Sparkskada framben!!!! hjälp med tips tack!!

C

cazi

Min pålle kom in igår med en tjusig sparkskada strax över framknät/carpus vänster framben. Håret har skavts av ( en halv hästhov långt) inget blod.
Något svullen men inte anmärkningsbart.. Ej halt men öm/stel,.
Tvättade rent, sprutade på en aloevera veterinär spray.

Har inte hunnit ner till stallet idag ännu men ja tror han lär va svullen öm och småhalt.. personalen i stallet har ej hört av sig, vilket dom borde om han var mkt halt...

Har någon något tips på liknande skador, vad har ni gjort med hästen? hur mkt vila? ska ja ha benet lindat för att förhindra lymfangit etc??

Sv: Sparkskada framben!!!! hjälp med tips tack!!

Är det inget öppet sår så tror jag inte du behöver oroa dig. I förra stallet vi stog fanns det en jätte elak hagkompis som alltid bet och sparkade på min så han såg alltid lite halvt skamfilad ut. Han bet loss stor tussar, ibland vart det sår och ibland, som du beskriver att bara håret är borta.
Jag använder Forever aloe vera rengörings spray och Aloe gelly på det. Då läkte det jätte fint. Oftast var det bara värme kring området, ej halt eller öm.
Min häst har haft kronisklymfangit i båda bak, vart befriad från det på senaste vet kollen dock, men har har aldrig fått utslag av såna saker.
Lycka till!

tack för svaret och tipset!!! =)

Var så lite :) Vet hur det är, min ser ut som en nåldyna när han går i skogshagen. Klant! ;) Så sårskador är vardag för mig! haha!

vad jobbigt =/ min förra häst va en liten slagskämpe och var alltid skadad.. men min herre jag har nu är 5 och har hittils aldrig haft en skråma.. så han har väl extra ont nu haha

haha ja precis. Nejdå, det är oftast bara småsår som läker ihop direkt. Inte så snyggt dock, han är skimmel :s

Är det inget öppet sår så tror jag inte du behöver oroa dig.

Inte alltid helt sant. Min häst fick en spark på sitt ena bakknä förra året och det syntes inte mer än lite avskavd päls så jag la inte så stor vikt vi det. Efter en vecka ungefär blev han varm och markerade på höger fram och vid hältutredningen visade det sig vara det skadade bakknäet som var orsaken.
Han var konvalescent i 3,5 månad.

Nu hoppas jag dock att ts inte har samma otur som jag hade så jag håller tummarna att det går bra.

Absolut! Det var lymfangiten jag syftade på. Sparkskador i allmänhet ska man hålla lite koll på.
Min sista ponny fick vi tyvärr ta bort pga en skada som utlöstes av spark.

Nej, fy vad jobbigt. Jämfört med dig hade jag ju tur som undkom med några månaders konvalesence.

Ja, det var inen höjdare. Sen var det iofs inte sparken i sig, utan ett gammalt ormbett som han hade fått året innan som låg och hade bildat massa broskätande bakterier. Dom på Strömsholm sa att det såg ut som nån hade släppt en atombomb i kotan på honom :s Tack vare jourhavande destriktveterinär (ej ordinarie) hos oss så fick han inte medicinering för ormbettet utan han sa att så länge han ej har feber och inte är halt så är det lugnt. Men det var ju inte helt sant...

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka