krafft Sport eller nått?

långsam energi (bra sagt:D) kommer från fiber/protein/fett. tänk GI-metoden. ;)

så det är som andra säger, att den långvariga energi kommer främst fråm bra hö!

för långvarig power skulle jag kunne tänka mig att ge lucern+olja... men då får du kanske ta bort lite havre, annars kanske den blir tjock?
kan även ersätta lite hö med lusernhack.

kraftt sport innehåller väl rätt mkt havre..?

Hahaha:rofl:

nej jag vet, man blir ofta påhoppad..:angel:

Det är ett müslifoder, inte heller där är jag speciellt insatt, men vi har användt det för att få mer energi i min ponny så han skulle orka mer. Och nu för att min nya inte ens klarar av den havren som är o krafften, tyvärr..

Ringa låter bra, de har lite bättre koll på allt;)

bondens öga fodrar kon

Du är medveten om att till skillnad från hästägare så använder huvuddelen av alla bönder analys och foderstat nu för tiden?.... Min faster hade använt det i många år när de avvecklade sin mjölkproduktion för några år sedan. Att få en någosonär hög avkastning utan att göra foderstat åt korna är svårt! Men självklart använder man också ögat!

Varför så negativ till foderstatsberäkning? Är en mycket bra start, och sedan håller man hela tiden ett vakande öga på hästarna och justear vid behov. Du kan dessutom inte se på utsidan om du har t.ex. rätt kalcium/fosforkvot.. Om hästen får för lite fosfor i förhållande till kalcium så tas kalcium från skelettet för att bibehålla en bra kvot i blodet. Detta leder till urkalkning av skelettet.

långsam energi (bra sagt:D) kommer från fiber/protein/fett. tänk GI-metoden. ;)

så det är som andra säger, att den långvariga energi kommer främst fråm bra hö!

för långvarig power skulle jag kunne tänka mig att ge lucern+olja... men då får du kanske ta bort lite havre, annars kanske den blir tjock?
kan även ersätta lite hö med lusernhack.

kraftt sport innehåller väl rätt mkt havre..?

Nu får hon ju väldigt lite havre med tanke på vilket jobb hon gör (jag är egentligen inte alls för att stoppa i dom annat än ett riktigt bra hö/hösilage, havre och betfor, mineraler, kalk då naturligtvis)

En annan sak som gör mig skeptisk är att hon fick Hippo basic i vintras och hon fick EXTREM mjäll, kan ju inte säga garanterat att det var därför, men jag är lite feg att greja nu!

Vi har precis börjat ge henne 1dl rapsolja om dagen, lusern har jag aldrig tänkt på men vi har högt proteinvärde i vårat icke analyserade hö och hösilage;) Kan det inte bli lite väl mkt protein då?

Kanske helt enkelt ska tro att hon får en bra kost som det är nu? - hon ser ut som hälsan själv! Har tagit sånt där träningskit (blodprov) och hon låg nästan på exakta värden:bow:

Ursäkta långt svammel:rofl:

Skit svårt tycker jag!!

müsli gillar jag inte bara för att det inte går att få samma mängd av alla sakerna varje gång - fattar du vad jag menar?:p

Ja, man skyltar ju inte med att man inte har analys! Men bättre ett bra hö utan analys än ett dåligt hö med analys - det var väl fyndigt? Usch, nu ska jag gå och sova:rofl:

Japp, får bli en pling till nån vettig männsika (lite farligt med nån som vill sälja bara - bättre med en oberoende egentligen!)

Jag har fodrat med krafft nu i några år, mest pga att jag haft lite flera hästar, och det blir billigare om alla har samma foder. Jag räknar foderstat och ger fri tillgång på hösilage om dt inte är för mycket MJ. Mina är så feta ändå.
Jag ger även linfrökaka och betfor.
Några får krosshavre.

Men min spelevink till valack är ju så känslig, och jag har just suttit och funderat på vad jag gav honom när han gick som bäst, och då var det fibergi och Red Mill`s müsli.
Jag ger inte honom ren havre, jag gillar inte att fodra med korn.

Men nu så ska jag prova Dynavena till valacken, det utan havre tänkte jag. De andra ska få havre, betfor pch linfrökaka.

Låter nog bra att utesluta havren till din häst som är så känslig, jag gjorde det till min känsliga och det försvann ju inte men det blev faktiskt bättre.

Hahahahah, kan inte låta bli att skratta eftersom jag har stört mig på samma sak:angel:

Mmm. och vårt hö är jättefint och håller fin kvalite =)

Jo någon oberoende som har koll hade varit bäst..

antar att du räknar din egen foderstat också??

Nej, men om jag åt samma maträtter varje dag så skulle jag nog se till o göra det! Till skillnad från hästarna så äter vi (förhoppningsvis!) någorlunda varierat.. De som tävlar på elitnivå är dock inte ovanligt att de räknar ut på ett ungefär vad de bör äta per dag så att de får i sig tillräckligt med energi och protein. Och även omvänt är inte alldeles ovanligt att de som har problem med fettma och ingår i viktminskningsprogram brukar räkna så att de inte får i sig för mycket energi men ändå täcker dagsbehovet av protein och mineraler o vitaminer.

Klipper in ett stycke som jag skrev i en annan tråd om betforns positiva egenskaper. Orkar inte göra om det så du får ursäkta att det står med lite som kanske inte har med det här att göra (bl.a. att det gällde travare).

Intressant att påståendet gällde travare, då SLU har gjort tester på just travare och olika foderstater. Jag citerar ur en artikel i RESURS ("tidning för medarbetare vid SLU") om Anna Jansson (agronomiedoktor husdjurens utfodring och vård):

Citat:
"Tidigare studier har visat att fett, socker och fiberrikt foder som ersatt havre haft en positiv påverkan på kroppens kolhydratanvändning, muskelns kolhydratförråd och koncentrationen av mjölksyra i samband med arbete. I en studie ersattes hvren med kornsirap. I en annan gavs i stället stora mängder betfor. Varje häst fick prova de olika foderstaterna och forskarna mätte hur varje häst svarade på förändringarna. Båda studierna visade att hästarna använde mindre av muskelaturens kolhydratförråd under arbete."

Dessutom har SLU nyligen gjort tester på travare som fick gå på en ren grovfoderstat. De fick 20 kg hösilage per dag (med bra värden, så en balanserad foderstat uppnåddes). Dessa jämfördes sedan med de hästarna som fick en traditionell "kraftfoderstat". De olika kategorierna växlades också så att det inte skulle ge utslag från individuella skillnader mellan hästarna. Det var ingen som helst skillnad prestationsmässigt, och kuskarna märkte ingen skillnad i framåtbjudning (de fick ej veta från vilken kategori hästen de körde tillhörde). Kanske ska lägga till att man innan studien gjordes var rädd att prestationsförmågan skulle kunna påverkas negativt av den höga halten protein i grovfodret eftersom det ger en sur belastning (mer vätejoner) och värme. Men som jag skrev högre upp så såg man inte nån negativ effekt.

Hästen kan effektivt utnyttja den energi (fiber och socker) som grovfoder innehåller. Enligt Anna Jansson skulle tom. prestationsförmågan kunna förbättras eftersom fibrerna omvandlas till fettsyror när hästen utnyttjar dom. Dessutom leder en foderstat med mycket grovfoder till att risken för sjukdomar som kolik, magsår och beteendestörningar minskar.

Anna Jansson har själv travhästar hemma, och dessa utfodras med i princip fri tillgång på grovfoder + 2 kg betfor...

Kan dock förstå varför en del inte tycker om betfor. Tar man ingen analys på grovfodret och har oturen att få ett grovfoder med låg proteinhalt, och sen lägger till betfor som en stor andel energifodermedel. Ja då har man rätt snart en väldigt omusklad häst! Betfor har en låg halt protein, och ska användas just när man vill lägga till mer energi! Och då måste man ha klart för sig att energi-proteinkvoten sjunker, alltså måste man ha hyfsat hög kvot från början. Därför är det perfekt ihop med grovfoder som tagits i tidigt utvecklingsstadium. Till en travhäst vill man ha mycket energi, minst 11 MJ/ kg ts. Då måste hösilaget tas tidigt på säsongen. Detta medför också en hög kvot protein.

En sak till som är positivt med betfor är den låga halten stärkelse, som annars är spannmålens stora nackdel. Och dessutom liknar betforns sammansättning gräsets, dvs. en stor del socker och fibrer.

Dodson & Horrell Build up eller Staypower.
Beroende på om vill ha långsam eller snabb energi!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 249
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 603
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka