Spatt-Avel?

N

Nattfari

Hur ser ni på det här med att avla på ett spatt-sto? vilka konsekvenser kan det bli? resultatet? är det något ni skulle kunna satsa på? mvh

Sv: Spatt-Avel?

jag skulle aldrig avla på en häst med spatt!

En undring... man tar väl ut hingstar ur aveln som visar spatt, men hur är det egentligen med ston?

//Julia

jag skulle aldrig avla på en häst med spatt!

En undring... man tar väl ut hingstar ur aveln som visar spatt, men hur är det egentligen med ston?

//Julia

Spatt finns upptagen på defektlistan, så egentligen ska ju ston med denna åkomma kasseras för avel. Men så är inte fallet många gånger, för när hästen blir T-märkt anser ägaren att den duger till avel.:devil:
Märkligt resonemang egentligen, när man betänker att spatt är en defekt och i allra högsta grad nedärvbar. Tidigare ansåg man att en spatthäst hade en ökad disposition för att lämna avkommor med samma problem, idag vet man att risken är betydligt större än så.

På Island har man gjort studier inom flera avelslinjer, där har man konstaterat att vissa hingstar (det är fn bara dem man tittat på) lämnar en större andel spatthästar än andra, fråga inte vilka linjer för det har man inte tillkännagett. Stona har ju också en hel del att säga till om, närmare 60 % av anlagen kommer från stona själva till avkomman.

Ska man vara lite objektiv och opartisk så kan jag tänka mej att om man råkar ha ett spattsto så chansar man nog gärna, så länge det inte är helt förbjudet... Man ursäktar nog gärna sin egen häst, man kanske tänker att "min häst fick spatt pga felaktig träning och inte av arv", "ingen annan häst i den familjen har haft spatt så risken är inte så stor att det ärvs vidare", "jag ska bara ha fölet till mej själv och träna det förståndigt", "alla andra avlar på spattston" etc.

*bara lite brainstorming* så ta det med en nypa salt. Fullt mänskligt.

Det är lätt att vara fördömande mot andra, men när man själv plötsligt drabbas sätts ens värderingar på prov. Kanske får man inte ut så mycket på försäkringen av någon anledning. Har jag råd att låta mitt sto gå utan varken sadel eller föl, bara som gräsklippare? Man blir nog tagen på sängen första gången man drabbas.

Enda sättet att komma åt det lär vara att det totalförbjuds och att alla tror att det efterlevs och att man får någon form av straff för överträdelser... hoppas då också att försäkringsbolagen visar förståelse för fenomenet att det triangelmärkta stoet inte kan användas till avel heller.

Kanske får man inte ut så mycket på försäkringen av någon anledning. Har jag råd att låta mitt sto gå utan varken sadel eller föl, bara som gräsklippare? Man blir nog tagen på sängen första gången man drabbas

Att T-märka en häst är oftast ägarens eget val, har man inga resverationer på hästen försäkring förstår jag inte alls vad du menar med detta? Om försäkringen inte betalar ut kan det ju bero på vad man försäkrat hästen för, för mig handlar det om att kunna köpa en likvärdig häst med samma ungefär liknande kvaliteer om olycka är framme. Så försäkrar jag mina hästar.

Det är inte alls säkert att man får döma ut sin häst pga av spatt eftersom försäkringsbolagen idag vet att en häst kan fungera med utläkt spatt, särskilt islandshäst då. Så de vill faktiskt avvakta. Tro mig som står med en 7-årig Mökkuravkomma med spatt på båda bak som han utvecklat sekundärt efter en knäskada gjord för 4 år sedan. Nu blir han antagligen utdömd för knäskadan men försäkringsbolagen har alltså ändrat inställning de sista åren. För ett par år sedan var det lättare att döma ut en spatthäst.

Mamman till den här killen är spattfri och 20 år gammal och övriga avkommor också spattfria. Hon har dessutom lämnat ett klass1 4-gångssto. Detta är den enda spatthäst jag ägt förutom en gammal russvalack!!! Skriver det för att slippa höra gnället om att jag avlat på ett spattsto eller fortsätter avla på ett sto som gett spattavkomma. För den delen äger jag inte henne längre. Hon såldes i fjol innan jag visste denna valack hade spatt. Hon går i avel och som ridlekishäst hos nya ägaren. Jag tänker inte spekulera i om det är ärftligt eller beror enbart på skadan som gett snedbelastning. Men stoet som är mamma är bland det friskaste och mest välbehållna 20-åring jag träffat och Rikke kunde inte hitta en enda kota som låg fel på henne som 18-åring ens! Aldrig varit halt eller sjuk. Kort sagt det mest kärnfriska och sunda man kan tänka sig och mycket smidig och rörlig.

Vad gäller avel på spatthästar: JA det står i defektlistan men NEJ det leder inte till kassering av vare sig hingstar eller ston! TYVÄRR! Däremot så noteras det att hingsten har spatt och så menar man att den är varudeklarerad! Men samtidigt är ju hingsten fortfarande godkänd och jag tycker det skickar en totalt felaktig signal till avlarna! Men deffektlistan är Sveriges och inte EU:s påhitt och jag tror inte man inom EU kan frånta en godkänd hingst sitt godkännande om det inte är någon orsak som EU godkänt...

Min egen åsikt om att avla på spatthästar: NEJ, NEJ och åter NEJ! Om den här valacken nu varit ett sto istället så hade jag varit lika mån om att döma ut den och absolut inte avla på den!

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte alls säkert att man får döma ut sin häst pga av spatt eftersom försäkringsbolagen idag vet att en häst kan fungera med utläkt spatt,

Om du har en ridhäst, som inte fungerar som en ridhäst pga spatt då tvekar inte försäkringsbolaget. Men givetvis skall man ge hästen en rimlig chans, dock läker inte spatt ut eftersom den är kronisk. Och visst finns det hästar som funkar bra trots att den har spatt, men då befinner sig spatten i vilande läge och risken för återfall kommer alltid att finnas.

Kanske får man inte ut så mycket på försäkringen av någon anledning.

Det var det här jag reagerade på, för duger hästen endast till att klippa gräsmattan så får man ju ställa sig frågan hur allvarligt pratar vi om. Det kan aldrig vara försvarbart ur djurskyddssynpunkt, och försäkringsbolaget har fått ge sig just pga av det. Vet själv flera allvarliga fall där bolaget strulade och den som led ordentligt av det blev hästen.

Vår valack blir aldrig ridhäst mer. Han har aldrig kommit igång riktigt ens eftersom han bara var 3 när han skadade sig och vid 5 år och två månaders inridning, dvs inga höga krav alls, så gick han orent och var mycket dåligt musklad på ena sidan. Vila hjälper men så fort han börjar ridas så är det kört och han har varit passaktig och gångartsblandat bak i hagen sedan olyckan. Vi trodde han var ok så sent som i våras och lånade ut honom till en fodervärd. Efter en månad kom han tillbaka, hade slängt av sin ryttare och gick orent samt tappat vikt. Han fortsatte tappa vikt hos oss i över en månad men har fått cortison i båda hasleder samt det skadade knäet som också fått tuppkam. Trots tydlig spatt båda bak varav en nästan "färdigutläkt" och en fullt pågående inflammation, så gav hältutredningen med bedövning endast utslag på knäet!!! Det var denna häst som slängde av mig så illa för 2 år sedan så jag bröt båtbenet och inte kunde rida på 8 månader. Nu vet vi varför. Han får så ont vid ridning så han är direkt livsfarlig och en rodeohäst skulle avundas de smidiga bocksprången!

Jag hoppas du har rätt för jag vill bara ta bort honom. Han är en valack som gärna betäcker ston men har kunnat gå ihop med ston i år som brunstat och uppvaktat, utan att han har försökt betäcka. Det säger nog en del om att han har ont. Och han går ju inte rent. Olyckan skedde när han blev skrämd av ett antal pälsdjursdemonstranter och försökte gå över ett stengärde och rasade ner på knäet. Troligen menisk/korsband/ledband, men sådant syns inte på röntgen. Då trodde vi inte skadan var så allvarlig och vi har aldrig trott annat än att han skulle bli bra.

Tydligen är det vanligare med knäskador än man tror och oftast misstolkas de som muskelskador. Skit på en annars mycket lovande tävlingshäst och jag förbannar djurdemonstranterna som jag sade åt 3 ggr mitt i natten att sluta springa och väsnas för hästarna var jätteoroliga i hagen. Kulmen kom då 75 personer, demonstranter och motdemonstranter kom i slagsmål på em dagen efter, precis utanför hagen med de 3 unghingstarna. Det blev för mycket för den här killen som var flockledare och sökte en flyktväg åt flocken. Alla 3 har visat på misstänksamhet mot människan efter händelsen och jag tänker skriva en insändare om det i Djurens Rätt. Vi bor mitt emot en chinchillafarm och det var farmägaren som skulle störas och få dålig nattsömn men det drabbade ju även grannarna. Oavsett vilken åsikt man har om det så tycker jag man håller sig till lagliga metoder och det gagnade inte demonstranternas sak alls att de betedde sig såhär, tvärtom! Demonstrationerna avbröts då min häst skadades men det var ju så dags det...

Jag tror att spatten är mindre föekommande i Sverige än på Island. Orsak: Vi har våra hästar försäkrade i mycket högre utsträckning och hästarna blir helt enkelt utdömda och hamnar då inte lika ofta i avel. Jag tycker det är viktigt att vi i Sverige fortsätter strida för att spatt är en ärftlig defekt som skall göra att djuret även kasseras som avelsdjur! För mig är en spatthäst på sin höjd en sällskaps-/promenadhäst, förutsatt att den inte har ont. Men jag har hört andra berätta om de som tom avlar på halta spattston som uppenbart har ont! Det är rent vansinne!

Hur ser ni på det här med att avla på ett spatt-sto? vilka konsekvenser kan det bli? resultatet? är det något ni skulle kunna satsa på? mvh

Jag har för länge sedan tagit ett sto ur avel som var hasledsröntgad utan anmärkning vid 15 års ålder men som när hon, för första gången i sitt liv, visade hälta röntgades igen och hade början till spatt i nedersta glidleden på ena bakbenet. Stoet var då 18 år gammal. Jag valde att inte använda aktuellt sto mer i avel då jag tyckte att jag då inte kan stå för mina värderingar och heller inte stå för avkommorna undan henne. Var detta rätt eller fel? Kan jag anta att hennes avkommor har större benägenhet att utveckla spatt? Hur långt upp i åldrarna ska vi röntga våra ston för att vara på "den säkra sidan"?

Nu vet jag att man börjar diskutera något som man kallar "12-årsregeln" d v s att det ska vara ok att avla på en häst som har åldersrelaterad spatt vilket inte skall jämföras med den "ärftliga" spatten... Jag blir lite fundersam faktiskt och undrar lite vilken forskning detta antagande lutar sig emot och hur man kan dra den specifika åldersgränsen. Observera nu att detta är diskussioner och spekulationer som förs ute bland islandhästmänniskor och som absolut inte ska betraktas som sanningar!!!

Jag funderar också kring alla dessa hästar som går i åratal ute i hagarna, mer eller mindre halta och lytta, men som aldrig blir röntgade och således inte får diagnosen konstaterad. Man kanske anar och väljer att hålla tyst för så länge det inte är konstaterat så har man inget att dölja. Hingstar som man väljer att sluta tävla på för de börjar bli lite gamla och stela. Var går gränsen för ägarens rapporteringsskyldighet vid tex försäljning av avkommorna?

Går att diskutera i oändlighet men tål att funderas på!

Eftersom denna häst uppenbarligen har ont är det djurskyddet som träder in, det kan du trycka på vid kontakt med försäkringsbolaget samt att detta har pågått under en längre tid vilket inte kan anses som acceptablet ur något perspektiv.

Men jag vet vad de kan strula, hade en bekant med spatthäst av värre sort. Denna häst hade så ont att hand fullkomligen föll i hop bit för bit, hon var till slut tvingad att låta hästen gå täckad pga rädsla för anmälan till kommun.
När väl dagen kom för avlivning och bolaget accepterat detta, blev killarna på nödslakt totalt förfärade av hästens skick och bad denna ägare att anmäla försäkringsbolaget för djurplågeri.

Senast ändrad:

Vad gäller avel på spatthästar: JA det står i defektlistan men NEJ det leder inte till kassering av vare sig hingstar eller ston! TYVÄRR! Däremot så noteras det att hingsten har spatt och så menar man att den är varudeklarerad! Men samtidigt är ju hingsten fortfarande godkänd och jag tycker det skickar en totalt felaktig signal till avlarna!!

Jag tror att de kasseras ? Hingstarna alltså? Det var skitnoga att Tjaldur hade en årsfärsk spattröntgen innan han fick betäckningtillstånd.

Och jag vet att tex Sveipur kastrerades pga en tveksam (mycket osäker) röntgenbild.

En känd spatt leder till kassation hos hingst.

Problemet är väl att är hingsten väl godkänd och inte ombedöms kanske det aldrig kommer fram. Jag vet många som inte vågar röntga sina hingstar :crazy:

Isold - jag exportröntgade gamle Thröstur frá Teigi när han var 24 år. Inte en förändring någonstans !

Däremot slutar jag kontrollröntga mina egna avelshästar efter 12 års ålder, spatt är ärftligare ju tidigare den kommer och har de inte några symtom senare lägger jag inget krut på dyra kontroller. Min erfarenhet är att kommer spatten sent blir de allmänhet också halta eller åtminstone reagerar på böjning bak.

Kanske skulle man röntga dem igen vid 25 för uppföljning :idea:

Jag tror att de kasseras ? Hingstarna alltså? Det var skitnoga att Tjaldur hade en årsfärsk spattröntgen innan han fick betäckningtillstånd.

Och jag vet att tex Sveipur kastrerades pga en tveksam (mycket osäker) röntgenbild.

En känd spatt leder till kassation hos hingst.

Problemet är väl att är hingsten väl godkänd och inte ombedöms kanske det aldrig kommer fram. Jag vet många som inte vågar röntga sina hingstar :crazy:

Isold - jag exportröntgade gamle Thröstur frá Teigi när han var 24 år. Inte en förändring någonstans !

Däremot slutar jag kontrollröntga mina egna avelshästar efter 12 års ålder, spatt är ärftligare ju tidigare den kommer och har de inte några symtom senare lägger jag inget krut på dyra kontroller. Min erfarenhet är att kommer spatten sent blir de allmänhet också halta eller åtminstone reagerar på böjning bak.

Kanske skulle man röntga dem igen vid 25 för uppföljning :idea:

Jag tror faktiskt inte att det sker en automatisk kassation av en hingst som har spatt utan att det är upp till ägaren själv att ta det beslutet. I alla fall låter det så i de fall som diskuteras just nu :crazy: .

Hur är det förresten med sommareksem? Tas ett beslut i SIF att kassera en eksemhingst eller är det ägarens ansvar?

För mig är det mycket värt med en häst som håller för träning under låååång tid (min hage är full av fantastiska pensionärer). Jag skulle satsa på gamle Thröstur (som ju dessutom lämnat riktigt läckra ridhästar tycker jag).

Jo du, röntgen vid 25 års ålder... Det skulle leda till en och annan fråga att ta ställning till det...

Jo spatthingstar kasseras OM spatten kommer fram vid bedömningen. Dvs det är en risk att bedöma om en äldre hingst eftersom det krävs ny spattröntgen.

Annars är det precis som med eksemet så att hingsten ska ur aveln men om ägaren ljuger och försäkrar att den inte har det ena eller andra så får den licens. (Som hingstägare måste man försäkra att hingsten inte har eksem men spattkravet är bara obligatoriskt vid 7 års ålder)

Thröstur var en kanonhäst på många vis. Men bättre hals och mindre tungfel hade man önskat sig så vi får förvalta avkommorna rätt :)

Jag har sparat en 24-årig genomfrisk oförstörbar töltvalack (på anv.bilden) direkt efter honom och ett 3-årigt ungsto med honom som MF :banana:

Men den information jag läste i en artikel i SIF vill jag minnas, när detta med obligatorisk spattröntgen infördes, gick ut på att det var en varudeklaration i princip men ingen orsak till kassation. Man resonerade då som så att det inte var bevisat om och i vilken grad spatt var ärftligt och att många inte visar några symptom så det skulle vara upp till stoägarna att välja om de ville ta risken eller inte. Däremot kan jag förstå att ägarna väljer att kastrera ändå för man blir skyldig att upplysa om att hingsten har spatt och det ger nog inte så många kunder, hoppas jag! Men kanske har reglerna ändrats efter spattrapporten blev klar? Eller också kan det vara så att reglerna är olika mellan Sverige och Island där spattröntgen är/(var?) frivillig?

Det stör mig att man inte får reda på vilka blodslinjer/hingstlinjer som nedärver mer spatt. Det känns inte alls juste! Är det viktigare att skydda enskilda personers ekonomiska intressen än att se till att vi enbart avlar på sunda individer??? Sommareksem är en fruktansvärd plåga och jag är inte för eksemavel heller men jag tycker att spattavel är värre! Eksem kan man i de flesta fall sköta så hästen blir symptomfri och hästen är ridbar. Om inte annat så kan man välja att flytta den till lämpligare trakter. Men spatt kan man inte göra mycket åt. Så för mig är spatt mer diskvalificerande i aveln än eksem!

Rent allmänt tycker jag att det finns ingen anledning att avla på sjuka och defekta djur när det finns så gott av dem som är friska! Men visst, spatt är lömskt. Och eftersom många inte visar symptom på spatt så går det säkert "friska" ston i avel med denna åkomma! Jag menar min valack visar faktiskt inga spattsymptom! Det är knäet som ger utslag vid hältutredning genom bedövning led för led, inte haserna!!! Ändå har han tydlig spatt! Då kan man fråga sig, är det ok att avla på hästar som aldrig visar hälta och där generationer varit ohalta men rntgen visar spattförändringar? Och hur säker är röntgen? Här har flera nämnt att de både på samma klinik vid olika tillfällen och på olika kliniker fått helt olika utfall innebärande spatt visd ena röntgentillfället och frisk vid efterföljande tillfälle! Jag vill inte avla på spatt och vill inte ta riskerna men samtidigt måste man ju vara öppen för att forsknigen går framåt och även röntgentekniken. Är det så att annat kan tolkas som spatt på röntgenbilderna tex?

Jag har en fråga kring spatt. Hur märks det egentligen? Om man har en häst som börjar komma upp i ålder och aldrig varit halt eller stel eller liknande i bakbenen kan den ändå ha spatt? Blir inte alla hästar med spatt halta? Vad ska man titta efter? Jag menar, det är lätt att bli nojjig men måste man röntga en häst som alltid varit frisk bara för att vara idiotsäker? Jag har haft ganska många hästsorter genom åren men aldrig haft en spatthäst så jag vet inte helt enkelt, men nu med tanke på att jag vill betäcka min gamla islands-tjej som ju är oröntgad... (hon är 13, jag har haft henne sedan hon var 5. Enda problemet hitills var att hon gick orent pga en spänning/streckning från ryggen/nacken men det löste vi ganska snabbt med olika behandlingar, haslederna har mig veterligen funkat lika fint som på vilken annan sorts häst som helst, böjprov fixar hon klockrent)

Självklart skulle jag spattröntga en häst om jag skulle köpa en ny idag men ja, för 8 år sedan gjorde jag inte det. :o

Eftersom denna häst uppenbarligen har ont är det djurskyddet som träder in, det kan du trycka på vid kontakt med försäkringsbolaget samt att detta har pågått under en längre tid vilket inte kan anses som acceptablet ur något perspektiv.

Men jag vet vad de kan strula, hade en bekant med spatthäst av värre sort. Denna häst hade så ont att hand fullkomligen föll i hop bit för bit, hon var till slut tvingad att låta hästen gå täckad pga rädsla för anmälan till kommun.
När väl dagen kom för avlivning och bolaget accepterat detta, blev killarna på nödslakt totalt förfärade av hästens skick och bad denna ägare att anmäla försäkringsbolaget för djurplågeri.

Just nu mår han efter 4-5 månaders vila, bättre och har bra hull men han går inte rent och kan inte ridas. I våras var det fruktansvärt när han kom hem från fodervärden, som inte såg hur orent han gick! Kan tala om att han klarade vetrinärbesiktningen med böjprov innan han åkte till fodervärden, men för att få honom att trava så fick han springa i djup snö och då måste de ta i så veterinären kan ha blivit lurad. Å anda sidan var han inte riden på över ett halvår och hade vilat helt och bara ridits några ggr efter vilan, så det kan hända att han tillfälligt var lite bättre.

Så här har vi hållt på sedan våren 2004 när han var 5: trott han varit frisk och hunnit rida honom med endast unghästkrav några veckor och sedan har han varit halt. Den gången jag blev avslängd var när han var inriden och riden 2 månader, sedan blev han halt och var mycket ojämnt musklad, fick vila 2½ månad och sedan satt jag upp, han tog 2 steg och sedn exploderade han och 2 s och 4 bocksprång senare hade jag brutit båtbenet då jag landade handlöst på alla 4. Hästen fortsatte bocka i 100 m och stod sedan och riste.

Fodervärden hann rida honom i en månad och tyckte han var väldigt snäll men lite lite vilja. Nu vet jag hur han tappar fart vid pälssättning och pälsfällning så vi trodde det var det. Men så satt hennes tränare upp och pressade fram lite mer för att se vad hästen hade i sig och han blev sur sade tränaren. Dagen efter blev fodervärden handlöst avkastad på sama sätt som jag och sedan fortsatte han med detta och var inte ridbar. Det som chockade mig var att han tappat vikt och var tydligt halt men det hade inte fodervärden märkt!!! Han kunde visst rusa i hagen och göra slidestop, men han stannade på tre ben för han lyfte upp det ben som har knäskadan i så han höll hoven ca 1 cm ovanför marken! Hur kan man missa en sådan sak?! Han tom gick omkull på sidan ett par ggr för han inte klarade hålla balansen på bara tre ben och stoppa så snabbt! Och det var när han kom hem som vi insåg att han hade något allvarligt och åkte och röntgade och hältutredde hästen.

Det är också värt att notera hur smärttåliga islandshästar är. Han har emellanåt burit min man på 197 och 98 kg och gjort det med framåtanda när de ridit ut mer än timslånga turer! Mem maken rider oregelbundet och det har varit flera dagar emellan, ibland veckor, så han kan ju hunnit hämta sig mellan ridturerna. Han har dock lurat oss rejält så vi bara trott det varit en muskelsträckning. Han fick tidigare ofta sina ryck och kunde bralla ordentligt i hagen tex när det kom snö och sedan visa hälta efter det, så vi trodde han sträckt sig i hagen när han gjorde bocksprång och att han kanske sträckte sig lättare pga skadan 2002. Så ett gott råd är: Kolla även mycket små symptom tidigt, särskilt om de är återkommande! OBS! Vi har haft ute equiterapeut och veterinär flera ggr under dessa år men på kliniken sade de att knäskador ofta misstolkas som muskelsträckningar.

Vi var tvungna att visa en ren spattröntgen innan vi ens fick anmäla oss till bedömningen. De officiella hingstbilderna tolkas av en och samma person. Annars är det gränszoner för vad som anses sjukt eller friskt beroende på den mänskliga faktorn!

Bilderna måste vara tagna i exakt rätt vinklar för att kunna bedömas och det behövs stor vana av bildtolkaren för säkra svar. Här står anvisningarna: http://www.icelandichorse.se/new/avel/Informspatt.pdf

Och så här står det i avelsreglementet:

§ 13:4 Registrering

Spatt är hinder för användande av hingst i avel. Informationen registreras i World Fengur.

Låter ju bra! :) Men hur är det då med de hästar som deltog i spattundersökningen? Då borde ju de som visade spatt ha fått detta reggat i Worldfengur? Och då borde man kunna få fram statistik därifrån också!

Jeg viste min hingst (på användarbilden)i Norge ved 15 års alder og før han fikk tilstånd til å bedekke måtte det tas spattrøngten.

Det togs da 4 bilder av hvert hasledd fra bestemte vinkler og alt ble sendt til Island for godkjenning.
Dyrt!! ble det :eek: men vel verdt. Man vil jo vite hva man avler på?
Det som er så fortvilet er at det er MANGE hingster der ute som har utviklet spatt etter de har vært i avel i noen år og som aldri blir sjekket igjen.

Her i landet går det bl annet en 1.prem hingst som aldri har kunnet gjennomføre en enenste tävling med både uttaging og finaler tross ung alder pg av spatt,men ikke sier hingsteholderen noe til stoägaren om det!:mad:

(Min gamle mann er forresten e. Thrøstur.Friskere hest skal man lete lenge etter! Leve Thrøstur!:banana: )

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 533
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka