Spec.foder för högprest. hästar!

zanzan

Trådstartare
Jag funderar på att börja ge min dressyrhäst ett foder för att få mer uthållighet - alltså jag vill inte ha mer ren energi som hon får med havren! Utan nått som kan komplettera bra, någon som har bra kunskap i detta och kan komma med tips?

Jag är rätt dålig på detta med foder och använder alltid mitt sunda förnuft:D

Men visst finns det väl nått foder som gynnar muskelarbetet, uthållighet och återhämtning bra?

Tacksam för alla svar!:bow:

/Z.

Sv: Spec.foder för högprest. hästar!

Hur resonerar du då?
Hur skulle grovfoder få hästen mer uthållig?

GROVFODER! Inget jäkla 'färdigfoder'. Bara det är riktigt BRA grovfoder, så är det bra.

Jag antar att du vill ha något att kompletera ditt grovfoder med. finns ju en uppsjö av olika foder, det som fungerat bra för mina dressyrhästar är Åsebro Black Winner (prisvärt), och så är jag sugen på att på att prova Dodson & Horells Preformance concentrate. Hoppas du hittar nått som passar din häst

Det beror ju faktiskt på prestationen som skall göras.

Elittävlande hästar klarar sig inte på bara BRA grovfoder liksom en elittävlande människa inte heller klarar sig på vanlig diet

De högpresterande hästar som finns idag är travare, galoppörer, fälttävlanshästar och entaka skogsarbetande hästar. Hopp- och dressyrhästar räknas överhuvudtaget inte dit.

Travhästar i tävling klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder, det förekommer och innebär inga problem, snarare tvärtom. Problemet är att de flesta som producerar hästfoder inte producerar tillräckligt bra foder för att tilllgodose dessa hästars behov men det är inte alls besvärligt att göra egentligen.

Sara

Det beror ju faktiskt på prestationen som skall göras.

Elittävlande hästar klarar sig inte på bara BRA grovfoder liksom en elittävlande människa inte heller klarar sig på vanlig diet

Var på en föreläsning om foder. Man har bla gjort forskning på Wången där man gett höpresterande travhästar en foderstat som enbart bestod av hösilage, E-vitamin och selen. Som kontrollgrupp hade man hästar som gick på en traditionell foderstat.

De hästar som bara gick på grovfoder presterade lika bra som de som gick på en traditionell. Däremot så upplevdes de hästar som fick mycket grovfoder som lugnare och med mindre olater (tex banka på boxdörren vid utfodring, vandra runt i boxen osv).

Alltså finns det inget som säger att om man har ett grovfoder med för just den hästen rätt värden så klarar även en högpresterande häst att bara gå på grovfoder.

Vad jag kan tänka mig är att det kan vara svårt att hitta ett grovfoder med rätt sorts värde och därför är det lättare att ge kraftfoder för att täcka hästens behov.

Mvh

Tora

Det beror ju faktiskt helt på vad för slags häst det också är. Både temperament och ras. Ett fullblod skulle ha betydligt svårare att klara sig på bara grovfoder än tex en tyngre hästras.

Jag har under alla år jag tävlat gett väldigt lite kraftfoder jämfört med många andra, men det extra har alltid behövts för att klara av att hålla toppkondition och sänka mjöklsyran.

Alla mina hästar har fri tillgång på grovfoder av bra kvalitet men man ser ganska stor skillnad på fullbloden och halvbloden.

Även de sinsemellan. Den som är lite trögare behöver mer än de som redan har energin i huvudet.

Det hade varit väldigt intressant om man gjorde en sådan studie på ridhästar i hög klass och det bästa resultatet borde ju vara om man testade samma hästar med eller utan kraftfoder :D

De högpresterande hästar som finns idag är travare, galoppörer, fälttävlanshästar och entaka skogsarbetande hästar. Hopp- och dressyrhästar räknas överhuvudtaget inte dit.

Travhästar i tävling klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder, det förekommer och innebär inga problem, snarare tvärtom. Problemet är att de flesta som producerar hästfoder inte producerar tillräckligt bra foder för att tilllgodose dessa hästars behov men det är inte alls besvärligt att göra egentligen.

Sara

Fast kondition är en del och muskelbyggnad en annan. En hopp-dressyrhäst utan muskler kommer knappast att nå värlsdeliten!

Tror nog att det behövs mer kondition även för dem även om det inte går att jämföra med fälttävlan tex. Man får inte glömma att dessa hästar oftast tävlar flera klasser och även under flera dagar!

De flesta hopp-dressyrhästar tas ju ut flera ggr på en dag på meeting och trimmas!

Det är just det man gör....

Sara

Nej det gjorde man ju inte:

De hästar som bara gick på grovfoder presterade lika bra som de som gick på en traditionell. Däremot så upplevdes de hästar som fick mycket grovfoder som lugnare och med mindre olater (tex banka på boxdörren vid utfodring, vandra runt i boxen osv).

Man testade travare men olika hästar under samma tid.

För att få ett bra resultat så borde man testat SAMMA häst både med och utan kraftfoder

Det finns en rad olika sätt att lägga upp en studie på beroende på förutsättningarna. Varje upplägg har sina för och nackdelar. Här följer ett litet urval av olika försöks designer (detta är en hel vetenskap i sig självt):

-Helt slumpmässigt urval. Men delar helt enkelt upp alla hästar i träning i två grupper, en får behandlingen den andra inte. Fördel: Helt slumpmässiga urval ger oftast en lätt bearbetning och få "falltgropar" i analysen.

-Matchat urval. Individer med så lika förutsättningar som möjligt väljs ut utifrån relevanta faktorer som t.e.x. ålder, kön, träningstider, hull. Nackdel: Man kan enbart prata om skillnaderna mellan individerna och dessa ressultat tenderar att förlora i tolknings värde. Fördel: Eftersom man nu har jämfört liknande individer är det lättare att se effekten av behandlingen.

-Fas studie: Samma individ får genomgå både en period med behandling och en utan. Fördel. Nu kan man se effekten på individ nivå. Nackdel: Risken finns att ev "övergångseffekter" förstör resultaten (ex. vet nog ingen hur länge de positiva/negativa effekterna av behandlingen finns kvar i hästen".

Sedan finns det en rad andra faktorer som spelar in. Är det ett blint test, med andra ord vet de som bedömmer hästarna villka som behandlas eller ej? Hur kvantifieraras (mäts) "prestations förbättring". Hur har analysen utförts?

Idag finns det inte särskillt höga krav på statistisk korrekthet inom häst "världen". Har denna stude blivit publicerad (i en akademiskt vedertagen tidning)?

För att få ett bra resultat så borde man testat SAMMA häst både med och utan kraftfoder

Nu vet jag inte exakt viken studie som det refererades till här tidigare men de flesta studier i SLUs regi görs i sk "cross-over" design. Detta betyder att alla hästar får alla behandlingar. Med detta försöksupplägg behövs det ett mindre antal individer eftersom varje individ endast jämförs med sig själv. De foderstudier på Wången (av SLU) som jag känner till som gjorts på senare år har varit upplagda på detta sätt.

Sara

Jag uttryckte mig inte tillräckligt tydligt. Man bytte grupperna med varandra efter en tid (kommer inte ihåg hur lång tid det var). Resultatet var fortfarande samma. De som fick en foderstat baserad på bara grovfoder gjorde lika bra ifrån sig fortfarande som de som fick en mer traditionell foderstat.

Självklart är det individbaserat. Jag har tex en tvååring som i vintras gick på fri tillgång på ett hösilage med värdena 80 smbr och energi 8 Mj (per kg foder). Alltså ett foder helt i klass med tex havre och Krafft 90. Trots det så fick hon ytterligare 1/2 kg linfröpellets (smbr 220, 12 Mj) och 1/2 kg Krafft Rehab (smbr 110, 8 Mj) för att hålla hullet. Hon klarade helt enkelt inte av att äta tillräckligt med hösilage för att täcka sitt behov.

Men att påstå att högpresterande hästar måste ha kraftfoder är fel. Visst finns det individer som behöver mer men de är bra mycket färre till antal än de som klarar sig på ett bra grovfoder med rätt värden för just den hästen.

Men det kräver några saker:

1: Analys på grovfodret
2: Kunskap nog att veta hur man räknar ut en foderstat och eventuellt hur man kompleterar den
3: Kunna välja rätt grovfoder med tanke på konsistensen. Tex grövre eller finare strån
4: Inte vara blind och glömma att man också måste fodra med ögat

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Zanzan
Du vill ha tips på ett foder som ger energi till din häst. Kolla in Finska Foders Racing Power. Så här stårdet i deras broschyr;

"Energins smältbarhet är av toppklass tackvare växtoljeblandning och expanderbehandling av spannmålen. Racing Power innehåller lecitin som gör att fettet bättre kan tillgodogöras. Naturligt TMG eller betain minskar mjölksyrabildningen i musklerna. Hög mikrobiologisk kvalitet och jämn utfodringskvalitet säkrar hästens hälsa även vid hård ansträngning. Användning av Racing Power hjälper hästen att bättre klara av träning och tävlingsansträngningen"
MJ 12.6 MJ SMRP 90g/kg Ca 5 g/kg P 3g/kg
Kolla in deras hemsida www.finskafoder.com

Detta foder är ett kompletteringsfoder.

Lycka till/Äska

Med risk att låta cynisk/bitter: Brukar ni tro på vad som står i försäljarens reklam?

David

Nu vet jag inte hur många kg havre du ger. Men försök där man bytte ut en del av havren mot betfor på travhästar visade att hästen sparar på sitt muskelglykogenförråd om de får lättillgängligt socker i fodret. Det gynnar ju prestationsförmågan.
Sen får du gärna titta över e-vit och selen intaget.

Gå inte på foderförsäljares fina reklamer om tillskottsfoder. Titta över den foderstaten du har och gör den optimal.
// Linda

Hej! Jag kan svara vad jag ger.

Jag gillar Krafft fodret och har alltid gjort det, känns som om det fungerar bra.

Jag ger i först Krafft Grund. Och till min ponny la jag på salsa hotmix och Krafft Sport.och han fungerade väldigt bra med det fick mer energi och mer framåt.

Till Min andra ponny och Miranda ger jag Krafft grund och Krafft Sport, och då får de mer sport när de ska prestera mer.

Den nya som är nervig, går på salsa havrefri då han blir helt nipprig av havren.

Jag gillar själv inte havren alls, vet inte hur det funkar för sig men jag tycker att den för det mesta sätter sig mer i huvudet än vad den gör i kroppen. Men prata med tex Krafft hör vad de föreslår att du ska använda eller prata med salsa eller något annat företag.

Själv har vi aldrig analyserat vårt foder, vi har fodrat på känslan och, ja bondens öga fodrar kon, brukar man väl säga. Det har fungerat väldigt bra genom alla år.

Ger du betfor, visa hästar går bäst när de får betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 249
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 645
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 603
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka