Sparkskada på skenbenet

TessieW

Trådstartare
Hjälp! Jag är nojig över minsta lilla sparkskada min pålla får och behöver hjälp med lite åsikter :)

Mitt sto har fått en sparkskada på vänster skenben fram för en vecka sedan idag. Det blödde lite när jag först såg det men har nu börjat läka och huden har i princip gått ihop. Var lite svullen runt sparkskadan första dagarna men är nu endast svullen just på träffytan som är 1*1 cm ungefär. Hon är också väldigt varm just på svullnaden och jag är nästintill säker på att det kommer bli ett överben där. Ingen reaktion när jag palperar på skadan.

Tycker inte att hon ser halt ut, däremot möjligen stel när jag longerar i vänster varv.

Mitt problem är att jag är livrädd för att hon ska bli halt igen efter att hon varit halt till och från i ett halvår för ett par år sedan just på grund av en sparkskada. :o

Hur skulle ni gå till väga? Hon går på sommarbete dygnet och jag har endast promenerat med henne och longerat för att se om hon ser halt ut.

Kan tillägga att hon dagen innan denna skada fick en spark 10 cm ovanför höger has, men den verkar hon inte alls besvärad av. Är ej svullet eller varmt och sårskorpa har bildats, ej öm vid palpering.

Är en så nervös person så jag tar tacksamt emot era råd och synpunkter :bow::bow::bow:

Sv: Sparkskada på skenbenet

Min häst fick en liknande skada för några veckor sedan, dock ett större sår som inte är riktigt läkt ännu. Jag har låtit min häst vila på sommarbetet, då han varit lite varm på benet. Han har inte varit halt. Lagt om såret två gånger om dagen. Snart dags att börja rida igen.

Vad händer i hagen? Sparkskador 2 dagar i rad? Om de är osams så försök para ihop hästar som trivs ihop, en vacker dag är det väl ett ben som ryker annars.

MVH A
som gärna har hästar ihop - men bara om de är sams...

Vad händer i hagen? Sparkskador 2 dagar i rad? Om de är osams så försök para ihop hästar som trivs ihop, en vacker dag är det väl ett ben som ryker annars.

MVH A
som gärna har hästar ihop - men bara om de är sams...

Hon har totalt fått två elaka bett och två sparkskador samt några konstiga jack som jag tror beror på att hon sprungit in i ett snår. Jag är så uppgiven så att jag grät idag när jag såg de nya såren. Jag har diskuterat saken med min hyresvärd och nu ska de ta ut en häst som ej gått tillsammans med "flocken" tidigare och se om det blir lugnare. Jag vill inte ha henne i den hagen men jag har inget val eftersom min hyresvärd inte är villig att bygga fler sommarhagar :cry:

Det värsta av allt är att mitt sto som ALLTID flyttar på sig för andra utan att för den delen vara allra lägst i rang är den ÄNDA som har sår.

Kan inte förklara hur orolig jag är :crazy:

Tyvärr kan jag inte säga mer än att även jag skulle vara orolig om jag var i dina skor. Hoppas det går bra med din häst!

Det känns iaf bra att det finns någon som förstår att man bli orolig! :bow:

hade lika gärna kunnat varit jag som skrivit denna tråd, bortsett från att min pålle sparkat sig själv troligtvis. Han är va först svullen runt såret med sedan har svullnaden jämnats ut över skenbenet, han är heller inte halt och låter honom gå kvar på betet då jag tror det är bra att han rör sig.

Aj då, sparkat sig själv? :crazy: Jo min häst får också gå kvar på betet, men det är med en klump i magen eftersom det är oroligt i hagen där hon går. :crazy:

det måste han ha gjort eller lyckats skada sig på något, då han är bossen i hagen och kompisen flyttar sig bara han lägger bak öronen. Här är det oxå med klump i magen han får gå kvar. Hoppas på att det blir bättre snart annars blir det plocka hem honom men det vill jag verkligen inte :( Håller tummarna att båda våra hästar blir bra snart :)

Ja jag håller tummarna jag med! Jag har inget annat val än att låta henne gå kvar i hagen annars hade jag flyttat på henne bums. Men idag var det peppar peppar inga nya sår iaf. Hoppas det löser sig för dig och din häst! :laugh:

Skönt att det går åt rätt håll för din pålle min pålle hade idag fått en ny bula på benet >__<" fasst efter vi gått en promenad på ca 1½ km med skydd på så gick den ner lite så hoppas att det inte är så farligt *suck* Kommer ha skydd på min kille ute i hagen så fort jag köpt ett par hagvänliga.

Åh man blir så ledsen när man hittar nya märken på hästarna! Jag har också funderat på att sätta skydd på min pålle i hagen, men det jag funderar på är hur det då blir med skav och värmesksem?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 468
Senast: Robina
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 972
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 078
Senast: Luleå
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka