Spatthäst

W

wicked_witch_777

hej!
fick idag av veterinären veta att min lilla islänning har spatt. kom ju inte som en överraskning direkt då han är röntgad tidigare.
veterinären skrev ut antiinflammatoriskt som han nu ska äta.
nu undrar jag bara: hur mycket vågar jag belasta honom? veterinären sa : så mycket som han själv bjuder på.
men sen sa han: men ingen ökad tölt eller pass. komemr jag aldrig att kunna öka i tölten eller lägga han i pass igen? det är liksom just för hans fem gångarter som jag köpt han + att han har en underbar ökad tölt :(
jag förstår ju själv att jag inte kan börja träna det nu, båda för att han är i dålig kondition + att ahn har spatten, men kommer jag aldrig att kunna träna honom i de gångarterna igen? :cry:
någon som haft eller har spatt häst som vet?

Sv: Spatthäst

Jag har ett halvblod, ingen islandshäst. Men han fick diagnosen spatt vid först vid 14 år, och sedan definitvit vid 15 års ålder. Han triangelmärktes, fick mkt vila, och efter det sporadisk ridning under lång tid, tillika med stor hage att röra sig i och han blev faktiskt så bra efter ca 1½ år att han rörde sig BÄTTRE än vad han gjort när han var 13-14. Så på honom läkte nog spatten ut och med rätt träning kunde han arbeta i stort sett fullt ut i flera år.

Nu är han 21 och det stelheten kommer av naturliga skäl lättare nu vid tex kyla, så då tar vi det lugnt igen. Hjälper honom med massage, och numera adequanin intravenöst för att han inte ska bli för stel och felbelasta andra delar för mkt, och håller honom varm så gott det går. Jag kan inte kan röntga honom igen (scintröntgen, eftersom han är triangelmärkt och endast A2 försäkrad) Så man får lära sig känna av när hästen har ont eller inte.

Det finns faktiskt många spatt hästar som kan "komma igen", jag tror på att ge dem tid och min alldeles egna teori är att inte jobba dem på för mjukt underlag. Och framförallt att ge hästen möjlighet att få rehabilitera sig själva utan ryttare. En spatthäst behöver röra på sig mkt och ofta och det bästa är ju om de gör det i skritt. Vet inte hur det kommer att funka med tölt och så för din häst, eftersom jag inte kan något om islänningar. Jag säger bara att allt hopp inte behöver vara ute./Asmodeus

alltså köpte du honom nyligen? hur gammal är den?
jag vet bara att de flesta säjer ju att oftast går det inte att göra nåt åt det och hästen är värdelös typ vissa säjer ju även att det kan läka ut men det kan det ju inte bara lägga sig och vila typ.
jag har ridit en häst som hade spatt som inte visade några som helst symtom på det men på röntgen hade mkt pålagringar.
han fick ridas hur man ville eftersom han inte visade smärta.
men när jag red märkte jag en sak. om man skulle tölta t.ex så kände man hur han ibland gick helt rent men helt plötsligt kunde växla mellan tölt, trav och passtaktig men lixom genast av sig själv gå tillbaka till tölten de va som om det hakade upp sig på nåt sätt.
men har din häst några symtom på det?
annars kan du ju rida han så mkt som du känner att han inte får ont av det är ju olika vissa får ju jätteont och kan inte fortsätta som ridhästar och vissa går lika bra som innan.

Det är helt beroende på individen.

Jag vet spatt hästar som bara går som promenad hästar och jag vet spatt hästar som går fulllt ut.
Sen har vi dom som bara går i en hage och skrottar för att dom inte klarar mer.

Men när veterinären säger att du kan rida igång är det säkert inte så farligt.

Börja med att träna upp er i kondition och se sedan vad din häst säger.
Kan du läsa honom bra så får du lätt att se hur mycket ha klarar.

du måste ta reda på i vilket stadie av artrosen han är i och så fpr veterinären ghjälpa dig bedöma smärtnivå kontra träning..viss belastning gör te att brosket slit sut fortare o leden stelnar,men gö helvetes ont emdan det fortgår

du kan söka på spavin eller osteoathrosis på nätet

Det viktigaste för mänskilga artros patienter är regelbundn och aerobisk motion om minst 20 min / dag,ger samma smärtstilalnde effekt efter 2 månader sm piller

Leden bör ju inet heler vila helt,då stelnar den

Jag hars ett en dubbbelspattare,samtliga leder hopväxta som rids i dressyr,och den går alldeles fantastiskt!
och håller kan tilläggas

det är en lång rehabilitering och man måste vara -myycket noga-med att kunna läsa av sin hästs märtnivå -innan-den får för ont..har du nu smärtstilland eås tar det bort en del.

Ju mer du läser på o pratar med veterinärer detso större chans har du att hjälpa din häst.

spatt har ene tendens att vid för stor belastning hoppa upp en led så atts äga,och då får man behanda det

jag har en traumaartros som behandlats och rehabiliterats mycket framgångsrikt.

Det -kan-gå,men bara fö att den är symptomfri behöver dte inet betyda attden är frisk.

Thina

Jag ägde en spatthäst som tog borts för det. Hon led så mycket av sin spatt. Båda hasorna bak var inflammerade, aseptiska o deformerande. Svårt att röra sig, lägga sig o resa sig upp.

Dock finns det spatthästar som fungerar mycket bra som ridhästar, har varit artiklar i bl a Islandshästen.

okej.. det som syns är vid börjprov att han haltar. jag har ägt honom i ca 3år och visste att han var spattröntgad med en liiten liten skugga när jag köpte honom, så det kom ju inte helt som en överaskning.

eftersom jag inte ridit honom på hela hösten(studerat på annat ställe) så har inte tjejen som ridit honom kännt att han varit stel och oren så han har fått gå med detta ändå från i september..då blev han helt halt, men hon stälde av han en dag och sen visade han inget i longering, så hon fortsatte att rida honom:/ sen när jag fick tillbaka honom nu efter jul så kände jag direkt att det var något fel, han ville inte gå fram eller trava alls.
har haft ut en equiterapeut också som masserat han lite då han överbelastat andra muskler när han haft ont..:/

han får ju antiinflammatoriskt nu, men inget smärtstilande eftesom han inte är halt.. men vi får väl prova oss fram lite, och hoppas på att det blir bra.. :O

Jag har en "spatthäst", dvs hans spatt är helt utläkt elle rättare sagt utväxt. Jag fick hem honom från Island för ca två år sen, givetvis blev han röntgad där, men "friplåtad", vilket betyder att han hade påbörjad spatt redan på Island men visade ingenting på böjprov och det "suddiga" på röntgenplåten struntade man i. TYVÄRR ett vanligt fenomen enl min vetrinär. Trist! Men detta är en helt annan historia!
Tillbaka till min häst:
Jag har ridit honom hela tiden, men inte hårt, inte tävlat osv. Har "gympatränat", och sista halvåret innan sista röntgen kunde jag arbeta honom på böjda spår tom flytta honom i sidled utan problem.
Vi tränade aldrig tölten. Vi arbetade nästan uteslutande i skritt under ett år.
Jag har haft tur och han är jättefin, och mår hur bra som helst, jag har tom nu kunnat påbörja samlingsarbete och är nu på väg mot att hitta hans fina tölt. Han bär sig själv i skritt under samling utan ngt i handen, han mår kanon och tycker livet är kul igen.
Så det finns hopp även för hästar med diagnos Spatt!
Mali

mali skrev:
Jag har en "spatthäst", dvs hans spatt är helt utläkt elle rättare sagt utväxt. Jag fick hem honom från Island för ca två år sen, givetvis blev han röntgad där, men "friplåtad", vilket betyder att han hade påbörjad spatt redan på Island men visade ingenting på böjprov och det "suddiga" på röntgenplåten struntade man i. TYVÄRR ett vanligt fenomen enl min vetrinär. Trist! Men detta är en helt annan historia!
Tillbaka till min häst:
Jag har ridit honom hela tiden, men inte hårt, inte tävlat osv. Har "gympatränat", och sista halvåret innan sista röntgen kunde jag arbeta honom på böjda spår tom flytta honom i sidled utan problem.
Vi tränade aldrig tölten. Vi arbetade nästan uteslutande i skritt under ett år.
Jag har haft tur och han är jättefin, och mår hur bra som helst, jag har tom nu kunnat påbörja samlingsarbete och är nu på väg mot att hitta hans fina tölt. Han bär sig själv i skritt under samling utan ngt i handen, han mår kanon och tycker livet är kul igen.
Så det finns hopp även för hästar med diagnos Spatt!
Mali

Jag förstår inte riktigt... Friplåtad :confused: Har du själv sett röntgenplåtarna så att du vet att det fanns skuggor på dem som man på Island struntade i? Hur ser i s f dessa plåtar ut j m f med dem som är tagna nu? Är det verkligen så att de Isländska veterinärerna struntar i att det är skuggor på röntgen? Detta borde ju verkligen vara att bita sig själva i svansen då det starkt reducerar deras trovärdighet och på sikt försämrar Isländska hästens exportmarknad. Någon mer som har erfarenheter av detta slag?

Vidare vill jag inte alls vara en glädjedödare men visst är det väl så att det inte alls är säkert att du haft tur. Din häst kan väl börja visa hälta när som helst (eller inte alls) beroende på var i spattprocessen den befinner sig samt vilka glidleder som är drabbade.

Ang "friplåtning" som min vet. kallar det för så fick vi efter mycket om och men, röntgenplåtarna från Island. (olika orsaker; stress slarv osv)
Jag blev precis som du chockad över detta då jag aldrig hört om ngt liknande tidigare. Nu i efterhand efter att ha pratat med andra, så förstår jag att detta tyvärr händer.
Enl vet. var detta inte så ovanligt.
Jag har varit(är) jättearg och gick ganska raskt vidare med detta till "försäljaren", mycket krångel har det varit men ser nu ut att det löser sig efter många trista turer.

Visst har du rätt att min häst "när som helst" kan bli halt, hitintills har aldrig visat hälta, att jag överhuvudtaget röntgade berodde på att han var mycket ovillig till samling, och ville absolut inte flytta/arbeta med sin bakdel/bakben. Vet. trodde inte att det var spatt eftersom han var så fin fräsch i kroppen och travade hur fint som helst på volt efter böjprov.
Jag tror och hoppas att han ska fortsätta vara lika fräsch som han är i dag och jag fortsätter med samma ridning/träning som jag hittils har gjort, han blir bara fräschare o fräschare så jag får hoppas på det bästa.
Mali

Av nyfikenhet... Hur såg de nya plåtarna ut j m f med de gamla? Vilket tidsperspektiv rör det sig om? Valde du att spattröntga hästen enbart p g a problem med samlingen eller fanns det andra kliniska fynd som gjorde att du misstänkte spatt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben