Spårklippning/otäckad?

josefinefreed

Trådstartare
Jag har läst runt lite på nätet nu, och nu funderar jag ev. på att spårklippa min dam när hon satt mer päls (okt/nov), alltså bara en rand på undersidan av halsen och under magen.

Kan en spårklippt häst normalt gå otäckad i hagen? Självklart förstår jag att det är individuellt, men generellt sätt?
Hon har inget vindskydd, bara nåt träd, hon går ute från 7-8 till ca 6-7 på vintern.

Isf tänkte jag spårklippa och låta henne gå utan täcke i vinter.

/ Jossan

Sv: Spårklippning/otäckad?

Sen undrar jag, när man klipper randen vid sidorna på magen, klipper man under magen då också eller bara en rand på varje sida?

Sv: Spårklippning/otäckad?

Jag tycker inte det är okej att klippa och ha otäckat i en hage utan vindskydd nej. Det är ju tillochmed så att du faktiskt kan behöva täcka även en oklippt häst under såna vinterförhållanden, pga hagen, så att dessutom dra av den päls och inte ha täcke tycker jag är fel resonerat.

hela magen klipps vid spårklippning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 849
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 344
Senast: Askur
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025