Sparkskada på skenben

MiaMaria

Trådstartare
Idag har min häst blivit sparkad på frambenet. Hästen som sparkade var oskodd. Skinnet har skrapats av längs benet, och en lite större flik har lossat där smällen tog. Där är också ett lite djupare hack. Jag har duschat av benet och tvättat med koksaltlösning i såret. Det ser fint ut och han haltar inte, men jag är rädd att smällen tagit värre än vad det ser ut. Någon som haft liknande skada?

Sv: Sparkskada på skenben

Jag letade efter just en sånhär tråd. Min har fått en spark av en skodd hov på bakbenet, mitt på skenan. Han haltar dock. Har haft penicillinsalva i såret och ska åka till kliniken imorgon om han inte blir bättre.

Jag undrar också vad som egentligen sitter där, vad kan ha gått sönder? Det går ju en sena längs med som jag är lite orolig för...

Puttar upp tråden och hoppas på bra svar!

Vad bra att du puttade tråden, men vad trist med din häst.

Min är något bättre. Jag har lagt ut en annan tråd om såret. Min är inte halt, men jag oroar mig ändå för om det tagit sämre än vad jag kan se med blotta ögat. Förra året fick min unghäst en skada på ett bakben. Veterinären som var ute sa att senan absolut inte var skadad, och att klinik inte var nödvändigt i det akuta läget. Hon gick fint på benet utan att halta, men plötsligt gick hon på kotan. Det visade sig då, efter någon dag, att senan var av, med månader av boxvila som följd och en häst som aldrig kommer att kunna ridas normalt... därav min oro, som förhoppningsvis är obefogad denna gång...

Hoppas det går bra för din häst på klinik i morgon iallafall, jag håller tummarna så kan du väl berätta hur det gick sedan.

Senast ändrad:

Det visade sig då, efter någon dag, att senan var av, med månader av boxvila som följd och en häst som aldrig kommer att kunna ridas normalt...

:eek: :eek: :eek:
Nu kommer jag aldrig kunna sova!

Men hade ni kunnat göra något annorlunda, alltså hade det blivit skillnad om de hittat senskadan direkt? Operation eller nåt?

Vi hade tur, det hade blivit inflammation som nått området också, men den gick tillbaka med behandling. Hon opererades, men det hade hon fått genomgå även om hon hade kommit in direkt. Skadan var allvarlig, och det hade just i detta fallet inte gjort någon skillnad men det kändes hemskt att hon hade stått med en skadad sena i flera dagar :( Å andra sidan var hon inte halt och pigg som vanligt, så jag vet inte hur mycket hon hade känt av det. Hon stod i boxen dock, och jag promenerade henne. Det var en stor chock kan jag säga, när benet vek sig på henne.

Hennes sår var stort och ganska djupt och satt fram och vid sidan av skenbenet bak. Det var tåsträckaren hon skadade.

Det har gått bra!

Vi behövde aldrig åka till kliniken. Imorse när jag kom till stallet stod han på benet, var inte ett dugg halt i skritt eller trav och inte det minsta svullet. Såret har gått ihop jättefint och ser minst en vecka gammalt ut, helt sjukt.

Men det var dags att vi hade lite tur nu! Han får ta det lugnt ett par dagar för säkerhets skull, och jag har pratat med veterinären på telefon som tyckte vi gör rätt i att avvakta. Han har penicillinsalva som han får i såret och vi lägger om det 2 ggr/dag de första dagarna.

Puttar upp en gaaaammal tråd. Hittade min häst i dag med benet täckt av blod,såret sitter mitt på skenbenet fram,ev lite längre ner åt kotan. Det var väldigt mycket blod så jag trodde det skulle vara ett rejält sår där under,men var ett litet sår bara. Ingen direkt hälta alls,lite svullnad runt såret,men absolut inte mycket. Allt blod var fryst,har hänt nån gång mellan 9-14.

Antar att jag kan andas ut ang leder iaf,men är det något annat allvarligt som sitter där,eller är det bara ben? Om det skulle blivit en spricka eller något, skulle han vara ohalt då? Tänker på om det behövs röntgas? Såret är jag inte orolig för,är ingen flik eller något,utan en reva,är bara otäckt att det var så mycket blod...

en av mina blev sparka mitt fram på skenbenet. Fick ett litet svår och blev ordentligt svullen, lymfangit varning. Tog ut vet som gav penicillin, stor svullnaden la sig snabbt men han hade fortfarande en liten bula vid såret. Var helt ohalt och pigg och glad och jag red honom som vanligt.

Men eftersom svullnaden inte gav sig åkte vi till klinik och röntage, en rejäl fissur (spricka) i skenbenet, ett under att benet inte gått av och den hade jag ridit på! Gissa hur det kändes...

Men det blev iaf gips och boxvila, fissuren läkte och han blev helt återställd.

Så, jag skulle kollat upp det, för säkerhets skull. Hade min brutit benet hade jag aldrig förlåtit mig själv...

Säger som ovanstående - åk och röntga! Jag har blivit oerhört försiktig med sparkar på skenbenen då jag varit med om flera som visat sig vara fissurer. Min allra första häst fick sluta sina dagar pga att veterinären inte trodde på spricka då hästen nästan var ohalt. Morgonen därpå stod hästen med ett hängande ben som var helt av..
En annan otäck händelse var på en dressyrtävling då faktiskt en hästs (inte min) ben "small" på framridningen. Den hade ett "utläkt" sparksår sen tre månader tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka