Spatthäst.

S

Svart

Äntligen ska islandshästen jag rider bli röngtad efter en tids oro av misstankar mot spatt. Han har inte haltat mer än 2 gånger. En gång förra sommaren. Och nu kom det tillbaka igen den här sommaren. Det har klickat i hasen länge och han har varit väldigt stel i hasen och haft ryckiga rörelser. Nu har han börjat belasta frambenen i stället och halta med det vänstra frambenet. Jag har inte så stor koll på följderna och igentligen inte så mycket alls i det stora hela om spatt. Finns det någon med lite erfarenhet och som har haft en spatthäst att berätta om ? Tack på förhand.:confused:

Sv: Spatthäst.

Okej nu kommer glädjedödaren då :crazy:

Alla hästar som jag vet har haft spatt har fått avlivas. Och jag tycker nog också att det är rätt i de flesta fall, jag tycker tex inte att man ska ta föl på ett spatt sto.
Jag red en tävlingshäst förut som fick spatt och från det att han började halta så kom han aldrig tillbaka igen. Det mest barmhärtiga blev att ta bort honom för han hatade att gå i hagen och skrota och hade bara ont.

Nu säger jag inte att alla hästar blir såhär, vissa kanske inte visar spatten alls men då gäller det att vara extremt lyhörd för förändringar och smärtbeteende, en del kanske älskar livet med att få gå i hagen och vara kompis åt någon och bara bli borstad på och så.

Men som det låter så har ju hästen ont och då tycker jag att man ska vara barmhärtig.

Men jag håller en tumme för er och att det nu inte behöver vara spatt :)

(och detta är bara mina erfarenheter, alla hästar är olika, alla människor har olika åsikter osv).

Jag däremot känner mååånga hästar som lever sitt liv med spatt (inte aktiv). Visst jag har träffat många som haft spatt och tagits bort pga det ockås, men avlivning är inte ett måste i många fall.

/Malin

Hästar som inte har ont måste ju röra på sig för att inte bli stela. Alltså aldrig ha ledigt eftersom att det blir svårt att ha igång dom igen. :crazy:

Två hästar i stallet där jag står har haft spatt, en var dödsdömd men lever än idag och är helt frisk:D Risken är kanske stor att häsar som får spatt tyvärr avlivs men det finns ju en chans att den klarar sig. Lycka till och berätta hur det går ( håller tummarna att h*n är frisk ) !

Det ska jag. Det bär av på Torsdag :O Jag är rädd :( :(

soft mee islandshästar skrev:
Två hästar i stallet där jag står har haft spatt, en var dödsdömd men lever än idag och är helt frisk:D Risken är kanske stor att häsar som får spatt tyvärr avlivs men det finns ju en chans att den klarar sig. Lycka till och berätta hur det går ( håller tummarna att h*n är frisk ) !

Frisk blir ALDRIG en häst som har fått spatt, eftersom åkomman är kronisk. Dock kan den hamna i ett vilande läge, i sämsta fall blossar den upp igen annars kanske den stannar på den nivån men säker på det kan man tyvärr aldrig vara.

Tack för alla svar. Idag var vi där med Penni. Röngtade gjorde böjprov + blodprov. Efter att ha kollat på plåtarna sa vetrinären att det inte fanns några tecken på spatt. I stället var det fång hon trodde var felet. Men även upphakning i bakbenen. Jag är lite förvirrad nu, så jag kmr inte ihåg allt hon sa. Men nu ska ha få behandling för fång iaf. Ska stå i en grushage med stenhård diet. Om han inte svarar på behandlingen så ska blodprov skickas i väg. tror jag :confused: Lite stirrigt. men nu hoppas jag att det är fång så att han får känna sig bättre och slippa bli felbehandlad och åka igen.

Skönt att det inte var spatt, även om fång är nog så allvarligt allvarligt.

Min & sambons goda vänner äger en 12-årig valack som drabbades av spatt och vad jag förstog var det ganska illa, de gick i princip och väntade på att han skulle bli såpass dålig att veterinär dömde ut honom. Men efter ett halvår gjordes en ny röntgen och INGEN spatt.
Idag rids hästen igen utan några problem.

Men som Boj skrev, spatt är en kronisk skada som kan blomma upp igen.

Hoppas ni får ordning på fången så han snart blir frisk. Mvh Linda

Min häst har spatt men det går att rida honnom , han har urläkt spatt Han fick vila några månader sen var det bra, lite stel men ridbar.:)

annanasus skrev:
Min häst har spatt men det går att rida honnom , han har urläkt spatt Han fick vila några månader sen var det bra, lite stel men ridbar.:)

Det finns ingen utläkt spatt, endast vilande.

Hej, Min sköthäst på ridskolan har spatt på båda bakbenen, men han mår bra och ska fortsätta som lektionshäst, så man behöver inte avliva en häst med spatt

oj då måste vetrinären ha fel eller du

Det är nog faktiskt så att veterinären uttryckt sig på ett felaktigt sätt om man ska vara petig. Ofta så sägs det att spatten läkt ut, men det som är själva sanningen är att själva processen i spatten avstannat. Dvs spatten är inte aktiv utan vilar. Eftersom många hästar klarar sig utan på nytt uppblossande symtom så säger man att deras spatt är utläkt, men säker kan man aldrig vara.

Min häst fick konstaterad spatt i somras, efter hälta och mkt bråk i ridningen. Han behandlades med ett dyrt preparat som heter Tildrén, stod med det i dropp i tre timmar. Därefter några veckors vila och sedan ett par månaders igångsättning i skog. Nu så tränas han normalt igen (dvs i full tävlingskondis motsvarande 130hoppning, LA/Msv dressyr). Än så länge är han problemfri och bättre musklad o fräsch än någonsin innan!!

Så visst kan man lyckas att behandla om man har lite tur!"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat