Spattröntgen

asterix_zaphir

Trådstartare
Hej
Vid vilken ålder är det "lönt" att röntga en islandshäst.
Hur vanligt är det med unghästar ( runt 3 år) som har spatt?
Har själv en 3 åring nu som ev ska säljas, hennes mamma är 23 år och aldrig visat någon hälta och en pappa som blev (vad jag hört) 37 år.

Sv: Spattröntgen

asterix_zaphir skrev:
Hej
Vid vilken ålder är det "lönt" att röntga en islandshäst.
Hur vanligt är det med unghästar ( runt 3 år) som har spatt?
Har själv en 3 åring nu som ev ska säljas, hennes mamma är 23 år och aldrig visat någon hälta och en pappa som blev (vad jag hört) 37 år.

En 3åring har i princip 0 % spattförändringar på rtg även om de skulle ha positivt böjprov.
Ingen idé att röntga förrän vid (5-)6 år. HH

Varför skulle det vara bättre att röntga? Det är ju på böjprovet du ser om hästen har ont.

bajon skrev:
Varför skulle det vara bättre att röntga? Det är ju på böjprovet du ser om hästen har ont.

Är inte så glad för böjprov överhuvudtaget och framför allt inte på unghästar (detta gäller en islandshäst).

asterix_zaphir skrev:
Hmmm, då kanske det är bättre att röntga än att göra böjprov på en så ung häst:idea: ?
M vH

Nej, det är ingen mening att rtga en så ung häst som led i besiktning. Enda sättet att ev diagnosticera en ev tidig spatt på en ung häst är att att dissekera glidlederna och undersöka i mikroskop och det låter sig inte göras på en levande häst.

Vad jag avsåg är att även om en treåring skulle ha en reaktion på böjprov pga av spatt skulle det sannolikt inte synas ngt på rtg. Vanligen gör man nog inte böjprov på 3 åringar. HH

ok, tack så mycket för ditt svar:bow: :bow:
Är det så jag säljer och köparen vill röntga är det upp till de i så fall.
M vH A_Z

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Sirap
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 089
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka