Sparkonto med vettig ränta

Görel

Trådstartare
Moderator
Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill ha tips på pålitliga banker med bra ränta på insatta pengar.

Har Svea ekonomi också men de har sänkt sin inlåningsränta så pass att jag inte vill ha pengar där.

Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill ha tips på pålitliga banker med bra ränta på insatta pengar.

Har Svea ekonomi också men de har sänkt sin inlåningsränta så pass att jag inte vill ha pengar där.
Jag har mitt buffertspar på Santander Mitt Spar. 2,85% just nu.

Jag har hos Svea ekonomi samt resurs (har Gekås kortet, och därav också möjlighet till sparkonto där). Precis som du säger har ju Svea sänkt sin ränta, jag har 2,3 % där, medan resurs som också sänkt räntan ändå har 3.2% så där hamnar mina pengar just nu. Har inte låst konto hos nån av dem.

Jag har sökt där men eftersom jag inte känner till alla banker som tas upp ville jag gärna ha personliga erfarenheter.
Okej. Jag har testat Avida, Resurs, Hoist, Svea, Nordiska, SevenDay, Collector, ICA, Nordea, Swedbank och eventuellt någon mer. Alla har varit väldigt smidiga och lättanvända.

Storbankerna brukar erbjuda löjligt låga räntor jämfört med de mindre aktörerna. I gengäld lägger de mer resurser på att bygga sina varumärken så att vi som konsumenter tycker att de känns pålitliga. Sen sitter vi och tipsar varandra om att "SBAB är jättebra" fast det enda de är är snäppet bättre än betongjättarna med enorma, oförtjänta marginaler.

(Du förtjänar inte att få all den här irritationen riktad mot dig. Det är bara en av mina pet peeves att sparkonton, som är en av de produktkategorier som borde vara svårast att diversifiera och därför borde kräva konkurrens baserad på pris, ändå styrs av varumärkesbyggande kommunikation som typ videoklipp på människor som går på en strand och drar med fingerspetsarna mot något sädesslag samtidigt som en pålagd röst pratar om olika faser i livet.)

De här utlånarna som lever på sms-lån och annat suspekt skulle jag själv hålla mig långt borta ifrån även om de ger några tiondels procent högre ränta än mera seriösa.

Jag har hos Svea ekonomi samt resurs (har Gekås kortet, och därav också möjlighet till sparkonto där). Precis som du säger har ju Svea sänkt sin ränta, jag har 2,3 % där, medan resurs som också sänkt räntan ändå har 3.2% så där hamnar mina pengar just nu. Har inte låst konto hos nån av dem.
Resurs tillhör de som jag är intresserad av, ska titta närmare på dem.

De här utlånarna som lever på sms-lån och annat suspekt skulle jag själv hålla mig långt borta ifrån även om de ger några tiondels procent högre ränta än mera seriösa.
Det är lite så jag tänker, har dock dålig koll på vilka de är. Känner bara till Bluestep som tidigare klienter på jobbet känt sig lurade av.

Okej. Jag har testat Avida, Resurs, Hoist, Svea, Nordiska, SevenDay, Collector, ICA, Nordea, Swedbank och eventuellt någon mer. Alla har varit väldigt smidiga och lättanvända.

Storbankerna brukar erbjuda löjligt låga räntor jämfört med de mindre aktörerna. I gengäld lägger de mer resurser på att bygga sina varumärken så att vi som konsumenter tycker att de känns pålitliga. Sen sitter vi och tipsar varandra om att "SBAB är jättebra" fast det enda de är är snäppet bättre än betongjättarna med enorma, oförtjänta marginaler.

(Du förtjänar inte att få all den här irritationen riktad mot dig. Det är bara en av mina pet peeves att sparkonton, som är en av de produktkategorier som borde vara svårast att diversifiera och därför borde kräva konkurrens baserad på pris, ändå styrs av varumärkesbyggande kommunikation som typ videoklipp på människor som går på en strand och drar med fingerspetsarna mot något sädesslag samtidigt som en pålagd röst pratar om olika faser i livet.)
Någon som du har föredragit?

Förstår andemeningen i din kritik även om jag inte hänger med i allt. Pet peeves???

Någon som du har föredragit?

Förstår andemeningen i din kritik även om jag inte hänger med i allt. Pet peeves???
Nej, jag föredrar de som ger mig mest pengar för att få förvara mina. Det har varierat över tid vilka som har haft bäst ränta så därför har jag bytt då och då. Hos alla har det varit lätt att starta konto, sätta in pengar och ta ut pengar/avsluta kontot.

Marginalen bank har lönekonto med tre procent ränta och sparkonto med 3,25 procent med fria uttag. Fasträntekonto upp till 3,75 procent i ränta.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 921
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: IslaBonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv