Spatt-Avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nattfari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 198
Sv: Spatt-Avel?

Just nu mår han efter 4-5 månaders vila, bättre och har bra hull men han går inte rent och kan inte ridas.

Om en häst går orent i fritt tillstånd, talar ju saken i sin natur att den har ont. Jag skulle inte acceptera ett beslut av dyl slag från bolaget under dessa förutsättningar, i slutändan blir det du som ägare som kan få ta den verkliga smällen. Visst sjutton kan hästar halta/ vara orena under en rehab.period. Men nu pratar vi ju inte om det, eftersom denna häst haft problem under en lång tid.

Jag tog bort ett avelsto för spatt för några veckor sedan. Det tog mig 2 veterinärbesök med 1 månads mellanrum, 10dgrs behandling med Finadyne och sen var hästen utdömd då den inte svarade på behandlingen. Denna spatt kom smygande över sommaren med ojämnhet i steget och sedan en dag hälta. Vid utdömning så var det 1 grad innan böjprov och 4 grader efter böjprov med Finadynbehandling. Det var inte några problem med försäkringsbolaget. Hon vart utdömd på studs.

Jag håller helt med dig och jag har stöd av Rikke som såg honom efter skadan för 4 år sedan och som tittade på honom nu i somras också samt min equiterapeut som kan intyga de återkommande behandlingarna. Mycket handlar om att hans hälta inte är dokumenterad förrän i våras när vi åkte till klinik eftersom det tidigare hållit sig till behandlingar som antingen inte ersätts av försäkringsbolaget eller som ligat under självrisken i kostnad. Så jag håller just nu på att ordna intyg från de som behandlat honom och har fått ett från Rikke som intygar att hon såg att han skadats för 4 år sedan. Så förhoppningsvis löser det sig mycket snart.

Jag tog bort ett avelsto för spatt för några veckor sedan. Det tog mig 2 veterinärbesök med 1 månads mellanrum, 10dgrs behandling med Finadyne och sen var hästen utdömd då den inte svarade på behandlingen. Denna spatt kom smygande över sommaren med ojämnhet i steget och sedan en dag hälta. Vid utdömning så var det 1 grad innan böjprov och 4 grader efter böjprov med Finadynbehandling. Det var inte några problem med försäkringsbolaget. Hon vart utdömd på studs.

Antar det inte var en islandshäst. Försäkringsbolagen har börjat inse att det finns flera islandshästar som kan fungera bra som ridhästar trots spatt. Men som sagt, den här har något som inte ens om spatten läker ut blir bra; menisk-, ledbands- eller korsbandsskada. Prognosen är ungefär lika med 0% chans att bli bra eftersom det är 4 år sedan det hände. Men veterinären på kliniken sade att spatt idag inte leder direkt till utdömning på islandshäst utan försäkringsbolagen vill avvakta och samma sak med en knäskada där man inte kan se vad som orsakar hältan, men om jag får intyg att skadan faktiskt inträffade för 4 år sedan så bör det inte vara några problem. Så det är den vägen vi går nu. Samtidigt så har kliniken nu en magnetröntgenkamera så kanske vi kan få svar på vad som är fel i knäleden.

Jag hämtade hem ovan nämnda knäskadade spattvalack från betet idag. Han har varit hos en kompis under sommaren och fått ta det lugnt. Han var vinglig i bakkärran, särskilt det skadade knäet och gick inte rent när vi ledde honom i skritt. Men trots detta hade han världens galopprace när han återsåg sin kompis, vår andre valack. Han korsgalopperade som vanliogt, men sprang så in i bängan och de njöt av att rusa runt varv på varv. Jag vet han är kass som ridhäst men när han vilar verkar han återfå livsgnistan. Då undrar man om man har rätt att släcka den?! Men imorgon har han säkert jätteont...

Med det här inlägget vill jag också påtala att en islandshäst kan kämpa oerhört trots svår smärta! Tänk på det när era hästar visar beteendeförändringar eller förändringar i rörelsemönstret. De kan ha mycket mer ont än ni anar när man rider dem! Jag vågar inte sälja den här hästen som sällskapshäst för säkert är det någon som kommer försöka rida honom och det kommer göra ont på honom och såsom han reagerat kan någon bli allvarligt skadad. Så hur pigg han än verkar idag så finns det nog bara ett rätt beslut. Men det är svårt att ta bort en ung och annars frisk häst...

Att T-märka en häst är oftast ägarens eget val, har man inga resverationer på hästen försäkring förstår jag inte alls vad du menar med detta? Om försäkringen inte betalar ut kan det ju bero på vad man försäkrat hästen för, för mig handlar det om att kunna köpa en likvärdig häst med samma ungefär liknande kvaliteer om olycka är framme. Så försäkrar jag mina hästar.

jag har då fått ut på försäkring för ett spattsto...vilken jag valde att avliva då hon ej var lämplig för avel och ridning...vilket liv skulle hon fått annars???

catten

jag skulel aldrig avla på en häst som jag visste hade spatt.

Det är inte alls säkert att man får döma ut sin häst pga av spatt eftersom försäkringsbolagen idag vet att en häst kan fungera med utläkt spatt, särskilt islandshäst då.

spatt blir aldrig utläkt! den finns alltid kvar! kan förbättras genom åren men den försvinner aldrig.

//stilett som också haft spatthäst förr i tiden

inte jag heller, så länge jag vet om det på ngt sätt.

tittade på ett jättefint halvblodsföl (sto) en gång i tiden som va uppfödd på fint stuteri eller vad man ska säga, men den hade just spatt, som även hästens moder hade. Jag sa nej direkt, även om jag aldrig sett en vackrare häst. Det finns ju chanser att den aldrig får ngt större men av det, men ovissheten skulle ju vara himla jobbigt.
Det jag iaf va glad över va att uppfödaren iaf sa som det var.
Det är det ju inte alls som gör.

spatt blir aldrig utläkt! den finns alltid kvar! kan förbättras genom åren men den försvinner aldrig.

//stilett som också haft spatthäst förr i tiden

Det kallas för utläkt spatt när glidleden till sist inte är någon led längre utan vuxit samman. Men annars håller jag helt med dig!

Nu har vi röntgat valacken igen som har spatt och det har visat sig att spatten är mycket aggressiv. Knät är det värsta men veterinären sade nu att hon kunde döma ut den pga spatten. Trots cortisonbehandlingen så har det blivit värre och den är mycket aktiv. Jag såg det tydligt igår med när han kom lullande i någon konstig gångartsmix när han skulle få sin kvällsmat. Han lyfter knappt hovarna från marken utan släpar dem nästan. Fattar inte hur han kan få för sig att galoppera som en galning ibland men det märks att han får skitont efteråt. Nu är det bara försäkringsbolaget det hänger på. Rikke såg honom i somras också och i helgen och hon bara skakar på huvudet. "Det må vare nog nu!" var hennes kommentar om hästen och hon är inte den som ger upp och dömer ut en häst i första taget!

Jag fick mitt sto utdömt för spatt utan röntgen och bara efter 1 månads hälta. Inga problem för Folksam som gick efter min "kända" veterinärs åsikt.

Vi har fått vår utdömd och avlivad också och det känns skönt att slippa se honom ha ont mer.

Jag har connemarasto som haft spatt i hb under längre tid. Jag promenadrider henne enbart numera och veterinär gav mig klartecken att avla på detta sto, eftersom hon inte såg någon anledning till att det vare sig skulle nedärvas eller bli sämre av dräktigheten. Hennes spatt grundar sig i ett gångfel hon dragit på sig efter ett olyckligt fall som åring, men som hon levt med utan några problem (förutom vid det tillfälle då veterinär försökte behandla gångfelet istället för den korsledsinflammation jag sa åt honom att behandla, satte specialskor på henne för att stoppa gång"felet" och istället överansträngde hennes båda bakknän). Förstnämnda veterinär såg ingen som helst anledning till att varken gångfelet eller spatten skulle föras vidare, eftersom dessa hänger ihop. Vi får väl se, avkomman kommer aldrig att lämna mina händer.

/t

skulle absolut inte avla på ett sto med spatt. skulle överhuvud taget inte betäcka ett sto med någon deffekt alls.

jag trodde man avlade för att få fram en bra och stark avkomma. då använder man inte en "trasig" mamma!

skulle absolut inte avla på ett sto med spatt. skulle överhuvud taget inte betäcka ett sto med någon deffekt alls.

jag trodde man avlade för att få fram en bra och stark avkomma. då använder man inte en "trasig" mamma!

Beror på vad man menar med defekt och trasig. Är det en skada och inget annat ser jag inga hinder men när spatt är inblandat kan man inte 100 veta om spatten kommer sekundärt av en skada eller hade kommit ändå pga ärftlighet. Så spatt avlar jag inte på men ett fullblodssto som triangelmärkts pga att det rasat ner i en brunn och skadat ett ben det har jag avlat på och skulle inte tveka att göra igen!

självklart är det ju skillnad på om det är en deffekt eller en skada. Men har man ex ett sto som tävlat lätta klasser men blir skadad hela tiden och blir triangelmärkt på så sätt så kan man ju ta och fundera om hon är värd att avla på. ex dåliga knän, svaga kotor eller vad som helst som gör att hon drar på sig skador. en sådan häst skulle jag dra mig för att avla på, jag vill få fram en hållbar häst och då skulle jag välja ett sto som hållt bra för ändamålet.

sen om hästen ramlat ner i en brunn och blivit triangelmärkt utavdet är ju en betydlig skillnad!

så spatt, patellaupphakningar osv bör man undvika så mycket som det går att föra vidare i aveln.

(Min gamle mann er forresten e. Thrøstur.Friskere hest skal man lete lenge etter! Leve Thrøstur!:banana: )

Ja, och det gäller de flesta avkommor, nu har jag hunnit följa flera generationer :)

Här går två ston med honom som morfar:

Saga:
6294_99764282687_661642687_2210252_3922142_n.jpg

Tilraun (med samma pappa som Vepja)
6294_99767752687_661642687_2210335_6030916_n.jpg

Sen ger han en del egenheter också förutom fina lyft och styrka, det är underligt hur vissa personliga egenskaper kan gå så tydligt i arv :D

(Thrösturbarn kommer aldrig riktigt ur den orala fasen :angel: och de älskar människor)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Rosett
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka