spatt, backontrack

E

ElinH

undrar om någon använder backontrack hasskydd för att lindra spatt?
är det på någotvis förebyggande?

undrar också..kom ihåg att någon skrev att de gav ett tillskott till sin stela häst som "smorde" lederna? vad heter det , hur fungerar det?
har en gammal ponny..

Sv: spatt, backontrack

Kan det vara glukosamin(stavning?)? Vet två st som der det till sina gamlingar och tycker att det funkar jättebra!
Ger även det till min häst som nyligen fått spatt och det funkar jättebra på henne också.

Vanlig spatt eller tuppspatt?

Jag vet de med tuppspattshästar som har fått bra resultat av hasskydden. Däremot känner jag inte till ngn med vanlig spatt.

Jag ger nyponpulver för lederna. Googla så hittar du lite olika alternativ. Men man kan även ge glukosamin, gurkmeja m.m. Sök på lite gamla trådar här så får du upp mga alternativ!

tack för svaren! ska kolla vad som kan passa min gamling bra.
Hon har "början på spatt" antar vanlig då? alltså glidlederna börjar bli trånga men de är inte borta ännu,försöker lära mig om ämnet men inte så insatt ännu :crazy:
tänkte om back on track kunde förebygga att de slits ut helt?

Kan det vara glukosamin(stavning?)? Vet två st som der det till sina gamlingar och tycker att det funkar jättebra!
Ger även det till min häst som nyligen fått spatt och det funkar jättebra på henne också.

var har du köpt glukosamin? hur mycket ger du om dagen?

köper det från min atg-klinik, ger ett struket mått om dagen (finns ett mått i burken)

Även jag köper Glucosamin från min ATG-klinik, antar att det är samma sort då jag också får med ett 'mått' i burken. Ger också full dos, men egentligen kan man minska efter 30 dagar.

BoT hade jag definitivt satsat på! Sen har jag Flexi Joint till min häst som är snäppet bättre än Glucosamin.

Lycka till!!

satsa på nypon som tillskott i stället, både billigare och ger samma resultat som glukosamin

undrar om någon använder backontrack hasskydd för att lindra spatt?
är det på någotvis förebyggande?

undrar också..kom ihåg att någon skrev att de gav ett tillskott till sin stela häst som "smorde" lederna? vad heter det , hur fungerar det?
har en gammal ponny..

Jag har en gamling med spatt som jag har haft Bot hasskydd på men märkte ingen skillnad.
Har prövat mkt tillskott som tex: bioglucomin både med å utan hylaronsyra, nypon, gurkmeja. Men det allra bästa resultatet har jag fått från flexjointen :laugh: Så rekomenderar det starkt!

Jag har en gamling med spatt som jag har haft Bot hasskydd på men märkte ingen skillnad.
Har prövat mkt tillskott som tex: bioglucomin både med å utan hylaronsyra, nypon, gurkmeja. Men det allra bästa resultatet har jag fått från flexjointen :laugh: Så rekomenderar det starkt!

tack för all hjälp alla!!

Flexi joint vad är det? :) hittar inte så mycket info om det .

Flexi Joint är en produkt som innehåller glucosamin,kondriotin och msm. Allt detta för att gynna leden på bästa sätt. Förebygger ledproblem...smörjer leden...Eller hjälper en redan skadad vävnad eller led.Kondroitinet ser även till att bygga upp brosk och är otroligt viktig för starka leder. det är även ca 8 ggr dyrare än glucosamin.

Jag har det till min häst och har hittat en liter för 450 kr...det går ca en sån i månaden..så det är inte billigt. Men helt klart värt det!

ja vad det kostar är inte viktigt alls...
vill bara hitta det bästa för henne =)
hon är värd allt min gamla tant

tack för all hjälp! nu ska jag kolla runt vilket altenativ som passar oss bäst

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 629
Hästvård Hej! Det har visat sig att min sjuåriga valack har spatt. Den är ganska långt gången så den mittersta leden har börjat växa ihop en del...
Svar
1
· Visningar
763
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka