Spatt frågor ???

mag

Trådstartare
Av en ren slump upptäcktes idag att våran 3-åring har dåligt med brosk
mellan sina glidleder på vänster has. Var till klinik för att röntga av andra orsaker. Han har inga som helst symptom nu, inte ont och ingen hälta. Höger has är frisk. Vi ska röntga om efter ett halvår för att seom det skett någon förändring. Jag kan vekligen ingenting om spatt, har alltid trott att det mer eller mindre är en dödsdom. Veterinären förklarade att så behöver det inte alls var, men jag är ändå rädd och förtvivlad nu. Vågar jag rida in honom eller fortsätta med arbetet vi börjat på med honom ?? Tänk om jag utlöser något som gör att spatten "aktiveras" eller funkar det inte så. Snälla ni som vet eller har spatt hästar förklara för mig.

Sv: Spatt frågor ???

En spatthäst ska röra på sig. Vår valack fyller 25 i vår och har spatt i båda bak och har aldrig haft några problem av detta. Så det behöver verkligen inte vara en dödsdom.

Det är absolut ingen dödsdom!
När jag fick diagnosen på min häst så förklarade veterinären och equiaterapueten som var med att det finns spatthästar som tävlas på hög nivå. Min har i båda bak och är nästan ihopväxta nu (han är 15 i år och spatten upptäcktes i höstas) så det är långsam process.
Det man ska tänka på är att värma upp ordentligt, minst 20 min, så man känner att hästen är mjuk. Kanske svårt för dig som ska rida in din men du kanske kan jobba från marken först för att mjuka upp?

Det är viktigt att hästen inte blir ståendes och stelnar till. Det bästa enligt min veterinär är att ha hästen på lösdrift så den rör sig naturligt dygnet runt. Jag ger nyponpulver varje dag nu men jag vet att andra ger glukosamin för att hjälpa lederna. Har läst att vissa ger kortisonsprutor men jag vill undvika sånt så länge det går och han inte har problem. Det jag läst mig fram till är att vissa hästar inte har problem någonsin av spatt medan andra kan påvisa stelhet i början av t.ex ridning som sen försvinner när den värmts upp.

Jag ger nyponpulver varje dag nu men jag vet att andra ger glukosamin för att hjälpa lederna. Har läst att vissa ger kortisonsprutor men jag vill undvika sånt så länge det går och han inte har problem.

Nu blir jag nyfiken, varför ger du nyponpulver? :)

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 426
Senast: pews1972
·
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Lobelia
·
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: mian
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 452
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka