Spattiga galoppfattningar

MorvanMorr

Trådstartare
Har senaste tiden tränat mycket galoppfattningar från skritt (1-2 dagar/vecka) på lina eller töm. Hästen har gjort jättefina fattningar hittills och är väldigt lyhörd... Men - de senaste 2 gångerna har han "överdrivit" fattningarna och gjort div märkliga balettsteg med frambenen som ofta resulterar i att han får korsgalopp eller bryter av. När han fattar "normalt" blir också galoppen fin.
Nu till frågan... Hur skulle ni göra?
Ignorera dessa fattningar, bryta av och börja om och hoppas att det är en tillfällig idé.. eller visa att ni ogillar den typen av fattning (hästen lyssnar mkt bra på rösten) eller helt enkelt låta bli att träna fattningar under en period och hoppas att han "glömmer" balettsprången under tiden??

Sv: Spattiga galoppfattningar

Jag skulle träna uppsuttet i öppnatänk o ha hästen påytter iom att du då kan få en rundare fattning.
Tror du att du håller i den för mkt?

Om den trasslar ihop benen- fatta ifrån trav.

Jag skulle träna uppsuttet i öppnatänk o ha hästen påytter iom att du då kan få en rundare fattning.
Tror du att du håller i den för mkt?

Om den trasslar ihop benen- fatta ifrån trav.

Uppsuttet är inga problem (förutom när han slänger in baken då..). Det som knasar till det är fattningar från backen där jag inte håller alls (grimma..). När han bara fattar lugnt blir det runt!

Fattningarna från trav gör han fint - rullar bara över liksom.. men det är skrittfattningarna jag vill åt för att han ska sätta sig bättre :smirk:

Du har ju lättare att parera att den kastar in rumpan- uppsuttet.
Låter som den inte är rak innan- att du inte har den på ytter.
ställ utåt lite o led in framdelen i fattningen-Rakrikta. genom att hålla baken på plats o istället flytta in framdelen.

du!
Passa ytterskänkeln- den ska ligga i normalläge o inte användas så mkt på en som gör så.

Senast ändrad:

Du har ju lättare att parera att den kastar in rumpan- uppsuttet.
Låter som den inte är rak innan- att du inte har den på ytter.
ställ utåt lite o led in framdelen i fattningen-Rakrikta. genom att hålla baken på plats o istället flytta in framdelen.

du!
Passa ytterskänkeln- den ska ligga i normalläge o inte användas så mkt på en som gör så.

Fast jag upplever inte att han slänger in rumpan när jag har honom från marken. Det blir som en väl uttryckt fattning som blir lite väl uttryckt om du förstår hur jag menar..

Däremot ska jag prova utåtställning i de uppsuttna fattningarna!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?