Spattröntga

I

isse

Kunde inte hitta någon annan tråd om det här så därför så gör jag en.

Hur ofta tycker ni att man ska spattröntga en häst?
Jag spattröntgade min häst för ett och ett halvt år sen, när är det dags igen?
Finns det några "tecken" som man kan se för att misstänka spatt?

Sv: Spattröntga

Det är nog inte många som spattröntgar hästen regelbundet, det gör man väl bara vid försäljning, köp, eller om man misstänker att hästen kan ha spatt, tex vid hälta & böjprovsreaktion.

Så länge hästen inte ska säljas, ändras försäkring på eller betäckas, och inte har besvär så är det väl onödigt att röntga om? Även om du skulle rtga om och den har spatt, så är hästen besvärsfri är det ju inget att 'bry sig om'.

Vi spattröntgade Svala november 2004 när vi var på klinik för att kolla hennes föl. Köpte henne som 6åring 2000 och spattröntgade inte då.

Någon annan häst har vi inte röntgat. Har haft en med misstänkt spatt.

En spattröntgen är ju inte direkt gratis om man säger så...
Så det är nog inte så vanligt att man gör det regelbundet, men om du börjar misstänka spatt ex om hästen går lite hackigt, verkar ömma på ett ben eller slutar att trava så kan det ju vara värt att kolla upp.

Om spatten är liksidig dvs. sitter i bägge bakbenen så kan den dessutom vara svår att se för ett otränat öga, ja nästan omöjlig.

*Kl*
Min häst han travar dåligt, han travar inte lika bra i longering nu heller. Och ännu sämmre vid ridning. Han har haft en hyfsat bra trav förut. När jag ber om trav blir det hellre tölt. Tölt galopp och skritt går han riktigt bra i.

Tycker ni jag skulle fara till närmsta klinik och spat rönka honom?
Han är trots allt 19 år :confused:

Skulle tro att han kan vara för gammal för att utveckla spatt, om det inte är sedan gammalt, eller åldersspatt. Om hästen tidigare travat bra och inte gör det nu skulle jag kolla upp det, det behöver inte vara just spatt, det finns ju en uppsjö av andra problem som detta beteende kan relateras till.

Det finns ingen anledning att vänta, åker du nu kanske konvalecensen blir lindrig, väntar du kan ett litet problem växa och bli stort...

Jag hade nog först tagit ett vanligt veterinärbesök så hade denna fått avgöra.
Det kan vara kotledsinflammation tex, visst kan äldre hästar få spatt men det är mindre risk ju äldre de blivit.
Är det under längre tid gångarterna blivit såhär?det kan vara sträckning eller andra problem, tex ryggen.

Skulle tro att han kan vara för gammal för att utveckla spatt, om det inte är sedan gammalt, eller åldersspatt. Om hästen tidigare travat bra och inte gör det nu skulle jag kolla upp det, det behöver inte vara just spatt, det finns ju en uppsjö av andra problem som detta beteende kan relateras till.

Det finns ingen anledning att vänta, åker du nu kanske konvalecensen blir lindrig, väntar du kan ett litet problem växa och bli stort...

En häst blir inte "för gammal" för att utveckla spatt. Tvärtom så har studier på islandshäst visat att risken för spatt ökar med stigande ålder.

Jaså, vilken/vilka studier visar det? har dessa studier blivit publicerade? undrar jag som "universitetsråtta". Jag visste att risken inte är helt eliminerad på gamla hästar, men visste inte att risken för spatt ökar hos islandshästar över 18 år. Jag är lite bättre insatt i hur det är för halvblod som också har problem m spatt inom rasen.

Precis som chrysler skriver så menar jag en vanlig hältutredning när jag skriver "åka och kolla", men det kanske var otydligt formulerat?

Senast ändrad av en moderator:

Ja åk och kolla så slipper du oroa dig, skulle han markera så får du ju gå vidare och se.
Förhoppningvis är det inte spatt. :)

Jaså, vilken/vilka studier visar det? har dessa studier blivit publicerade? undrar jag som "universitetsråtta". Jag visste att risken inte är helt eliminerad på gamla hästar, men visste inte att risken för spatt ökar hos islandshästar över 18 år. Jag är lite bättre insatt i hur det är för halvblod som också har problem m spatt inom rasen.

Precis som chrysler skriver så menar jag en vanlig hältutredning när jag skriver "åka och kolla", men det kanske var otydligt formulerat?

Den studie jag tänker på (eller rättare sagt en sammanfattning av den) var publicerad i tidningen islandshästen (islandshästförbundets medlemstidning) för ett par år sedan - jag kan säkert gräva fram tidningen och kolla vem eller vilka som gjort den, har för mig att den gjordes på Island. I alla fall var syftet att undersöka arvbarheten i första hand, så om jag minns rätt så valde man ut ett antal hingstar med tillräckligt många avkommor, och så gjorde man böjprov bak, samt röntgade haslederna. Det man fann var 1) att det FANNS en arvbarhet, dvs att vissa hingstar var överrepresenterade vad gällde spattförekomst hos avkomman, och 2) att risken för spatt ökade med stigande ålder på hästen. Vid 12 års ålder hade 50% av islandshästarna något spattsymptom (antingen böjprovsreaktion eller röntgenfynd eller båda), och vad jag minns så var sambandet ålder-spattförekomst linjärt. Man fann dessutom att det fanns en ärftlighet i hur tidigt i hästens liv spatten debuterade, dvs om en eller båda föräldrarna fått spatt tidigt i livet så var risken för avkomman också större att få spatt tidigt.

Jag har för mej att jag läste den oxå, men kan inte komma ihåg att statistiken för så pass gamla hästar som 18-20 år skulle vara skyhög med spattrisk för att 12 åriga islandshästar hade 50% spattrisk.
Är inte så bra på såna här beräkningar men vad skulle procenten i såna fall ligga på 18 åriga hästar?
Klingade inte risken av vid en viss ålder har jag för mej?

Jag har för mej att jag läste den oxå, men kan inte komma ihåg att statistiken för så pass gamla hästar som 18-20 år skulle vara skyhög med spattrisk för att 12 åriga islandshästar hade 50% spattrisk.
Är inte så bra på såna här beräkningar men vad skulle procenten i såna fall ligga på 18 åriga hästar?
Klingade inte risken av vid en viss ålder har jag för mej?

Jag har aldrig påstått att risken skulle vara SKYHÖG för gamla hästar, bara att risken att en häst har spatt ökar med stigande ålder. Alltså, tittar du på ett gäng fyraåriga hästar så har x antal procent spatt, tittar du på samma gäng när de är 8 år, har lite större andel spatt, tittar du på dem när de är 12 år så har statistiskt sett enligt denna studie 50% spatt, tittar du på dem när de är 16 så har ytterligare några till fått spatt osv. Jag tror dock inte att denna studie specifikt tittade på debutåldern annat än att tidig spattdebut hos föräldrarna oftast gav tidig spattdebut hos avkomman. Skall försöka leta fram studien hemma, så vet vi lite säkrare vad vi pratar om....

Ja risken ökar ju med åldern och oftast får de spatt tidigt eller kring 12 års åldern men som jag lärt mig så klingar risken av när hästen blir uppåt 16-17 år, dvs har den inte utvecklat spatt förr, så är risken liten att den vid den höga åldern ska göra det. Du måste inte söka studien om du inte vill, det är säkert bara jag som är intresserad av att se kvalitén på studien innan jag väljer att "svälja" deras resultat, eftersom det är i denna kritiskt tänkande anda jag jobbar dagligen:)

Det finns en hel del studier av alla dess slag, alla är inte bra, det kan jag lova. Många fel och misstag i själva forskningsprocessen kan gömma sig bakom väl valda formuleringar och fina ord:smirk:. När jag frågar om den är publicerad, så undrar jag om den blivit publicerad i erkänd forskningstidskrift. Dessa publiceringar kan vara ett riktmärke för hur tillförlitlig studien är, eftersom de vid den här typen av publiceringar blir granskade i sömmarna i flera led av väl utvalda och erfarna forskare.

Förövrigt så hoppas jag att det går bra för trådskaparen, tiden innan vet besöket kan vara väldigt orolig, man slits mellan hopp och förtvivlan, är det en bagatell eller är det värre... Försök tänka positivt och inte ta ut nåt i förskott, kanske är det nåt enkelt, typ en sträckning:-)

*Kl*
Min häst han travar dåligt, han travar inte lika bra i longering nu heller. Och ännu sämmre vid ridning. Han har haft en hyfsat bra trav förut. När jag ber om trav blir det hellre tölt. Tölt galopp och skritt går han riktigt bra i.

Tycker ni jag skulle fara till närmsta klinik och spat rönka honom?
Han är trots allt 19 år :confused:

Har han alltid haft svårt för traven?

Min dam började bli lite motvillig att trava under ryttare och som tur var så hade han som rättade till henne i rygg och bäcken förvarnat så var uppmärksam så det hann inte gå så långt. Blev 2 månaders vila och antiinflammatoriskt och sedan en lugn igångsättning men nu är hon helt ok.

Veterinären jag hade till min dam sa väldigt generellt att när märks det tydligat i trav så börjar de kolla (och oftast sitter det där) framdelen. Märks det mest i tölt så börjar man undersöka bakbenen och rygg. Hon tyckte det var en nackdel med islänningar då det ofta gått längre med problem innan de kommer till klinik. Om jag inte minns helt galet så sade hon att kotledinflammation på båda fram var en av det vanligaste problemen bland islänningar enlig försäkringsbolagen.

Man märker att hästen har ont, alltså beter sig annorlunda, annat kan vara gallor, hälta, stelhet(eftersom hästen blir ovillig att röra sig som förr) som kan förväxlas med att man börjar misstänka spatt.
Iaf i de fall jag hört att andra upptäkt detta.

Kan även vara att hästen blir het (springa ifrån smärtan) eller tappar framåtbjudningen dvs som chrysler skrev ändrar sig från normala. Ett vanligt symtom är att de blir snubbliga speciellt om det är fram. Är det bara i ett ben så synns det betydligt bättre.

Vid 12 års ålder hade 50% av islandshästarna något spattsymptom (antingen böjprovsreaktion eller röntgenfynd eller båda), och vad jag minns så var sambandet ålder-spattförekomst linjärt. .

Man kan inte dra den slutsatsen från ngn av spattstudierna. I de 2 större studierna av vanligheten av spatt hos islandshäst hade 23 resp 30 % av alla de studerade hästarna röntgenologisk spatt. I den ena studien hade närmare 50 % av 12 åringarna röntgenspatt men bara 10 % av 14 åringar och 0 % av 16 åringarna. Här har vi många slumpfel pga små material. Men självklart är det så att ju äldre en islandshäst blir ju längre tid har den på sig att hinna få röntgenspatt. Däremot var inte risken att få symptomgivande spatt korrelerad till åldern. HH

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V