Spattknöl

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MorningGlory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 798
M

MorningGlory

Kan någon vara snäll och lägga in bilder på spattknölar. Har letat länge både här på forumet och googlat, men kan inte hitta några bilder/foton.
Vid vilken ålder uppkommer vanligtvis spatt?

Tacksam för svar!

Sv: Spattknöl

Att fota en spattknöl kan vara svårt, att känna den är enklare men att se den är nog svårare.

En spattknöl växer till efter att åkomman hamnat i vilande läge, då skapas en sammanväxning som kan kännas i hasen som en spattknöl.
Jag tror däremot att det kan vara svårt att se med blotta ögat, och ännu värre få med det på en bild. Har du tur så kanske någon har ett foto, men bered dig på att det inte är så dramatiskt.

Spatt uppkommer i alla åldrar tyvärr, inte lika vanligt bland unga oridna hästar men förekommer.

Sv: Spattknöl

Jag undrarde för att jag läste lite om spatt idag. Och då skrivs det väldigt mycket om dom här knölarna, därför trodde jag att det var något tydligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 074
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 419
Senast: Lyan
·
Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
405
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka