Spattröntgen

hanny

Trådstartare
Hej!
Är ute och letar islandshäst och funderar över besiktning. Letar islandshäst och funderar över när det är "lönt" att göra en röntgen?
För säkerhets skull när de är ridna några år? Vilken ålder är det ide att lägga pengar på en röntgen? Bara när den reagerar på böjprov? Unghästar som nyss är inridna?

Tacksam för all input

Eftersom Islandshästen har en predisposition för spatt, skulle jag röntga de hästar som är inridna. De enda hästar jag skulle utesluta är oinridna, risken för att en oinriden häst drabbas av spatt är låg.

När de rids finns flera faktorer som ökar risken för att utveckla spatt, dels handlar det om hovvården men även sättet hästen rids in på. Men så klart flera andra orsaker, även uppväxten spelar roll.

Hej!
Är ute och letar islandshäst och funderar över besiktning. Letar islandshäst och funderar över när det är "lönt" att göra en röntgen?
För säkerhets skull när de är ridna några år? Vilken ålder är det ide att lägga pengar på en röntgen? Bara när den reagerar på böjprov? Unghästar som nyss är inridna?

Tacksam för all input
Jag skulle röntga alla hästar från 4-5 års ålder avsedda för avel och ridning möjligen med undantag från äldre hästar som läroästare för barn el dylikt, de hade jag räknat med att de har spatt. Har de klarat sig i 18 år eller så funkar de ur spatthänseende några år till.

Däremot skulle jag inte bry mig om att röntga en häst som reagerar på böjprov utan avbrutit veterinärbesiktningen och letat efter en frisk häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka