Spatthäst?

H

HoppFantasten

Är det tillåtet att tävla CR i Distans på en - frisk i övrigt - spatthäst? :confused:

Alla hästar får deltaga. När man anmäler sig till en tävling (oavsett gren) intygar man att hästen är tillräckligt tränad för uppgiften.

Om hästen går igenom en vanlig, enkel veterinärbesiktning är det inga problem. (Böjprov ingår inte.)

Jag vet inte så mycket om spatt. Syns det när hästen rör sig? I så fall tycker jag du ska prata med veterinären i förbesiktningen, så att han/hon kan anteckna hur hästen rör sig. En del hästar rör ju sig på ett speciellt sätt utan att vara halta eller ha ont.

Om spatten är utläkt så ska det inte vara något problem.Utan att nämna några namn så vet jag om minst 2 distanshästar på elit nivå som har haft spatt, en av dem har gått 160 km.
Mona

Din veterinär kan säkert svara på det bättre än jag men en pågående inflammation gör att hästen har ont medan när inflamationen är borta så lämnas en spattknöl kvar om det är det du menar med att den inte läker ut.
Men då pågår ingen process i den.
Bäst är förstås att regelbundet åka in till en veterinär klinik och kolla hästen.Där har de alla möjligheter att se om ett är okej för dej att rida eller ej.
Mona

Nja, man kallar det för utläkt, däremot kanske man skulle säga att spatten har avstannat (tillfälligt?). Om jag har fattat rätt är det ungefär följande som händer vid spatt:

Hasen har tre s.k. glidleder. Spatt innebär att det uppstår en inflammation i en eller flera av glidlederna. Inflammationen medför att ledbrosket börjar växa. När spatten är "utläkt" betyder det att glidleden har vuxit ihop. Hästen blir då ofta smärtfri, men får en sämre rörlighet i leden. Hästen kan även påverkas av i vilken av glidlederna det sker. Dessutom kan spatten ta ny fart och ge sig på någon av de andra glidlederna, om det vill sig illa.

På vissa hästar märks det inte att de har spatt mer än om man utsätter dem för mycket stor påfrestning. Andra klarar bara promenadridning och ytterligare andra blir aldrig smärtfria.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 156
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Emiro
·
Skola & Jobb En kort fråga fråga - Jag behöver läsa matte 3C på distans så snabbt som möjligt, men det måste väl gå att göra detta på annat sätt än...
Svar
4
· Visningar
849
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10