Spattröntgen?

A

alfur

Bör man göra det på en sexåring, eller kan en gårdsbesiktning visa om det finns anledning att göra en röntgen?

Sv: Spattröntgen?

Jag rekommenderar alltid att spattröntga för att vara på säkra sidan. Det ger ju iofs inga garantier om att hästen aldrig kommer få spatt, men då vet du ialla fall hur det är ställt för tillfället.

Jag skulle alla gånger röntga hästen, och göra en klinikbesiktning. Beroende på köpesumman bör du kolla med ditt försäkringsbolag vad de kräver för framtida teckning av försäkring också - vid högre belopp kan spattröntgen på islandshäst komma att betraktas som "standard".

Jo, jag insåg min dumhet är jag skrev tråden och nu har vi bokat klinik.

Dumhet och dumhet...

Jag skulle nog rekommendera folk att göra en spattröntgen, men jag har inte gjort det på någon av mina hästar jag köpt så det är väl att kasta sten i glashus:smirk:.

Om ALLA krävde spattröntgen vid köp så skulle man iallafall förhoppningsvis få bort dom där "kvickköpen". Dom, där säljaren säger att det var någon annan ute och tittade idag, så ska du ha den får du säga Ja eller Nej NU! Det gör att man slutar tänka rationellt! Inte alla förstås, och man kan ju ana ugglor i mossen, men jag tror det är en VÄLDIGT vanligt förekommande säljteknik.

Dessvärre är det ju inga garantier för att den INTE får det heller.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Juridik & Ekonomi Finns det några fallgropar att fastna i som hyresgäst om man hyr bostad av en privat hyresvärd? Alltså, kan man som hyresgäst råka illa...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix