Sparkskada på has

Zuzzi

Trådstartare
Min stora dam fick i början av juni en sparkskada av sin väninna på framsidan av vänster has. Avvaktade en vecka innan vi beställde tid på kliniken för att se om svullnaden minskade. Hon var inte direkt varm över svullnaden, ömmade inte och reagerade inte vid böjning men hon kunde inte själv böja hasen utan fick en rörelsestörning.

Åkte in till kliniken, markerade vid oböjd och när hon blev böjd ville hon inte alls sätta ner benet vid de första stegen och ville knappt trava när hon väl använde benet.

Tog plåtar men det fanns ingen fraktur eller något annat konstigt. Vet. satte henne på metacam ca 10 dagar och vila i egen hage så hon inte skulle fara omkring med de andra. Svullnaden gick ner en aningen och hon rörde sig mycket bättre men fortfarande var hon stor om hasen.

Åkte på återbesök där hon knappt markerade när hon blev böjd, vet. tyckte att hon hade gjort stora framsteg, inget mer gjordes den gången utan blev rek. att hon skulle stå på vila 2 månader, vet. trodde det var endast en envis svullnad som skulle gå ner sig med tiden. Ska på återbesök om hon inte har blivit bra, idag är det snart 1 månad sedan vi var på återbesök och för en vecka sedan inbillade jag mig att svullnaden hade gått ner men idag ser det ut som tidigare.

Är som förut vid återbesök, hon rör sig rent och både skrittar, travare och galopperar utan några som helst problem i hagen.

Bakgrundshistorian kort och gott... min undran är: Finns det någon annan med erfarenhet av en sån här skada?

Jag frågade vet. om det kan vara något annat än en fraktur, som t.ex. något senfäste? Nä inget sådant, endast plåtar har det tagits. Jag känner mig inte riktigt nöjd med det... vad skulle det finnas mer att göras? UL?

Lägger in en bild med båda haserna i bild, det är den närmaste som är den skadade såklart.
14427218.jpg

Sv: Sparkskada på has

Har inte varit med om just hasskada,men däremot en fläkskada högre upp med ordentlig svullnad kring hasen. Eller rättare sagt, hon såg till en början ut som en telefonstolpe hela vb:crazy:
Själva fläkskadan satt över vb-knä, uppemot juvret till med ett fin fint blodhemotom stor som en grapefrukt. Hon stod på butta i två omgångar och hade jätteont till en början, ville inte röra sig alls. Nåväl, blodhemotomet gick ner och så även svullnaden runt själva knät. Ej halt längre.Svullnaden runt hasen var dock segdragen och det tog månader innan den var borta. Inga skador där , "bara" envis svullnad (som kom sig av fläkningen högre upp). Jag fick rådet av vet att smörja med orudissalva morgon och kväll och det tog ner svullnaden jättebra. Men svullnaden var lite varierande från dag till dag. Förutom Orudis då så skulle hon gå i vanlig hage för rörelse är bra. Och när svullnaden efter ett tag enbart befann sig runt hasspetsen fick jag order om att börja skritta igång.

Så - även om inget är trasigt kan svullnader ta TID att få ner. Tror det tog 4 månader ca innan min var ok igen.

Hoppas att det bara är envis svullnad för er del, och att inget är trasigt. Jag håller tummarna!

Vad har denna orudissalva för verkan? Vart får man tag i det?

Jag tror inget är trasigt på min, tycker hon använder sitt ben så bra nu så det orosmomentet har försvunnit. Hon har kommit på att det är så skönt att klia sig med hoven på insidan av skenbenen på bakbenen och då använder hon sitt vänstra bakben och gnuggar på, tycker det är jättebra att hon gymnastieserar själv :angel:

Tänkte börja gå lite promenader med henne nu, det borde väl inte skada?

Orudis kan man köpa på apoteket. Den är inflammationsdämpande bla.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Promenader kan väl inte skada om det "bara" är svullnad, tvärtom är rörelse bra. Går hon i vanlig hage eller står hon i sjukhage?

När min var "nyfläkt" sig så VILLE hon inte röra sig en millimeter helst, men vet. underströk viktigheten med att hon rörde sig i den mån hon kunde på eget bevåg, så hon fick gå i liten hage där hon kunde strosa runt men ej få upp fart och springa. Inte för att hon ville springa i precis..men ändå:angel:

När jag läser lite noggrannare så antar jag ju att hon går i vanlig hage eftersom hon både travar och galopperar *tröttmössa jag*:D

Kan ju alltid testa den där salvan! Var inte så dyr. Det kan väl aldrig skada liksom...

Jag är inte mycket för sjukhagar... hon stod bara i en egen bredvid de andra två när hon gick på metacam. Sedan dess har hon gått tillsammans med de andra i stora beteshagar.

Gick en kortare promenad med henne idag till hennes stora förtjusning, hon klättrade även självmant längst vägkanten (höjdskillnaderna ut emot lägdorna), lite överambitiös idag :D

Det där ser ut som en ngt värre version av det som min häst fick för x antal år sen.
Åkte in för det, men Vet. sa att det inte var ngt farligt- kommer inte ihåg vad det var alls:confused::o

Han förklarade bra. En Vet. docent=kunnig o väldigt erfaren

Fråga PL:idea:

Salvan är väldigt dryg också, en tub räcker rätt länge.

Kul att hon uppskattar promenaderna:). Hon verkar vara en liten gymnast din tjej, hittar på massa egna roliga övningar:D

Om jag nu får vara efterklok:angel: så skulle du ha kylt som bara attan i akuta stadiet o sen skulle jag nog prova hirudoidsalva-utifall att det är ngn blödning där.

Jag kylde de första dagarna. Men det kändes som om det inte spelade någon roll för hon var inte ens varm utan bara stor över hasen.

Antiqua: Hon står ofta på bakbenen rätt ofta när hon är busig :angel: mer gymnastik

Treåringen här fick en smäll på ung. samma ställe som din ca. en månad innan treårstestet, hon var aldrig halt av det men som du beskriver, stel pga. svullnaden. Eftersom vi hade snålt om tid fick hon aldrig vila helt utan vi jobbade henne lätt hela tiden, köpte ett back on track-hasskydd som hon fick ha före och efter jobb samt på natten. Det tog tid men svullnden försvann, troligen vätskeutgjutning som tar tid för kroppen att bli av med. Hur blir det om du trycker med fingret en stund på svullnaden? Blir det ett märke eller inte?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 197
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka