Spatt - går det att missa på röntgen?

Sv: Spatt - går det att missa på röntgen?

Okej! Men har ni röntgat för att speciellt leta efter spatt och veterinären anser att hasen är helt ren så är det nog så! Sen så kan jag itne svara på om spatt alltid upptäcks på röngen eller inte.

Utvecklat spatt är nog rätt svår att missa på rtg. Däremot de små förändringar som 'föregår' spatt eller hur man ska säga kan missas. Sen beror det naturligtvis på hur noga man kikar med.

Min förra herre rtg 2003 och var 'helt ren' på spattrtg, 2007 hade han kraftig spatt där mellersta glidleden var i princip utplånad. När då vet kikade igen på de gamla plåtarna från 2003 så kunde man se små, små 'misstänkta' förändringar. Men då visste vi vad vi letade efter, dvs vi kollade på äldre plåtar för att leta efter minsta lilla yttepyttetecken på spatt. När de ursprungliga plåtarna togs letades det efter 'nåt som kunde förklara problemen, samt iom rasen lite extra efter spattförändringar'.

Även veterinären som kikade på de gamla plåtarna igen tyckte att 'om jag inte verkligen satt och letade efter det och VET hur illa det ser ut idag, så skulle jag inte ens reagera på det där ens inför en exp.rtg'.

Så, utvecklad spatt syns tydligt på röntgen, OM man tar rätt projektion ('spattplåtar'), vid fel projektion behöver den inte synas alls. Men det där kan klinikerna och 'spattprojektioner' är standard.

Utvecklat spatt är nog rätt svår att missa på rtg. Däremot de små förändringar som 'föregår' spatt eller hur man ska säga kan missas. Sen beror det naturligtvis på hur noga man kikar med.

Min förra herre rtg 2003 och var 'helt ren' på spattrtg, 2007 hade han kraftig spatt där mellersta glidleden var i princip utplånad.

En van hästägare och även en duktig hovis brukar märka i ett ganska tidigt staduim att en spattprocess är i gång. Det låter förvånadsvärt med dom smärtor och förändring i både steg,belastning och rörelse i haslederna med secundära ryggproblem som följd att inte detta upptäcktes tidigare än vid röntgen 2007 där mellersta glidleden var i princip helt utplånad.

Spatt i just mellersta glidleden är till mer än 70% rent belastningsrelaterat.

Följdfråga: finns det något fel som liknar spattsymptom (dvs svullen has och släpande tår)? Inte OCD (lösa benbitar) för det var också "all clear" på röntgen.

Det finns den sk klassiska "spattknölen" vilket är en galla som bildas på insidan av hasen.

Rent skomässigt kan man se att hoven plötsligt börjar slita tå onormalt mkt, tån blir med tiden mer eller mindre obefintlig p.g.a. att hästen ogärna lyfter tån mer än nödvändigt i svävningsfasen utan mer eller mindre släpar sig fram. Steget blir stummt och kort. Hästen sätter ogärna under sig i rörelse men står gärna under sig i vila. Klassiskt är att hästen även reagerar och rycker med bakbenen när skon ska spikas dit. Kors och ländrygg blir ofta secundärt stumma och visar på tydlig ömhet (även vid rycktning).

En van hästägare och även en duktig hovis brukar märka i ett ganska tidigt staduim att en spattprocess är i gång. Det låter förvånadsvärt med dom smärtor och förändring i både steg,belastning och rörelse i haslederna med secundära ryggproblem som följd att inte detta upptäcktes tidigare än vid röntgen 2007 där mellersta glidleden var i princip helt utplånad.

Spatt i just mellersta glidleden är till mer än 70% rent belastningsrelaterat.

Han var helt besvärfri fram tills han smällde på hasen i oktober 2006 i samband med fastrullningen då han fick senskadan med.

Men mellan 2003 och oktober 2006 var han helt besvärsfri, och han rutinkollades/hälsokollades ju var sjätte månad på klinik, med arbetsprov och böjprov. Så nej, han hade varken smärtor, sekundära ryggproblem eller liknande av det 'första svepet'. Detär ju helle rinte ovanligt att spatt upptäcks som sekundärfynd, där processen skett utan att hästen besvärats.

I valackens fall så var han ju T-märkt förtidspensionär som inte reds på någon hård nivå, dvs alldeles utmärkt 'underhållsnivå' genom en spattbildning, och mest troligt därför han var besvärsfri.

När spatten aktiverades igen däremot var han ju oredentligt besvärad, båda gångerna.

Tack Alexandra_W, coari och maria_b för era inlägg :bow: Ni ger mig alla tänkvärt och jag tror det bästa för min sinnesro är att helt enkelt prata med veterinären igen och se vad h*n tycker bör göras.

coari: hästen har inga spattknölar, men är grinig vid borstning (fast iofs inte bara på bakdelen utan även under mage tex)...

TILLÄGG igen... :D Tränar regelbundet för både dressyr och hopptränare och frågat dessa "kunniga ögon" ifall de tycker hästen rör sig konstigt, men bägge tycker hästen ser fräsch ut och att han helt enkelt bara är en ngt lat unghäst som inte är i toppkondition och att han också är markbunden i traven (han har ren hoppstam så de har inte direkt avlat på gångarter) - de kan inte se att det skulle vara ngt fel på honom.

Läste också någonstans att typiskt för spatthästar som släpar tårna är att det främst är i skritt och att det blir bättre när hästen är uppvärmd (stämmer detta?). Men min släpar i trav och är likadan i början på passet som på slutet.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske står det någonstans, men är hästen likadan utan ryttare vid tex longering?
Skulle kunna vara utrustningsrelaterat...

Nej, det står ingenstans, men han är precis likadan med som utan ryttare/sadel eller whatever.
Alltså han är ju inte den hetaste hästen i stan (lite åt det lata hållet) så det behöver ju faktiskt inte vara ngt fel mer än att han helt enkelt är lat och slarvig? Kanske...

Generellt sett blir spatthästar som har inaktiv spatt, men är stela, bättre efter uppvärmning. Det brukar dock inte i samma omfattning gälla aktiv spatt. Är han varm över insidan av hasleden eller liknande i något läge?

Nu kanske jag frågar ngt som redan står, jag ber om ursäkt då. Men har hasen bedövats, och gav det skillnad? Provat bedöva högre (bakknän?)

Han långt ifrån varm och svullen varje dag (det blir mer och mer sällan faktiskt), men blir det lite då och då. När han är varm och svullen så är han mest det på utsidan, precis i "håligheten" (se bild) samt att han åtminstone förut var svullen och varm lite på framsidan, men inget på insidan (något som även vet kollade).

has.jpg

Ingen bedövning på vare sig has eller knä. De ansåg det inte nödvändigt eftersom han inte blev halt av böjproverna.

Fast han släpade tån även på rörelseprovet/arbetsprovet på kliniken? Då skulle jag nog vilja ha en bedövning ändå. På både has och knä. Sen är det ju tyvärr alltid en risk med att sticka i leder.. Så är ju inte alltid så 'bara att..'. Men vad ansåg vet om tåsläpandet och de övriga symptomen då?

Det kan ju vara så att hasen tar smällen från någonannanstans, t ex bakknäet, och de kan vara knepiga att böja och få säkra svar.

Blir svullnaden bättre/sämre av rörelse/vila? Dvs har du ngn röd tråd?

Han blir bra av Back on track och/eller rörelse. Vet sa att det bara var att rida på. Nej, vetten verkade inte tycka att hästens taskiga bakbensaktivitet var ngt problem - han nämnde det inte ens faktiskt :o Och som sagt så var hans bedömning att svullnaden kom antingen av tillväxt eller en ursprunglig skada.

Han rör ju bägge bakbenen likadant, men blir bara svullen på höger bak.

Tillägg: har ju helt glömt bort att han kan bli svullen i bägge bakkotor, något vetten inte tyckte jag behövde oroa mig för eftersom det är vanligt att hästar (främst halvblod) blir galliga då och då, speciellt under tillväxt och igångsättning samt att hästen har lite felaktig benställning.

Senast ändrad av en moderator:

Bättre av rörelse är ju alltid ett bra tecken.

Jag tror att du helt enkelt får gå på vets linje och fortsätta sätta igång/utbilda och stärka honom och 'se vad som händer'. Eller åka in igen och tala om att DU är bekymrad över bakbensaktiviteten och att du vill ha det utrett. (och inte bara kika på hasen då, utan hela bakkärran och ryggen. Hur är det med ryggaktiviteten btw?)

Och så equi-nåt och kiro då, där skulle jag börja. Lycka till, och uppdatera gärna!

Ryggen blev inte röntgad, men noggrannt undersökt på samma undersökning och vet tyckte han såg jättefin ut hela vägen...

Tack så mkt för att du bollar idéer med mig! :love: :bow:

:D

ursäkta trådkapningen
men nu tänker tornedalingen göra sig riktigt dum:o och fråga om det inte finns någon snäll och rara bukare som kan visa mig en bild på hur en hästen "ser ut" som har spatt detta med släpande tår mm :confused:

Det är lite svårt att visa släpande tår med stillbild...Men det ör väl inte så svårt att tänka sig hur det ser ut när hästen drar benet efter sig.

Fast drar benen efter sig låter nästan som halv förlamning :o nu har iofs inte jag sett hur en diagnosticerad spatthäst rör sig men vad jag menar med släpande tår är iaf att hästen inte lyfter ordentligt på bakbenen så att tån lämnar marken, utan helt enkelt rör sig ungefär som vanligt men att tån skrapas mot underlaget. OK det lät konstigt, men hoppas ni fattar vad jag menar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
17
· Visningar
1 469
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Senast: mackan
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 573
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka