N
Nattfari
Hur ser ni på det här med att avla på ett spatt-sto? vilka konsekvenser kan det bli? resultatet? är det något ni skulle kunna satsa på? mvh
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag skulle aldrig avla på en häst med spatt!
En undring... man tar väl ut hingstar ur aveln som visar spatt, men hur är det egentligen med ston?
//Julia
Kanske får man inte ut så mycket på försäkringen av någon anledning. Har jag råd att låta mitt sto gå utan varken sadel eller föl, bara som gräsklippare? Man blir nog tagen på sängen första gången man drabbas
Det är inte alls säkert att man får döma ut sin häst pga av spatt eftersom försäkringsbolagen idag vet att en häst kan fungera med utläkt spatt,
Kanske får man inte ut så mycket på försäkringen av någon anledning.
Hur ser ni på det här med att avla på ett spatt-sto? vilka konsekvenser kan det bli? resultatet? är det något ni skulle kunna satsa på? mvh
Vad gäller avel på spatthästar: JA det står i defektlistan men NEJ det leder inte till kassering av vare sig hingstar eller ston! TYVÄRR! Däremot så noteras det att hingsten har spatt och så menar man att den är varudeklarerad! Men samtidigt är ju hingsten fortfarande godkänd och jag tycker det skickar en totalt felaktig signal till avlarna!!
Jag tror att de kasseras ? Hingstarna alltså? Det var skitnoga att Tjaldur hade en årsfärsk spattröntgen innan han fick betäckningtillstånd.
Och jag vet att tex Sveipur kastrerades pga en tveksam (mycket osäker) röntgenbild.
En känd spatt leder till kassation hos hingst.
Problemet är väl att är hingsten väl godkänd och inte ombedöms kanske det aldrig kommer fram. Jag vet många som inte vågar röntga sina hingstar
Isold - jag exportröntgade gamle Thröstur frá Teigi när han var 24 år. Inte en förändring någonstans !
Däremot slutar jag kontrollröntga mina egna avelshästar efter 12 års ålder, spatt är ärftligare ju tidigare den kommer och har de inte några symtom senare lägger jag inget krut på dyra kontroller. Min erfarenhet är att kommer spatten sent blir de allmänhet också halta eller åtminstone reagerar på böjning bak.
Kanske skulle man röntga dem igen vid 25 för uppföljning
Eftersom denna häst uppenbarligen har ont är det djurskyddet som träder in, det kan du trycka på vid kontakt med försäkringsbolaget samt att detta har pågått under en längre tid vilket inte kan anses som acceptablet ur något perspektiv.
Men jag vet vad de kan strula, hade en bekant med spatthäst av värre sort. Denna häst hade så ont att hand fullkomligen föll i hop bit för bit, hon var till slut tvingad att låta hästen gå täckad pga rädsla för anmälan till kommun.
När väl dagen kom för avlivning och bolaget accepterat detta, blev killarna på nödslakt totalt förfärade av hästens skick och bad denna ägare att anmäla försäkringsbolaget för djurplågeri.