Sparkskada ---> halt

Sv: Sparkskada ---> halt

Tack allihopa de värmer!

jag vet att jag inte borde ha skuldkänslor, men så e de bara, de komemr gå över... De värsta e ju att tjejjen är bara 12 år, hennes första ponny och hon fyller år på söndag. Han hade precis blivit någolunda återstyälld från sin hovbensfraktur.
Men men, vad ska jag göra lixom?? Kan inte göra nånting, tyvärr.. :(

De va injte bara griffelbenet som var av, de va av längst upp i fästet vilket hade gjort allt omkringliggande ben var helt krossade och en fraktur på de stora benet..

Jag ska ringa veterinären i eftermiddag så jag håller er uppdaterade om hur det gått och så!
Håll alla tummar och tår som finns :smirk:

håller tummarna för att det går bra med kelly..
allt kommer gå bra, hon fixar narkosen.!!

kanske hörs på MSN ikväll.

Ringde precis till djursjukhuset, Operationen hade gått bra *pustar ut* Och om hon mår bra imorgon får jag hämta henne då.. Dom hade öppnat upp såret och spolat de rent mycket noga kollat leden och satt ett drän. så ja e jätteglad nu... men mår fortfarande dåligt över ponnyn.. *suck* men va ska ja göra lixom... *sucka*

Du får försöka glädja dig åt din häst. Det kunde ju gått precis lika illa för henne också :(
det tar lång tid för sådan sorg att lägga sig, vet.. det är hemsk.

får hålla alla tummar vi har för att din häst blir helt återställd iaf!

Kristin

Tinen skrev:
Du får försöka glädja dig åt din häst. Det kunde ju gått precis lika illa för henne också :(
det tar lång tid för sådan sorg att lägga sig, vet.. det är hemsk.

får hålla alla tummar vi har för att din häst blir helt återställd iaf!

Kristin

Jo de gör ju de...
Tack så hemskt mycket :smirk:

Tråkigt det som hände, men kom ihåg att det är sånt som händer, man kan aldrig förutse sådant i förväg.

Det alla kan tänka på dock är att när man fått en skada ska man ALLTID kyla! Så fort som möjligt efter, detta gör att svulnaden minskar vilket i sin tur inte gör skadan värre! Skilnaden på om man kyler eller inte kan bli enorm.

Olyckor händer - det är absolut inte DITT fel på något vis!
Givetvis är det trist och sorgligt men fortfarande är det inte något DU kunde råda över!
Nu ska du glädja dig åt att DIN häst är på bättringsvägen :banana:

Såg att du skrev i ett tidigare inlägg i tråden att distriktsvet. i Karlshamn kan man inte ha till annat än vacc. Vill bara tala om att det faktiskt finns en alldeles fantastisk vet. på stationen som är helt outstanding vad gäller hästar. Hon är vääääldigt noggrann, kunnig och använder mycket sunt förnuft. Tror inte man får skriva namn här man vill du veta vem så kan jag pm:a.

Jo jag vet att de finns 1 elller kanske till och med två man kan lita på, men jag kände ändå a´tt de inte va läge att du ut dom, dom hade nog bara sagt åkt till helsingborg, då kunde ja likagärna ringa själv osv. osv.

Jag ska iaf hämta hem min älskling idag. Känns såå bra... saknar henne enormt mycket, känns osm om de va en evighet sen jag lämnade henne... *suck*

Men nu ska hon nog bli bra aif =) Ska köpa 25 kg morötter till henne med :p :bump:

Du har rätt i att ni säker ändå blivit hänvisade till Hbg - ville bara påtala att det finns BRA vet även här i K-hamn som verkligen bryr sig och ställer upp.

SKÖNT att höra att du får hem din pålla :bump: :banana: . Klart att hon ska ha mycket morötter :D . Pyssla om henne ordentligt och klappa henne från mig!

Z3:an skrev:
Du har rätt i att ni säker ändå blivit hänvisade till Hbg - ville bara påtala att det finns BRA vet även här i K-hamn som verkligen bryr sig och ställer upp.

SKÖNT att höra att du får hem din pålla :bump: :banana: . Klart att hon ska ha mycket morötter :D . Pyssla om henne ordentligt och klappa henne från mig!

Precis när jag skulle koppla släpet ringde dom och sa att hon fått lite ont i magen, så hon har fått dropp nu och ska stå med det, så ja fick inte hämta henne nu :cry:
Så jag ska ringa dom igen vid 2-tiden och se om hon är hemklar då.. *sucka* :confused:

Ååååå :( ....men det är ju tur i oturen att hon fick ont i magen INNAN du hämtat henne! Du ska se att hon nog är OK snart :banana: . Kan tipsa om att Eko i Fjälkinge har säckar med fodermorötter + en alldeles nytillfixad hästavdelning (om du inte redan visste ;) ).

Håller tummarna för att det är grönt att köra och hämta hem henne när du ringer vid 14.

Har precis fått beskedet... :cry: :confused:
Faaaannn!!!!! :cry:

Hon har låg puls...
Och kolik då... Hon har en upphängning i magen... Grovtarmen har lagt sig över mjälten eller om de nu va njuren, komemr inte ihåg, så att hon ska sövas nu i efetrmiddag och så ska dom prova rulla henne och se om de hjälper, om de inte hjälper vill han öppna henne, sen så kunde man svälta dom också och antagligen bara låta dom gå på dropp...
Känns om om allting är skit just nu :cry: :cry: :cry:
de e 80% chans att hon klarar sig..... :cry:

Någons om haft sama hemska problem? vad hände+? hur gick de???

:cry:

shit!!
nja.. har bara bekanta som haft liknande.. det kan sluta rpecis hur som helst.. kära nån!!!

skriv så fort du vet nåt!

håller tummar som vanligt!!

/K.A

Tinen skrev:
shit!!
nja.. har bara bekanta som haft liknande.. det kan sluta rpecis hur som helst.. kära nån!!!

skriv så fort du vet nåt!

håller tummar som vanligt!!

/K.A

Neeejjj!!!:cry:
Pratade med chefsveterinären nu sen eftermiddag, han hade sövt henne och rullat henne, hon hade låg puls, vilket jag tar som om det är gasnka bra? då dom oftast får hög puls vid kolik väl? Sen så hade hon letat efetr varteda höstrå som hon kunde hitta i boxen. Han kudne inte säga ännu om tarmarna lagt sig rätt de kunde han inte känna förens efetr ett halvt dygn, så jag ber å ber å ber om att hon klarar sig, min älskad vän får inte lämna mig nu, inte NU, jag klarar inte de :cry: :cry:
Men de verkar ju va ett framsteg iaf, att hon vill äta å så..?? :confused:

Nej vad trist :cry:!
Hoppas innerligt att allt ska lösa sig och att hon snart ska vara bra igen!

Kramar från Z3:an

Z3:an skrev:
Nej vad trist :cry:!
Hoppas innerligt att allt ska lösa sig och att hon snart ska vara bra igen!

Kramar från Z3:an

Tack så hemskt mycket!
Jag hoppas mer än innerligt att hon blir frisk igen... Annars krossas mitt hjärta totalt... :cry: :cry:

Bor du också i karlshamn eller?

Kramar

Usch vilken tragisk historia. :cry: :cry:
Håller alla tummar jag kan för att din häst ska få komma hem snart.

Tröstkramar

Vimzis skrev:
Usch vilken tragisk historia. :cry: :cry:
Håller alla tummar jag kan för att din häst ska få komma hem snart.

Tröstkramar

Tack så hemskt mycket, de värmer verkligen, de gör de...

Uppdatering*

Annars så har jag inte fått reda på så mycket mer, förutom att hon har mer tarmljud nu, har bajsat ett par gånger låg/normal puls. Hon är lugn så länge hon står själv och så i boxen, men så fort dom sätetr i dropp börjar hon skapa oavbrutet hela tiden och tycker inte om de...
Men hon vägrar äta höet, det är ett fint grönt fräsch hö, så vi fattar inte varför, hon åt de innan hon fick koliken... Hon är van vid hösilage hemma hos mig om de kan vra de då... Hon kastar sig på Müslin när han ger henne de... Jag skulle ringa dom igen vid 3-4 tiden...
jag hoppas på allt gott nu.....

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama