Spatt - går det att missa på röntgen?

H

hopp_o_galopp

Om man låtit röntga hästens haser och en duktig veterinär kollat på plåtarna och sagt att det ser OK ut, kan man lita på det då eller finns det en risk att de missat spatt? Hur tydligt syns det, är det lätt att missa eller borde veterinären se det?

Följdfråga: finns det något fel som liknar spattsymptom (dvs svullen has och släpande tår)? Inte OCD (lösa benbitar) för det var också "all clear" på röntgen.

Sv: Spatt - går det att missa på röntgen?

Har lärt mig att röntkenbilderna måste vara tagna ur speciella vinklar för att man säkert ska se spatt. Ibland tas för få blider och ur fel vinklar och då kan det missas.

Tack för svar. Ska ringa veterinären och fråga om h*n kan kolla plåtarna på nytt.

Du kan säkert lita på veterinärens utlåtande FÖR STUNDEN! För att spatt kan ju uppkomma senare oavsett vad plåtarna visade då! TEx, att du bröt benet idag syntes ju inte iförrgår...

Jag var lite otydlig när jag skrev. Hästen hade alltså alla symtom redan vid röntgentillfället ;)

FÖRRESTEN: Ger hasledsinflammation samma symtom? Dvs svullnad, värme som kommer och går och släpande tår? Fast han släpar å andra sidan bägge bak och det andra bakbenet är inget fel på i övrigt... Han kanske bara rör sig så?

Min häst har en liten förändring på nedre glidleden i sin ena has,enl vet är det lika "stort" som udden på en blyertspenna,jag såg det knappt på röntgenbilden men det gjorde vet,men vet menar på att det är så lite så det ville hon inte kalla spatt,men men vet ju å andra sidan inte vad det kan utvecklas till.Jag ska röntga var sjätte månad för att se hur/om det blir mer.Hästen är dessutom op i v knä bak,(samma ben) för skada på ledbrosket,å jag minns att innan hon visade tydlig hälta släpade hon just v bak i backen.

OK, min är ju inte halt längre (han var det först - gick över på typ en vecka av sig självt. Sen blev han halt igen efter en tid och det gick över på 2 el 3 dagar, sen dess har han varit ohalt men blir till och från svullen och ibland varm. Släpar bägge bak och vilar hö bak ofta).

Röntgen är en rel. "okänslig" diagnostikmetod. Små förändringar kan inte alltid ses...

Så vad görs istället? Böjprov är givetvis gjorda... (blir ej halt) Ultraljud? MR? Fast de metoderna visar väl mest mjukdelar? Visar väl inflammation, men kan det visa spatt?

:D
Om man låtit röntga hästens haser och en duktig veterinär kollat på plåtarna och sagt att det ser OK ut, kan man lita på det då eller finns det en risk att de missat spatt? Hur tydligt syns det, är det lätt att missa eller borde veterinären se det?

Följdfråga: finns det något fel som liknar spattsymptom (dvs svullen has och släpande tår)? Inte OCD (lösa benbitar) för det var också "all clear" på röntgen.

ursäkta trådkapningen
men nu tänker tornedalingen göra sig riktigt dum:o och fråga om det inte finns någon snäll och rara bukare som kan visa mig en bild på hur en hästen "ser ut" som har spatt detta med släpande tår mm :confused:

Är det endast haserna som är röntgade?,eller knäna också?,min hade som sagt problemet i v knä bak,hältan försvann då knäet bedövades,den lilla förändringen i hasen har hon alltså inte ont av,och innan hon blev riktigt tokhalt var hon lite småhalt till och från i ett par veckor,nu har ju säkert inte din häst ngn sån skada,men det kan ju sitta högre upp.Kan tillägga att min häst är lite lite gallig i hasen på v bak ibland,kommer och går.Men din häst är ohalt nu alltså?.

:D

ursäkta trådkapningen
men nu tänker tornedalingen göra sig riktigt dum:o och fråga om det inte finns någon snäll och rara bukare som kan visa mig en bild på hur en hästen "ser ut" som har spatt detta med släpande tår mm :confused:

I mitt fall så släpades tåkappan i backen när hon gick,(inte alltid men ofta),det blev som ett "släpmärke" på marken efter henne,som om ngn dragit ett sträck med en tjock pinne,beroende på underlaget så klart.Att hon släpade v bak berodde på knäet och inte på ngn spatt.Men jag vet en häst som hade spatt, han släpade inte hoven i backen,han blev ist ryckig i sin gång i ett speciellt tempo i traven,så det kan bli olika,jag tror tom att det finns olika typer av spatt.

Haser och neråt, inte knäna tyvärr. Men han har inte varit halt sedan förra gången som var för tre månader sedan och funkar bra vid ridning - bara det att han är "slarvig" med bägge bakbenen i framförallt traven. Dvs släpar tårna i marken. Och så det att det ibland svullnar upp lite vid hasen och att han vilar det benet ofta. Veterinären sa växtvärk (unghäst), men jag är fortfarande nojig...

.

HAr inte läst igenom hela tråden men svarar på ovanstående fråga. JAg har tyvärr fått dålig erfarenhet av just spattröntgen. Inte själva röntgen i sig, men att olika veterinärer tolkar bilderna olika. Min förra häst som nu i höstas blev avlivad för spatt hade förändringen vid besiktningen, men enligt veterinären var det inte spatt utan han var bara lite trång och det var inte så märkvärdigt. När problemen började yttra sig i ridningen så åkte vi till klinik, han röntgades och den veterinären sade solklar spatt, dessutom på båda bakbenen. Vi bad om o få bilderna från besiktningen för o jämföra och de var identiska. Tre till veterinärer på två andra kliniker i samband med fortsatta utredningen hävdade solklar spatt och tyvärr så blev hästen inte bra trots behandlingar och fick därför avlivas. Veterinären som besiktade har kollat på plåtarna igen och hävdar fortfarande att det inte är spatt. Så bilder kan tolkas olika, och av egen erfarenhet så kan röntgendefekter missas (syftar då på andra deffekter vid tidigare hästköp). Dock så tror jag att en häst som är på utredning för att den har ont, borde eventuella förändringar upptäckas lättare på då det nog granskas mer noggrant. Men vis just besiktning för köp på en frisk häst så kan nog det vara lite mer luddigt om vad som är en deffekt eller inom normala gränser.

Med min häst så åkte vi in och undersökte + röntgade pga misstanke om lösa benbitar eller annan skada/deformation osv då han är svullen till och från och vilar ofta på det benet. Men som sagt så bedömdes det av denna erkänt duktiga veterinär att hasen var helt ren och att det troligtvis beror på växtvärk eller efterdyningar av en ursprunglig skada som isf skedde sent i höstas - då var han både halt, svullen och varm. Av veterinären fick jag rådet att rida så länge hästen är ohalt och han har ju inte blivit halt av det så...

Men som sagt. Jag är nojig ändå... *förmodligen helt i onödan men ändå*

Senast ändrad av en moderator:

Med min häst så åkte vi in och undersökte + röntgade pga misstanke om lösa benbitar eller annan skada/deformation osv då han är svullen till och från och vilar ofta på det benet. Men som sagt så bedömdes det av denna erkänt duktiga veterinär att hasen var helt ren och att det troligtvis beror på växtvärk eller efterdyningar av en ursprunglig skada som isf skedde sent i höstas - då var han både halt, svullen och varm. Av veterinären fick jag rådet att rida så länge hästen är ohalt och han har ju inte blivit halt av det så...

Men som sagt. Jag är nojig ändå... *förmodligen helt i onödan men ändå*

Jo,man blir lite nojjig ibland,men skulle jag vara dej skulle jag rida på som vanligt,blir det ngt strul i framtiden får du ta det då.

##Lycka till##

En bekant til lmig fick nästan sin häst utdömd pga "spatt" som dock inte syntes på röntgen.
Ett sista desperat försök från hästägaren med en massör upptäckte en grotesk spänning som ströp ischasnerver när benet sattes i marken.
Massage har gjort underverk.

Ta ut en equiterapeut är mitt tips :idea:

Jo,man blir lite nojjig ibland,men skulle jag vara dej skulle jag rida på som vanligt,blir det ngt strul i framtiden får du ta det då.

##Lycka till##

Tack! Ja, det får väl bli så.

Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
17
· Visningar
1 472
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Senast: mackan
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 573
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund