spårvagn i göteborg

ameo

Trådstartare
Moderator
Senast jag var i Gbg lyckades jag inte lista ut hur man gör för att betala sin spårvagnsresa. Frågade några resenärer på hållplatsen men fick inga vettiga svar, mer än att "det är obegripligt för Göteborgarna också". Det slutade med att jag och dottern gick från tågcentralen till Scandinavium.

Nu ska jag åter till Gbg och destinationen ligger lite för långt bort för att vi ska orka släpa med oss våra väskor på en promenad. Jag kan säkerligen lista ut vilken spårvagn det är vi ska åka med, men frågan kvarstår. HUR betalar man för sin spårvagnsresa i Gbg? Kan man köpa en biljett i förväg på något sätt?

Nån här som kan hjälpa en vilsen smålänning som ska på utflykt?

Antingen så kliver man in på västtrafiks resebutiker (Nils Ericsonterminalen eller drottningstorget om man kommer med tåg) och köper lämpligt kort (beror på hur många resor du ska göra, men det kan de ju svara på i butiken).

Alternativt ladda ner västtrafiks app, registrera dig i förväg, och handlar alla biljetter i appen.

Jag förstår inte helt varför folk klagar så på biljettsystemet. Det är inte svårare eller enklare än i någon annan stad. Dock kräver ju de flesta lokaltrafiksystem numera att man är förberedd eftersom betalning på fordonet försvinner i allt högre grad. Får dock medge att SLs app är smidigare...

Senast jag var i Gbg lyckades jag inte lista ut hur man gör för att betala sin spårvagnsresa. Frågade några resenärer på hållplatsen men fick inga vettiga svar, mer än att "det är obegripligt för Göteborgarna också". Det slutade med att jag och dottern gick från tågcentralen till Scandinavium.

Nu ska jag åter till Gbg och destinationen ligger lite för långt bort för att vi ska orka släpa med oss våra väskor på en promenad. Jag kan säkerligen lista ut vilken spårvagn det är vi ska åka med, men frågan kvarstår. HUR betalar man för sin spårvagnsresa i Gbg? Kan man köpa en biljett i förväg på något sätt?

Nån här som kan hjälpa en vilsen smålänning som ska på utflykt?
Jag har löst problemet med betalning genom att ladda ner appen ToGo och betalar genom den.

De senaste gångerna jag har varit i Göteborg har det i mitten av vagnen funnits betalautomater där det gått att köpa åtminstone enkelbiljetter, och kanske till och med 24-timmarsbiljetter. Senast var nog i slutet av sommaren men jag kan inte svära på att de finns kvar för jag bor för långt därifrån.

När jag skulle åka buss i Göteborg gick jag däremot in på Pressbyrån och köpte någon sorts biljett.

De senaste gångerna jag har varit i Göteborg har det i mitten av vagnen funnits betalautomater där det gått att köpa åtminstone enkelbiljetter, och kanske till och med 24-timmarsbiljetter. Senast var nog i slutet av sommaren men jag kan inte svära på att de finns kvar för jag bor för långt därifrån.

När jag skulle åka buss i Göteborg gick jag däremot in på Pressbyrån och köpte någon sorts biljett.

Fast detta gäller väl bara de nya vagnarna, om man hamnar på 60-tals vagnarna finns inte den möjligheten.

Ladda ner togo appen, eller ta dig till västtrafiks resebutik (finns inne på nils erikssonterminalen, samt ute på drottningtorget) eller någon av pressbyrån affärerna inne på centralen och köp antingen ett resekort. Vilken typ du bör ha beror på dina behov, men det bör de kunna lösa i butiken.

Fast detta gäller väl bara de nya vagnarna, om man hamnar på 60-tals vagnarna finns inte den möjligheten.
Ahaaa så kan det vara!
Jag har kanske haft tur då för jag har bara tänkt att jag tycker det är så himla smidigt att åka spårvagn i Göteborg för att det går att betala med kort.

Ahaaa så kan det vara!
Jag har kanske haft tur då för jag har bara tänkt att jag tycker det är så himla smidigt att åka spårvagn i Göteborg för att det går att betala med kort.

Haha, tänker inte alltid så, jag blir mest irriterad eftersom jag behöver korsa zongränser och DET TYCKER INTE MASKINERNA OM. eller... snubben som designade systemet i alla fall.

Och sen åker jag mkt med 2 och 13, där det oftast är de gamla vagnarna.

tack för era svar!
Då ska jag nog klara av att åka den här gången.

Men en rent praktisk fråga, ska de förköpta biljetterna scannas nånstans, eller bara finnas till hands vid kontroll?

tack för era svar!
Då ska jag nog klara av att åka den här gången.

Men en rent praktisk fråga, ska de förköpta biljetterna scannas nånstans, eller bara finnas till hands vid kontroll?

Man "blippar" biljetten genom att visa den för biljettläsaren. Kontrollaneterna kan se om man registrerat resan eller inte.

Ladda ner togo appen, eller ta dig till västtrafiks resebutik (finns inne på nils erikssonterminalen, samt ute på drottningtorget) eller någon av pressbyrån affärerna inne på centralen och köp antingen ett resekort. Vilken typ du bör ha beror på dina behov, men det bör de kunna lösa i butiken.
I de gamla vagnarna finns automat i den främre vagnen

Man "blippar" biljetten genom att visa den för biljettläsaren. Kontrollaneterna kan se om man registrerat resan eller inte.
tack!

det är bannemig inte enkelt att besöka andra delar av landet...
När jag var på Gotland tidigare i höstas var jag på väg att missa bussen för att det inte gick att betala med kort på bussen - men kontanter gick bra, fast det hade jag inga - och biljettförsäljarstället öppnade först en timme senare... Det löste sig med betalning via deras app, efter mycket muttrande från chauffören, för det systemet brukar tydligen fungera väldigt dåligt....

Antingen så kliver man in på västtrafiks resebutiker (Nils Ericsonterminalen eller drottningstorget om man kommer med tåg) och köper lämpligt kort (beror på hur många resor du ska göra, men det kan de ju svara på i butiken).

Alternativt ladda ner västtrafiks app, registrera dig i förväg, och handlar alla biljetter i appen.

Jag förstår inte helt varför folk klagar så på biljettsystemet. Det är inte svårare eller enklare än i någon annan stad. Dock kräver ju de flesta lokaltrafiksystem numera att man är förberedd eftersom betalning på fordonet försvinner i allt högre grad. Får dock medge att SLs app är smidigare...

Samma gnäll inom SL.

@ameo liten varning.

Jag rekommenderar att undvika att handla på Pressbyrån om man är osäker, inte så att de har koll alla gånger.
Jag råkade ut för extremt okunnig personal i närheten av Drottningtorget/Nils ericsson.
Jag som reser en del här i stan och grannkommuner visste ju exakt vad jag skulle ha och säljaren menade att det fanns inte, aldrig hört om det :confused: så jag rekommenderar västtrafiks resebutiker!
Det hela slutade för mig med att jag visade på nätet och han såg fortfarande ut som ett levande frågetecken.
Vem tror ni ringde och hade åsikter efteråt och valde annan butik att handla i så fort jag kommit ut från just den?

Det förstår inte jag heller. När de nya korten kom var Västtrafik eventuellt lite dåliga på att informera om hur man gjorde om man bara ville göra en alldeles vanlig resa inom Göteborg, det lades mer krut på att förklara hur man skulle behöva blippa både ut och in om man reste över kommungränser. Folk blev helt galna och tyckte att det var sååå svårt, när det inte alls var det - för de allra flesta resor handlade det bara om att blippa ett kort istället för att som tidigare stoppa ner det rättvänt i en maskin som ofta krånglade så att det blev kö, där man sedan skulle stämpla två kuponger.

Med andra ord blev det ju mycket enklare egentligen men fokus hamnade fel.

Detta har väl levt kvar och många som gillar att gnälla låtsas fortfarande att det är obegripligt ;) (Ta det med en nypa salt, jag förstår var förvirringen kommit ifrån men man måste ju åtminstone försöka!)

Men jag har haft folk på besök från utlandet som tycker att det är busenkelt. En tog sig hela vägen till Marstrand utan minsta bekymmer (spårvagn, tåg, buss och färja) och då kan det väl inte vara sååå omöjligt.

Jag tycker systemet i Göteborg är busenkelt. Jag åker en del över zonerna (Ale kommun till Kungsbacka kommun) och använder kontantkort. Man laddar på det i vår lokala Coop, trycker på + knappen när man stiger på tåget, blippar ut när man stiger av och trycker på + varje gång man stiger på. Inga konstigheter, men folk verkar ha *supersvårt* att fatta att trycker man bara på + VARJE gång man stiger på så är man säker. Det dras inte mer pengar på kortet än vad det ska ändå. Jag trycker numera även på + när jag åker inne i Göteborg (spårvagn och buss) och det funkar hur bra som helst.

Hade jag varit turist i Göteborg så hade jag gått till Västtrafiks egna butiker och köpt ett kontantkort. Jag har bestämt för mig att man kan lämna tillbaka det och få pengarna åter om det är något kvar och man inte vill ha det mer? Man får mycket bra hjälp av deras personal så det är bara att prata med dom om sina behov. :)

Samma gnäll inom SL.
fast ska man åka tunnelbana, t.ex, så kommer man ju inte genom spärrarna utan att ha en biljett, köpt någonstans.
Jag har betalt bussresor med SMS (tror jag, länge sen senast...) och det jag ser som störst problem är att veta zongränserna. Därför är det ju enklast om man kan köpa en biljett i förväg.
@ameo liten varning.

Jag rekommenderar att undvika att handla på Pressbyrån om man är osäker, inte så att de har koll alla gånger.
Vad är det de inte har koll på? Zoner?
När vi ska åka tillbaka på söndagen är det pressbyrån som finns i närheten. Nog borde de väl klara av att ge oss biljetter tillbaka till stationen??

(vi ska till hållplatsen Marklandsgatan, nära friidrottens hus)
Köper du biljetter via appen ToGo behöver du inte blippa någonting, utan bara visa upp vid eventuell kontroll.
Kan man köpa biljetter till barnen samtidigt när man har appen?

Hade jag varit turist i Göteborg så hade jag gått till Västtrafiks egna butiker och köpt ett kontantkort. Jag har bestämt för mig att man kan lämna tillbaka det och få pengarna åter om det är något kvar och man inte vill ha det mer? Man får mycket bra hjälp av deras personal så det är bara att prata med dom om sina behov. :)
Det känns verkligen som överkurs om man ska åka två resor över en helg och inte mer ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka