Sv: Spattfynd...
Tuppsteg ger inga förändringar på skelettet på röntgen. Och skulle förändringar finnas på röntgen så har hästen tuppsteg OCH spattförändringar.
Tuppsteg spelar ingen som helst roll för hästens brukbarhet om den inte ska tävlas i dressyr. Då räknas tuppsteg som en rörelsestörning som resulterar i underkänd poäng.
Jag har haft 2 egna hästar med tuppsteg och träffat på ett par till. De har inte på ngt sätt haft ont av beteendet, men jag vet att man kan kapa ett ligament operativt för att hästen ska sluta ha tuppsteg. Men det är ju givetvis bara om den ska tävlas dressyr.
Min nuvarande gammelpålle har haft tuppsteg i över 10 år. Nu är han 25 år, och som 22-åring veterinärbesiktigades han (han skulle till fodervärd) ua inkl böjprov. Och han har gått som tävlingshäst från det att han var 5 år.
Han har dessutom helt torra ben och har aldrig blivit behandlad i en led, har varit till klinik för hälta en gång, då hade han trampat in en söm rätt in i hoven.
Så tuppsteg är i mina ögon inte ngt som sänker ett försäljningspris såvida det inte är en dressyrhäst man säljer.
"Känd tuppstegshäst" är Lennart Lindelöws Merillo (hette han om jag inte minns fel), han gick svår hoppning flera säsonger.