tina_sj

Trådstartare
är all spatt ärftligt?
eller hur pass ärftligt är det?

någon som har några erfarenheter av detta?

Sv: spatt

Spatt finns med på avelsdefektlistan, det tycker jag talar sitt tydliga språk. Därefter finns studier som påvisar ärftlighet ja, eller så är det dem som ligger till grund för att spatt är uppsatt på listan.

Spatt är spatt, och den spatt som åsyftas är ju främst den som drabbar glidleden och är också kronisk. Jag vet att man gärna påstår att hästen har fått spatt pga annan skada, men är det verkligen så? Helt klart är ju att alla hästar inte drabbas av spatt även om de först skulle drabbas av samma åkomma som sägs utlösa spatten. Det tycker jag talar för en svaghet, och att det också i ett senare skede skulle kunna ge samma resultat vid annan typ av påfrestning.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
449
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka